Gå til innhold

Min egen frustrasjonsdagbok


Gjest hytta

Anbefalte innlegg

Hva er det med meg? Er av de som bare har "litt" for mye. Er 166 cm og veier i dag 65,5, kg. Har vært på bailine for 3 år tilbake, og fikk trivselsvekt anslått til 59,6 kg. Ble veldig motivert vinteren 2009, og gikk ned fra 67 til 63 i løpet av vinter og vår. Så kom sommerferie og det sklei ut. Gikk ned igjen til 64 kg høsten 2009, og holdt det omtrent der hele vinteren 2010 og fram til oktober. Starta på styrketrening 2 ganger pr uke, med 20 min.oppvarming på ellipsemaskin og ca 40 min styrketrening . Har slutta å veie meg, og vært veldig sulten. Sukkerhunger de luxe. Så nå er jeg altså oppe på 65,5 igjen.

Dette er ikke akkurat rakettforskning. Jeg har spist alt for mange kalorier i forhold til det jeg har brukt - men har liksom trodd at denne styrketreninga skulle få rakettfart på forbrenninga over natta...og det stemmer jo ikke.

Jeg er kanskje litt som strutsen....gjemmer hodet i sanda og tror ingen ser meg? Blir veldig oppgitt over meg selv. Har kolleger som har gått ned kilovis i samme periode, og da blir jeg i tillegg veldig misunnelig....

Men nå er meldinga til meg sjøl - SKJERP DEG!

Har satt opp en 1300 kaloriers meny som skal holdes fram til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suppenes dronning

Det innlegget ditt kunne vært skrevet av meg! Har styrt på med vektnedgang nå siden i høst, men intet har skjedd og det er ene og alene min egen feil! Har flere ganger gått ned "de samme" kiloene. Er drittlei akkurat det ,for å si det mildt!!

 

Forsøker nå som deg å gjøre en skikkelig innsats fram mot jul nå, så kanskje jeg kan gå ned litt iallfal, hadde vært moro!

 

Jeg skriver i tråden "Hurra! har bestemt meg! Vil du være med ,så heng på!". Den ligger under Ned under 10 kilo. Du er hjertelig velkommen til å hive deg med der, jo flere vi er sammen , vet du!:-)

Lykke til og så krysser vi fingrene for at vi klarer å stramme inn nå før jula kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Hører nok at flere strever med det samme,ja. Det er det der med å innse at det ikke kan spises ubegrensa lenger, slik jeg kunne da jeg var yngre.

Har veid meg 3 dager på rad:

65,5

65,0

65,4

 

Opp og ned....og sånn pleier det å være. men nå har jeg vært flink, ikke spist mer enn de tilmålte 1300 kcal. Kroppen min reagerer vanligvis i sneglefart, så det blir nok ikke mye å se på vekta den førsta uka.

Men jeg håper veldig på færre cm rundt livet. Det er der det legger seg. I går var jeg 83 cm (- og var 79 cm da jeg veide 63 kg. ). Målet er å holde seg under de magiske 80 cm. Så stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Philadelfialight

Skjønner deg så godt. Vi tenker og fokuserer og står på, og sliter med disse dumme, unødvendige kiloene. Jeg har ca 6 kg igjen før jeg er på min "passevekt". Hvorfor i all verden skal det være så vanskelig å ligge der? Må liksom alltid ligge 5 til 8 kg over? Veldig rart.

 

Skulle ønske jeg kunne slippe å tenke vekt, bare være der jeg vil være. At klærne passer uten å tenke på å dra ned genseren bak, kjenne beltet stramme osv.

 

Unødvendig, men slik har det vært de siste 20 årene dessverre.

 

God fase å være på kurs nå ihvertfall, få drahjelp, være på riktig vei!

 

Lykke til i disse fristende desemberdagene du også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-).

Av og til tenker jeg at jeg gir opp - bare lar det skure, lar vekt være vekt og spiser det jeg har lyst på. Har to venninner som jeg anser som ganske store. De sier alltid at de lever bare en gang, og at vi må nyte øyeblikket. Kanskje de har en bedre livskvalitet enn meg som alltid har dårlig samvittighet for det jeg putter i munnen? At de kan komme til å dø tidligere pga usunt matinntak, tror jeg gjerne, men kanskje de nyter mer?

