Gå til innhold

Dag 1, trenger gode råd OG motivasjon!


Gjest emilei

Anbefalte innlegg

I går kveld fikk jeg nok! Stod opp i dag, GIKK på butikken, kjøpte en badevekt og kromtabletter. Kom hjem igjen, og badevekten viste 82,7 kg og ett magemål på 98cm. Dette er en oppgang på ca 10kg det siste året. Så målet blir å gå ned rundt 20kg, i og med at jeg er 1,72 høy.

 

Så nå er jeg i gang, men aner jo ikke hva jeg skal spise, drikke eller gjøre! Stemmer det at man skal holde seg til 1200 kalorier om dagen? Hvor lang tid bør jeg forvente at dette tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alatariel88

emilei:

Hei! Vi har akkurat samme utgangspunkt! Jeg er 172cm høy, på tirsdag var jeg 82,7kg og 107 cm rundt midjen (målt på ettermiddagen).. Jeg har også lagt på meg 10 kg siste året, og har et intenst ønske om å gå ned til 65 kg.. det vil si ca 18 kg! Jeg har meldt meg på internettkurset 'Ung 18-25', og starter på mandag. Jeg har fått anbefalt en kalorimengde på 1500 kcal til dagen! visst du melder deg på kurs vil du få kjekke bøker med tips og motivasjon +++ og oppskrifter.. har en meldt seg på kurs får en også litt tilleggsting på profilen, blant annet næringsfordelingen på det du spiser i løpet av dagen. denne synes jeg er veldig kjekk, da den hjelper meg til å regulere det jeg spiser, og jeg blir bedre kjent med det jeg spiser... Hiv deg på et kurs du også! Så får du nok den oppfølgingen og motivasjonen du trenger. jeg er i hvertfall kjempeklar for å se noen lunde bra ut til sommeren! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest haypergirl88

Man skal ikke ligge under 1300kcal, men helst ikke det en gang, man skal ligge helst på 1600kcal for da går man ned mer.

 

1300kcal er for dem som skal ned lite eller for dem som trener lite!

 

så det beste ville nok vært å ligge på 1600kcal i og med du skal ned 20kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, det er bra å vite at man ikke er aleine vertfall! Har klart meg kjempebra fram til nå! Gikk på en bommert i uke 2, da jeg fikk spysyken. Gikk jo ned MASSE, men noe kom jo påigjen da. Men nå har jeg gådd ned 1,8kg, og 8cm rundt midjen, så nå er jeg 80,9kg og 90cm rundt midjen.

 

Er fremdeles veldig motivert for å greie dette, hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ligge under 1300kcal' date=' men helst ikke det en gang, man skal ligge helst på 1600kcal for da går man ned mer.

 

1300kcal er for dem som skal ned lite eller for dem som trener lite!

 

så det beste ville nok vært å ligge på 1600kcal i og med du skal ned 20kg![/quote']

 

 

Såpass mye? Jeg har holdt meg på rundt 1200 med godt resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilie5

Kalorier i løpet av dagen kommer litt ann på hvor mye du er i aktivitet også :(

Trener du flere ganger i uken, så må man jo naturlig ha flere kalorier også, dette fordi kroppen ikke skal gå på sparebluss..samtidig så treng man jo energi for å trene også.

 

Hvis man derimot er stillesittene hele tiden, så må man nok ned mot 1300 kcal.. ofte så må dem som veier lite fra før av også ned på kalorier..

 

For min del så ligger jeg på ca 1600 kalorier om dagen, men går fremdeles ned.. sakte men sikkert går det nedover, er ikke bra å gå for fort heller.

 

Husk at du ska finne en stil som du ska leve med fremover, og ikke bare er på en slankekur her og nå. Hvis man vil holde en varig vekt fremover når man er i mål, så kan man ikke gå tilbake til gamle vaner.. samtidig er det vanskelig å ska holde seg på eks 1200 kcal om dagen for godt..

