Gå til innhold

Skal vi se om ikke jeg kan ha min egen tråd...


Gjest Lottchen

Anbefalte innlegg

i stedet for kuppe andres tråder her inne :-).

 

Føler at jeg virkelig hører inn her nå. Tirsdag hadde jeg mitt første Hold Vekt-kurset og trivselsvektbeltet skal ligge mellom 69-71 kg under veiing på kurset med klær på (ca. mellom 68 og 70 naken om morgen).

 

Jeg er spent på hvordan dette vil gå. Kjenner igjen de følelsene noen av dere andre her inne har skrevet om. I går var min første dag med 1600 kcal i stedet for 1500 kcal og jeg må si det ikke var lett å øke kalorimengden. Praktisk sett var det jo ingen problem, men psykisk sleit jeg. Å slutte med å skulle gå ned i vekt, samt redselen for å bli tyngre igjen, bremser gleden over å kunne spise mer eller oftere energitett mat hver dag.

 

I det siste har jeg veid meg neste hver morgen, men nå har jeg bestemt meg for å ikke veie meg mer enn en gang i uka under denne kaloriøkningsfasen. Jeg er redd for at jeg "freaker" ut hvis jeg for eksempel ville oppdage i morges at jeg veier mer enn i går morges. Jeg må stole på at kroppen min tåler 100 kcal mer hver dag. Herregud, tross alt, det er jo bare 100 kcal mer!

 

Det er godt å være her inne hos dere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....skal du være inn hit, Lottchen! Er det ikke deilig? Og litt skummelt......

Jeg hadde også angst i starten for å øke inntaket, men nå føles det greit. Nå må jeg faktisk av og til bremse litt. Man venner seg nemlig VELDIG fort til det økte inntaket, og gamle stygge uvaner lurer rett under overflaten....Men er man obs på det, og er fokusert hver eneste dag, så går dette bra!

Stabilisering er faktisk ganske morsomt ;)

 

Lykke til videre!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soleia for den hyggelige velkomsthilsen! Jeg startet litt brått på med denne HV-situasjonen. I går var jeg ute på mitt første julebord for denne sesongen. Jeg har valgt nå en annen strategi i forhold til slike begivenheter enn da jeg faktisk ville gå ned i vekt. Da prøvde jeg veldig å begrense inntaket, henholdvis holde meg til det som var sunnest på tallerken.

 

I går derimot gikk jeg for dagens treretters meny på restauranten hvor mine venninner og jeg koste oss. Jeg hadde vært streng med meg hele dagen og spiste mye grønt for å være mett, men altså lite energi i maten på dagen. Så koste jeg meg med den nyyyydelige maten om kvelden helt og holdent. Jeg ble selvfølgelig mye fortere mett enn det jeg er vant til ellers, men nytelsen av god mat var der hele kvelden.

 

I dag må jeg innrømme at jeg rett og slett har tatt en vanlig "slankedag meny 2" og har planer om å gjøre dette også i helgen. Så håper jeg at jeg med god trening og lavere kalori kan hente inn igjen all det smøret, den deilige fløten, sjokoladen, isen osv. som fant veien inn i magen min i går kveld. Det ble i alle fall en nytelse, og jeg tror at jeg må angripe slike begivenheter på denne måten som normalvektig. Nyte dem fullt ut og så stramme inn noen dager etterpå.

 

Det vanskelige, og det gjør det hele vanskeligere enn selve slankeprosessen, er å hente seg inn igjen etterpå. Jeg har vært mye mer godtesyk i dag enn på lenge, og når jeg kom hjem i går sent på kvelden hadde jeg veldig lyst til å spise opp den sjokoladen som allerede var kjøpt inn til helgekos for resten av familien (lot det være da). Problemet er mao. at det kjennes litt som når "kranen er åpnet så kan det bli et helt hav i stedet for bare noen dråper". Det gikk bra i dag, fordi jeg fremdeles er så utrolig glad i den fine nye kroppen min, men jeg håper at denne motivasjonen holder seg nå endelig i mange, mange år fremover. Som du skriver soleia, farene for gamle uvaner ligger veldig tett opp til overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med din egen side, og igjen, velkommen inn hit! =0)

 