Nå er vi midt i desember, med alle de fistelser det innebærer. Vi har kalender og lotteri på jobb, og gjett hvem som drar i land konfektesker og marsipangriser? Joda, det er meg...jeg har lagt det på lager og foreløpig ikke rørt noe av det. Tenker jeg skal spandere på mine kolleger i stedet for å ta det med hjem. Men lett er det ikke. Jeg ELSKER sjokolade... (men har ikke smakt det på over ei uke...)

 

Vekt i dag: 65,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det bør jo være mulig å gå ned - bare jeg VIL nok.

Gått opp 400 g siden siste veiing før jul. veier nå 65,8.

Ble fakstisk inspirert av Vegard på Puls i går som sier at ingen må innbille seg at det er GØY og bare lystbestont å trene for den som vil komme i gang. Jeg syns det var et fornuftig budskap, for jeg synes det er et ork! Ja, jeg er blitt makelig. Liker sofakroken og tv'n - og kommer meg ikke opp når jeg har satt meg der etter middag og kaffe.

Det han imidlertid ville fortelle, er at etter den første kneika blir du avhengig.

Gjett om jeg håper det! Mine to ukentlige timesøkter på treningsstudio, der omtrent halve tida er rein styrketrening, må utvides til 1,5 timer x 2 - og da med mer kondisjon og intervalltrening. Puls-oppskrifta var 1 time styrke, 1 time kondisjon (lang) og en time intervall + 1 time hverdagsmosjon/aktivitet. I tillegg bare godteri på lørdag. Da skulle mageflesket minke to str.

Så heretter blir det måling av midje og ikke fokus på vekt. Forandring fryder!

Midjemål 5.1.2011: 83 cm

Midjemål 8.1.2011: 82 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er 27.januar, og jeg har vært på vekta: 65,8. Som før. 82 cm rundt livet. Som før. Hva gjør jeg galt?

Har trent styrke siden 23.september, 2 ganger pr uke. trener i tillegg på tredemølle, ellipsemaskin. Går turer, jogger, går på ski... ca 8 trimpoeng pr uke.

Spiser sunt, rugbrød med makrell i tomat til frokost + et glass lettere lettmelk. Lunsj: grønn salat med bønner, cottagechees, kokt skinke og olje/vann-dressing (2 ss) mellommåltid med mager yoghurt, 30 g hjemmebakt knekkebrød + gulrot. Middag: En liten porsjon, lite potet, pasta, ris.

Et knekkebrød til kvelds hvis jeg er sulten. Ellers bare litt frukt og te. Jeg har spist neon mandler og nøtter også, hvis jeg har vært sulten.

Brus og sjokolade (bare litt) kun fredag eller lørdag.

Dette opplegget fører til at jeg går OPP i vekt, ikke ned.

Jeg vet jeg kan drikke mer, det er det eneste jeg kan sette fingeren på.

Av positive resultater må jeg selvsagt nevne at jeg ikke har behov for middagshvil lenger, at armer og lår er fastere ( men ikke tynnere) og at det hvite i øyet er hvitere (?).

Jeg mister helt motivasjonen når klærne strammer - fortsatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men kan det være at du rett og slett spiser for lite? At kroppen din går på sparebluss og tviholder på reservene? Høres jo ut som om både treningsrutiner og kosthold er bra.

 

Men ikke gi deg! Jeg har holdt på siden august. Gikk ned ca 3 kilo i starten og resten av kiloene virker som de er limt på! Har nok sklidd ut av treningsrutinene mine underveis, så det har nok medskyld her, men jeg blir rett og slett drittlei innimellom. Men gi meg? ALDRI!! Heng deg gjerne på tråden "Hurra! har bestemt meg! Vil du være med ,så heng på!". Det hjelper å ha noen andre til å motivere seg og sladre til...

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippidama

Jeg tenker at om man ikke går ned i vekt så må man prøve å bytte ut noe av det man spiser med noe annet. Jeg har kuttet ned på brød og pasta, men mer kjøtt og grønnsaker. Det går også ann å endre frokosten til havregrøt og den slags i stedenfor brød?