 

Di dagene jeg trener, så spiser jeg faktisk litt mer kalorier hvis jeg er sulten, dog sunt.. eks par ekstra knekkebrød me magert pålegg.

 

Å ja, du vil nok sikkert klare dæ på 1200 kcal akkurat nå for å gå ned litt fort i starten..men i lengden er jeg redd kroppen vil gå i sparebluss siden du ska ned 20 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier i løpet av dagen kommer litt ann på hvor mye du er i aktivitet også :o

Trener du flere ganger i uken' date=' så må man jo naturlig ha flere kalorier også, dette fordi kroppen ikke skal gå på sparebluss..samtidig så treng man jo energi for å trene også.

 

Hvis man derimot er stillesittene hele tiden, så må man nok ned mot 1300 kcal.. ofte så må dem som veier lite fra før av også ned på kalorier..

 

For min del så ligger jeg på ca 1600 kalorier om dagen, men går fremdeles ned.. sakte men sikkert går det nedover, er ikke bra å gå for fort heller.

 

Husk at du ska finne en stil som du ska leve med fremover, og ikke bare er på en slankekur her og nå. Hvis man vil holde en varig vekt fremover når man er i mål, så kan man ikke gå tilbake til gamle vaner.. samtidig er det vanskelig å ska holde seg på eks 1200 kcal om dagen for godt..

 

Di dagene jeg trener, så spiser jeg faktisk litt mer kalorier hvis jeg er sulten, dog sunt.. eks par ekstra knekkebrød me magert pålegg.

 

Å ja, du vil nok sikkert klare dæ på 1200 kcal akkurat nå for å gå ned litt fort i starten..men i lengden er jeg redd kroppen vil gå i sparebluss siden du ska ned 20 kg..[/quote']

 

 

Ja, har vert opptatt av å heller legge om livsstilen i stede for å satse på en intensiv kur. Tror dette er bedre på lang sikt ja. Men jeg går aldri sulten, og dersom jeg blir det, spiser jeg noe som er sunt! Blir det for lite kaloriinntak vil jo kroppen tilslutt stagnere som vil føre til null i vekttap, og det vil jeg jo ikke! Bra er det heller ikke..

 

Trener 3 dager i uka, pluss litt rockering og prøver å gå tur noen ganger i uka, men er ikke så veldig motivert akkurat der på grunn av meget elendig vær for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilie5

Hei igjen!

 

Æ har regna ut hvileforbrenningen min, den viser hvor mange kalorier kroppen trenger for å gå ca i 0 hver dag. Siden vi vil ned i vekt, så må vi legge oss under denne summen.

 

Så hvis svaret feks er 2000 kcal per dag, så ville jeg lagt meg rundt 500 kcal under. Obs, man skal aldri komme under 1200 kcal om dagen. I tillegg så ska man ALDRI legge seg mer enn 1000 kcal under. Feks hvis en person har hvileforbrenning på 3000 kcal, så ska han/hun aldri gå under 2000 kcal. Håper du skjønner hva jeg mener :o

 

Legger en link her, så får du hvertfall en pekepinne på hvor du ligger :(

Selvfølgelig frivillig, hehe, men den hjalp meg til å vite hvor jeg ca lå :)

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilie5

Skjønne ka du mene:) Syns sjøl det e veldig vanskelig å komme opp i nok kalorier, så ofte blir det litt mer kaloririk middag enn ka som e anbefalt =/

Men grunne e at etter mange år me spiseforstyrrelsa, så har æ ikke sultfølelse lengre..så spis bare for å spise, aldri sulten.. Pga det så har det tidligere vært MYE snop, kun for kosen sin del, ikke fordi æ e sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen !

 

Har lest igjenom hva dere har snakket om.. Dere som har sagt at dere ligger hvilestoffskifte på ca 2000, er dette det kurslederene anbefaler:

* Under 2000 kcal: 1300 kcal om dagen

* 1900 - 2400 kcal: 1600 kcal om dagen

* 2300 - 2800 kcal: 1900 kcal om dagen

* 2700 - 2800 kcal: 2200 kcal om dagen

 

Derfor er 1200 kcal for lite i løpe av en dag..