Jeg skal også på julebord i morgen kveld, og jeg tror også jeg skal velge samme strategi som deg; spise uten dårlig samvittighet i morgen kveld, men være restrektiv resten av dagen! Kanskje det blir tid til en joggetur på ettermiddag også!? =0)

 

God helg til deg! =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk pølsemage til hyggelig hilsen. Helgen har gått fint og jeg ville jo veie meg i morges for å se om julebordet på torsdag og 1500 kcal programmet fredag og lørdag (i går gikk jeg opp til 1600 kcal) har gitt utslaget som jeg håpet på, nemlig selvfølgelig et stabilt vekt. Og det har gått bra :-). Jeg har ikke lagt på meg siden forrige veiingen min tirsdag morgen forrige uke.

 

Det er deilig å kjenne på at kroppen smetter inn i gamle klær og ingenting strammer eller må strammes inn, jippii. Ha en god og fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt går bra. Jeg ser ut til å tåle å få 1600 kcal hver dag nå. Vekten står uforandret på rundt 68 kilo. Jeg trener omtrent 4 ganger i uka og kommer på akkurat 7 trimpoeng. Registrerer fremdeles maten. Den første uka med HV-situasjonen gikk i alle fall bra. Håper at dette varer slik en stund fremover. Jeg er vel mest spent på ferien i neste uke. Det er alltid en stor utfordring for meg...

 

...men den tid, den sorgen.

 

Ha en riktig fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint her i huset og kroppen min er fornøyd med livet sitt på 1600-1700 kcal. Vektmessig ser det ut som om jeg er veldig stabil, det er jo hyggelig. Treningen går også unna, men jeg kjenner at jeg må kjempe litt med joggeturen når gradestokken viser minus 10 ute :-). Da er det godt å ha noen inne-alternativer.

 

Jeg er veldig spent på hvordan den kommende uka kommer til å bli. Barna våre og jeg skal være en uke hjemme hos foreldrene mine og det er i det "store" utlandet. Vi skal feire så å si litt før-jul der i og med at vi ikke feirer julaften sammen i år. Utfordringen er ikke mine foreldre, de viser stor forståelse for min situasjon, samtidig som jeg gjennom telefonsamtaler har skjønt at de allikevel ikke kunne dy seg i å kjøpe inn alle de typiske julematvarer fra mitt hjemland som jeg eeeelsker og som ikke overraskende består av myyye energi. Disse matvarer er enten vanskelig eller ikke å skaffe i Norge, slik at jeg legger merke til hvordan hodet og hjertet mitt egentlig gleder seg til å smake på alle disse julebakstene, -pølsene, -ostene og -brødene mens vi skal være der i 6 hele dager. Til dette drikkes det en del mer alkolhol enn man gjør i Norge, og i tillegg kommer den psykiske følelsen av å være på ferie. Kjenner hvordan motsandskraften min blir utfordret allerede nå. Problemet er den gang kanskje ikke å holde seg til en julekake, eller en julepølse, men hvis jeg skulle spise den type mat til mange måltider i løpet av en dag, og det hele en hel uke, blir det selvfølgelig altfor for mange kalorier uansett.

 

Strategien er jo bare å ikke spise dette til enhver måltid, en annen strategi finnes ikke (pluss å opprettholde treninga), men dette blir tøft. Dette betyr mye mer enn dere kan tenke dere. Maten er min barndom, det representerer min hjemmelengsel (selv om jeg er veldig glad i å bo i Norge), maten er minner og kooos. Dette kommer til å bli tøft. Ikke minst er drikkevarene jo så gode og lett tilgjengelig, jaja. Jeg er faktisk ikke så bekymret for juledagene, jeg er jo glad i norsk julemat, men, og det er vanskelig å forklare, det er godt, men det er ikke julefølelser. I år er jeg bekymret for den uka som kommer. Kryss fingrene for at jeg kan være sterk, veldig sterk. Og forresten, jeg er lei meg for at jeg må være sterk, men sånt er livet av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tilbake igjen fra i morgen. Det har vært en litt rar uke på meg. Mat som var veldig vanskelig for meg å vite hvor mye kalorier det er i (det var lett med pålegg til frokost og kvelds, men ellers litt verre). Så de første 4 dagene av til sammen 8 spiste jeg tydeligvis for lite fordi jeg var så redd. Jeg gikk ned nesten en hel kilo i begynnelsen. Så begynte jeg å slappe av, men for mye. Det var som om jeg plutselig åpnet mine gamle slusene igjen og julegodt, annen god, men heller usunn mat og drikke fikk veien inn i meg. Nå har jeg vært hjemme siden i går og sliter uvanlig mye med å lukke slusene. Jeg er temmelig lei meg for dette og virkelig overrasket hvor lite jeg har klart å styre meg i de siste fire/fem dagene.