Men du må også huske på at du trener masse, det gir mer muskelmasse, og da vil kroppen din se bedre ut uansett. Hvis du prøver å glemme vekt og mål og bare fortsette å trene, så kommer det ;)

 

Jeg gikk selv hele 2010 og tenkte at jeg skulle slanke meg litt, men nå er vi i 2011 og jeg har endelig valgt å melde meg inn her :) Jeg har noen kg som sitter etter altfor mye sjokolade i svangerskap... De sitter godt rundt livet og jeg er super motivert for å få dem bort. Jeg har trent en del pilates med ball, som går på core musklatur, magen har blitt mindre og beina fastere :)

 

Ønsker deg lykke til videre, i all frustrasjon så tenk at trening gir uansett bedre selvfølelse, så aldri slutt med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suppenes dronning

Kjedelig når det ikke skjer noe med vekta. Kostholdet ser jo helt greit ut, men: Er du nøyaktig når du teller kcaloriene?

 

Vet av erfaring at det er innmari lett å få i seg for mange kcalorier når det taes kun på øyemål.

Jeg vet jo ikke om du veier maten allerede, men om du ikke gjør det,så hadde det sikkert hvert lurt å prøve det ett par uker for å se om det da ble en forandring. Og skrive opp hva og hvor mye du spiser, så får du oversikten.

 

Du trener jo kjempefint allerede. Hva med i tillegg å ha en intervalløkt i uka? Det får visst fart på forbrenninga! :-)

 

Lykke til! Ikke gi opp, det løsner helt sikkert!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men jeg kan jo ikke gi opp. Får bare fortsette treninga og håpe at det en dag løsner. I dag ble det ellipse, styrketrening og svømming. Deilig med fredag etter trening. Kan sitte i sofaen med god samvittighet.

I morgen skal jeg gå på vekta----hvis jeg orker. Og så vurderer jeg å gå tilbake til 30 min på sykkelen hver morgen. Det ga resultater vinteren for to år siden.

Jeg har lest en del på nett om mat og trening, og registrerer at det er veldig mange ulike meninger om hva som fører til vektreduksjon. Framleis forvirra...!

Men jeg må bruke hodet og konsentrere meg om å være SUNN. Så får det andre komme etterhvert. Skal prøve å overbevise meg selv om det....

God helg til alle vektklubbere;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippidama
....vekta var den samme i dag' date=' men midjen var gått ned fra 82 til 80 cm :-D!!![/quote']

Når du går inn i cm, da blir du jo mindre :( Dette blir bra..... Jeg synes hvertfall at det er minst like motiverende om jeg går inn i midjemål :)

 

Fortsatt god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden forrige innlegg har jeg ikke orka å veie meg. Har trent mine økter med styrke, gått litt på ski, og ikke vært veldig opptatt av hva jeg har spist - dvs. det har blitt både brus og sjokolade....

Men i dag tok jeg mot til meg: Ved måling av kroppen med utgangspunkt i cm-målene jeg hadde da jeg var 63 kg- så er de som før:-) Jeg er fortsatt 80 cm rundt livet - mens vekta har økt til 66 kg. Dette må vel handle om muskler?

Har tenkt å fortsette med styrketreninga, og håper at vår og lyse kvelder vil øke motivasjonen for å komme meg ut og gå. Det må nok til. Så da er det bare å fortsette og fortsette og fortsette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hytta:)

jeg leste disse innleggene i dag.

Omtrent som min historie, bare litt høyere utgangsvekt - ned-opp-ned-opp

 

SÅ TOK JEG ET GODT GREP

 

Jeg meldte meg på Ekspress nett-kurs, dvs 3 ukers kurs med tilsammen 4 brev (jeg er midt i kurset nå)

Den daglige kosten min er sunn og ganske mager, trodde jeg

Jeg har registrert alt jeg spiser og drikker(hvis ikke er det bare meg selv jeg lurer) - og jeg har fått meg noen kraftige overraskelser.

 

Jeg ser bl.a. at både brun og gul ost har masse kcal.

Jeg har også skiftet yoghurtmerke, til Dobbel 0%. Like god og med masse frukt.

jeg er veldig glad i frukt, ser at jeg spiser litt for mye av det, har gått over til gulrøtter istedet.

Spiser 1 skive kjøttpålegg pr halve brødskive, med masse agurk eller squash på.

 

Jeg tillater meg selv et glass vin av og til, men registrerer det også, slik at det blir en del av totalbildet.

