Gå til innhold

Kosemerker


Gjest nuss

Anbefalte innlegg

Ja, så var den arbeidsuka over. Synes dagene går så fort - men det gjør jammen helgen også.

 

En ting jeg har lyst til å diskutere med dere er disse kosemerkene.

Hvis jeg f.eks tar en cappuchino rett i koppen (58 kcal) midt på dagen, mellom to måltider f.eks, så skriver jeg dette ned som mellommåltid - ikke kosemerke. Det samme gjelder andre matvarer som inngår i mitt normale dagsinntaket. Jeg bruker kosemerkene når det er snakk om øl/vin, sjokolade, potetgull som jeg spiser for seg selv utenom måltidene.

 

Gjør det virkelig noe om man spiser et par boller en dag dersom man strammer inn på andre områder? Er det ikke det totale antall kalorier som teller så lenge de aller fleste av dagens kaloriene kommer fra "normal sunn mat"?

 

Jeg lurer på hvor strenge er dere er med dere selv og hva dere anser som kosemerker. Hadde vært fint å få noen tilbakemeldinger på dette.

 

Ha en fin fredagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg bruker kosemerkene til vin dersom jeg bruker dem i det hele tatt.

 

Jeg synes hele ideen med å kalle dem kosemerker er idiotisk, signaliserer at usunn mat og vin er kos og sunn mat er det ikke. Jeg koser med både med sunn mat og mennesker. En må ta et valg hvilket kosthold en vil ha. Jeg kaller ikke dette streng, dette er kostholdet vi vil ha i Luna heilmen, både barn og voksne, vi slanker oss ikke, vi har bare innfort 5 små måltider for dagen for oss voksne også.

 

Kaker, boller, chips, sjokolade bør ikke likestilles med kos, men behandles som energitett mat med liten/ingen næringsverdi, selvfølgelig kan en spise slik mat, men da har en ikke omlagt kostholdet. Klarer en stoppe etter en munnfull eller to (50 kcal/dag) er det greit, men mange får tenning på slik mat og da blir det farlig å ha det i huset. Når vi spiser færre kalorier enn det kroppen trenger, blir det ekstra viktig at vi får i oss nok næringsstoffer og byggestener for kroppen.

 

En trenger ikke lese lenge her inne for å se at de som lykkes med fortsettet sitt er de som legger om kostholdet, og de som stadig skjeier ut i helgene har større problemer med å nå målene sine.

 

Men meningene her inne vil være delte på dette. Jeg elsker sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hangglidern

Jeg er så enig med fru Luna.

Selv kan jeg bruke en liten del av kosemerkene til feks. litt popcorn lørdagskvelden.

Kosemerkene kan også være greie å ha viss jeg er buden bort og ikke får servert så veldig sunn mat.

Men dette går inn i dagsrasjonen min - overstiger ikke kaloriantallet selvom jeg MÅ bruke noen kosemerker.

Merker veldig godt at søtsuget er borte etter 4 uker - smaker liksom ikke av Pepsi-Max lenger heller.

Lykke til alle sammen - med eller uten kosemerker.

God helg

 

Hangglidern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg bruker også kosemerkene på ett glass vin eller to. Må holde meg helt borte fra sjokolade,klarer ikke stoppe vis jeg først starter.

Så kosemerkene denne helgen går til litt rødvin og kanskje litt ekstra god mat:-)

 

Ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...