 

 

Jeg kunne velge mellom 1300 eller 1600 kcal om dagen.. Jeg valgte 1600, dette fordi jeg heller vil gå saktere ned i vekt og holde meg der.. enn å gå fort ned, å fort opp igjen..

 

 

Jeg har selv litt problemer med å komme opp i kcal pr dag, men vi må bare gjøre så godt vi kan.. til slutt finner du noe som gjør at du klarer det, jeg har alltid spist 2 knekke brød til frokost, nå spiser jeg heller 2 skriver med kalkunpålegg og en skrive lett hvitost.. dermed kommer jeg opp i de kcal jeg skal på frokost..

Lunsj spiser jeg 4 knekkebrød, med magerost m/skinke (tube), kommer også opp i nok kcal her..

Jeg sliter litt med mellom måltid, frukt, melk og grønnsaker.. Liker så og si ingen grønnsaker, spiser for det meste rå gulrot.. det er godt !

 

Viktig å vite: Spis 3 frukt pr dag, 3 grønnsaker, 1,5-2 Liter vann pr dag..

 

 

Hvor mye vil dere ned i vekt?

Hvor høy er dere? Hva er deres nå vekt?

 

 

Lykke til alle sammen,

- Linn

 

__________________

Start (8. Februar): 68,6 kg

Nå: 68,6 kg

Ned: 0 kg

Trivselvekt: 55 kg

__________________

Uke 1:

Uke 2:

Uke 3:

Uke 4: (Mål: 65,5 kg)

Uke 5:

Uke 6:

Uke 7:

Uke 8:

__________________

Første del mål: 65,5 kg - (Innen 8.Mars)

Andre del mål: 63 kg - (Innen 16. April, grunnet 2 uker til Lanzarote)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E den æ har regna etter når æ valgte mæ 1600 kcal, eller vil heller si at æ ligg en plass mellom 1300-1600 kcal, litt opp og ned i forhold til dagan.

 

Æ e 167 høy, veie nu 62,7 kg og trur æ vil ned rundt 5 kg til. Ikke helt sikker på vekta, for vil først og fremst få bort litt av magen og ellers stramme opp kroppen.

I sommer va æ nede i 58 kg, og va ikke fornøyd da.. men når æ nu ser tilbake, så va kroppen ganske fin egentlig :o Så det e vell målet mitt :(

Men igjen, har ikke så mye fett på kroppen, e nesten kun magen.. ellers faktisk endel muskla..så vil nok kanskje ikke klare å miste så mange kilo, uten å miste muskla..

 

Ka me dokker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 150 cm, 68,8 kg.. skal ned til 55 kg , men har som del mål 65,5 kg innen 8/2 og 63 innen 16/4 .. Jeg hadde den kroppen i 2009, var ikke fornøyd da jeg heller.. men syns kroppen min var fin når jeg ser på bilder osv, savner å være sånn.. Hadde så mye bedre selvtillit, livet var rett å slett enklere.. Ja, jeg ligger nok aldri oppe i 1600 kcal, idag har jeg bare komt til 1400.. men syns det er greit nok jeg, sliter litt med grønnsaker, siden jeg ikke liker noe særlig mer enn gulrot.. men men, skal nok få det til ettehvert også !!

 

- Linn

 

__________________

Start (8. Februar): 68,6 kg

Nå: 68,6 kg

Ned: 0 kg

Trivselvekt: 55 kg

__________________

Uke 1:

Uke 2:

Uke 3:

Uke 4: (Mål: 65,5 kg)

Uke 5:

Uke 6:

Uke 7:

Uke 8:

__________________

Første del mål: 65,5 kg - (Innen 8.Mars)

Andre del mål: 63 kg - (Innen 16. April, grunnet 2 uker til Lanzarote)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...