 

jeg ANBEFALER et slikt kurs! Både jeg og min mann, som er registrerer "ved siden av" har gått ned. han mye (han er mann og de går ned fortere enn oss) og jeg 800g i uka.

 

Lykke til! Ikke lur deg selv med alt "småttet" du putter i munnen;)

 

Klem fra kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det er flere der ute som strever med det samme!

Takk for gode råd! Det er godt å høre at det finnes flere av oss!

Jeg gikk gjennom et minikurs på nett for ett år siden, men har mista veldig fokus siden det...har ikke vurdert flere kurs, men kanskje jeg likevel skulle gjøre det?

 

I dag har jeg vært hjemme, og har brukt litt tid på å sjekke kalorininnholdet i forskjellig mat. Ble helt forskrekka da jeg fant ut at en liten uskyldig havrekjeks med brunost er omtrent like kaloririkt som et glass vin...! Og at en appelsin faktisk inneholder over 80 kcal.! Så jeg forstår det du skriver om å droppe frukt til fordel for grønt. Jeg er f.eks.veldig glad i druer, og det er ikke akkurat det sunneste å spise seg mett på når menyen ikke bør overskride 1300 kcal.

 

Det er vel det at jeg har trodd at min "overgang" til ren styrketrening skulle gjøre underverker og at kiloene ville blåse bort...! Vi vil jo gjerne at det skal være lettvint. Men det er det altså ikke. Så nå er jeg nok tilbake til kaloritelling og registrering av mat på nett. Det er veldig lærerikt - jeg innser det.

Min utfordring er nok å presse meg selv, både i kosthold og i trening. Og det å velge noe som skal gjelde for resten av livet er litt skummelt - for jeg forstår at det er det jeg må denne gangen. Med stillesittende jobb og en rolig fritid, er det ikke mye mat man trenger, egentlig. Men takk igjen for oppmuntrende ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott lørdag med sol. Fredagskosen ble non-stop og potetgull. Ikke no'lurt, men veldig godt..... Det betyr at det ikke blir godis i dag! Jeg har tenkt og tenkt på at det kostholdet jeg legger opp til nå er noe jeg skal leve med for all framtid, og da klarer jeg ikke et helt godtefritt liv...Så da sier jeg som Grete Roede: Ja takk, men bare litt. Det er utfordringen - å begrense seg.

For å gjøre opp status så langt i mitt vekt-og livsstilsprosjekt, så vil jeg prøve å fokusere på det jeg har fått til i stedet for det jeg ikke har greid. Da er statusen slik: Jeg har slutta å sove middag - ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke er trøtt!

Jeg har mer energi.

Jeg har fått penere hud.

Jeg har fastere kropp.

Jeg har mindre fett rundt magen.

 

Alt i alt mye å glede seg over:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Siden sist jeg skrev, har jeg vært nede på 64,0 på en "uoffisiell" veiing. Det gjør noe med humøret:-)

Tenkte jeg fikk analysere hva jeg gjorde den uka som var så lurt.....for helga rett før veiing var jeg borte, spiste sjokolade, nøtter, drakk vin....og enda gikk jeg ned. Nå er det jå sånn at kroppen min endrer seg med sneglefart. Ikke noe jo-jo her. Og da kan det jo være det jeg gjorde uka før den helga som var smart. Surprise,surprise...! Jeg hadde nesten dobbel mengde med trimpoeng:-) ikke noe rakettforskning,altså. Rett og slett mer bevegelse.

Så det denne halvgamle dama må gjøre er å komme seg ut med joggeskoa i det fine vårværet. Ikke sitte i sofaen. Ikke tusle rundt i huset. Men ut på tur. Så enkelt. Og sååå vanskelig enkelte dager.

Jeg vil finne en form jeg kan leve med, så denne uka blir det 1300 kcal mandag til fredag. Og "ja takk, men bare litt" til alt det gode i helga. Med daglig trening i tillegg bør det gå i minus - håper jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fra siste veiing i april, og fram til midten av mai var jeg 63.6kg.

Fikk ikke trent og var rimelig inaktiv, og klarte likevel å holde vekta.

Så blei det ferietid, og etter ei uke i varmere strøk, viser vekta 64,6....

Bare å gå på igjen, skjønner jeg. Lite mosjon og feit mat er ingen lur kombinasjon. men det var verdt det...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...