 

Hva lærer jeg av dette da? Joda, at matregristrering og kontroll dessverre er mye viktigere enn jeg først trodde. Vekttapet gikk så bra at jeg nok var litt mere kjepphøy vedrørende fasen om å holde vekten. Trodde at dette er mer en lek enn noe annet. Nå ser jeg jo at jeg trenger kontroll og kravet om å regristrere all mat jeg spiser gjelder i stor grad for meg for å klare dette. Skal veie meg i morgen og gruer meg litt. Kjenner jo den store magen min...

 

jaja, ¨på'n igjen i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen min har tillatt utskeielsene som jeg hadde i de siste dagene. Kanskje de heller ikke var så ille som jeg trodde, hvem vet. I alle fall viser vekta fremdeles 67,5 slik jeg hadde før jeg dro på ferie. Det er godt det og gir god motivasjon til å fortsette med HV-kurset. 1700 kcal er det denne uka per dag, namnam :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde mitt andre HV-kurs i går. Vekta viste omtrent på grammet samme vekta som for fem uker siden og jeg selv så jo at vekta viste seg å være nokså stabile under hele fase 1. MEEEN, det tegner et bedre bilde enn det virkelig er. Kroppen min har vært utsatt for noen hardkjør. Mitt problem er overspising. Det har vært noen dager (særlig kvelder og ettermiddager - ca. fire-fem ganger i løpet av de siste fem uker) hvor jeg bare ha hivet inn på med mat, for så å spise altfor lite dagen etter for å ta det inn igjen, pluss at jeg faktisk var så mett enda at jeg ikke klarte å spise noe særlig.

 

Jeg er igjen der altså hvor jeg ofte har havnet etter mine uttallige slankekurer før. Er slankekuren avsluttet, vil jeg gjerne beholde de gode vanene, og så skjer store utskeielser. Kampen og kontrollen over maten er så mye mer vanskelig for meg når formålet om å gå ned i vekt ikke lenger er til stedet. Og jeg som er så glad i kroppen min nå! Jeg forstår ikke hvorfor ikke denne gleden er nok formål for å la være å overspise. Jeg tror noe skyldes at slanking tross alt er tidsbegrenset. Kanskje jeg er skremt over å måtte kjempe hele tiden, og så orker jeg ikke tanken, og så slipper jeg opp og da slipper alt inn i kroppen min. Jeg har gransket og gransket nå og mange ganger før hva som utløser overspisingen, men kan ikke finne dyperliggende årsaker som tristhet eller motløshet. Jeg tror at det skyldes nå virkelig "bare" dårlige vaner og svakhet av viljen.

 

Skjerpings nå. Jeg vil være sunn slank, ikke overspisende-så ikke spisende slank. Det er totur for både kroppen og sjelen min. Heldigvis har jeg treningen min. Kroppen min og jeg liker å bevege oss, så noe sunt er det ved meg, tross alt. Denne fasen 2 skal jeg bruke til å bygge og bygge og bygge og bygge de gode vanene inn som en del av livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I alle fall mesteparten av det. Det er mandag i romjula og jeg må si at jeg har klart meg ganske så bra hittil. Det har vært noe fråtsing julaften og første juledag, men i går var jeg så mett at det var ingen problem å komme tilbake til gamle vaner. Grudde meg litt å gå på vekta i morges, men den viste ikke mer enn 500 gramm vektoppgang og det synes jeg ikke er så illevarslende. Skal trene godt i dag og ellers være nøye med å registrere matinntaket mitt i disse romjulsdagene, så tror jeg at dette vil gå bra. Skal jo kjenne meg fint i festkjolen min også nyttårsaften :-). Fortsatt en fin juletid og nyttårsfeiring til dere alle som er her inne. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...