Gå til innhold

En kg av gangen


Gjest 40aarssnuppa

Anbefalte innlegg

Gjest 40aarssnuppa

Hei

 

Ser det er mange flinke personer her som har sin egen tråd.

Det blir nesten som en sånn privat-offentlig slankedagbok :-)

Tror kanskje jeg også kan ha godt av å gjøre meg noen notater her i ny og ne.

Har ihvertfall tatt det første skrittet inn her, og håper jeg kan klare å ta en kg av gangen framover.

 

Startvekt: 98,9 - 31 januar 2011

Første delmål: 94 innen vinterferien 21 februar.

 

40 år og nye muligheter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

startet dagen med en liten gåtur ( sakte på glatt mark) i 25 min. Bedre enn ingenting ihvertfall. Har tatt et lite mellommåltid nå, og er klar for å snike meg inn døra på treningssentret. Fant ett tips på en side /tråd her om noe som kaltes aktiv på dagtid. Iom at jeg er sykemeldt så ringte jeg Nav i går og spurte om det fantes slikt her også, og det gjorde det. Så nå skal jeg ned dit kl 10.30 og få hjelp til å sette opp noe som kanskje kan funke for meg. Kjenner egentlig at jeg har helt noia ved tanken, men må bare drite i å tenke. Enda et utsagn jeg plukket opp her når jeg satt og leste ulike tråder i går. Egentlig rart at jeg ikke har tenkt på det før, jeg mener, jeg har jo tenkt så innmari mye...:-( Likevel har jeg ikke helt skjønt at det å tenke for mye innebærer at man får gjort desto mindre.

Får se om jeg finner noen gamle joggesko som jeg kan bruke innendørs her. Har ikke råd til å kjøpe nye ihvertfall. Ganske sant det de sa på slankekrigen på tirsdag, om at det er dyrt å være fet. ( Lurer på om det er mange her som ser på den serien)

Forrige uke var det Liz ( hun eldste dama) som sa at i tidligere sesonger så kunne hun sitte og se på programmet samtidig som hun spiste is..... Den der traff meg skikkelig og jeg har gått og grunna på det der en hel uke. Så på mandag når jeg var hos legen og fortalte ham om hvordan det virkelig sto til, så ble jeg sykmeldt i 14 dager hvis jeg lovet å ta tak i vekta og helsa mi. Så jeg lovet jo....men hadde nesten jugekors på ryggen for jeg vet jo hvordan jeg er. Han lovet å hjelpe meg underveis, så jeg spurte om de slankepillene. De hadde visst blitt tatt vekk fra markedet sa han, så jeg får klare meg uten piller. Men, jeg skal gjøre noen endringer her, så får vi se hvor langt det holder.

Har ikke klart å holde meg til 1200-1600 kcal denne uka, har ligget på 1700-2100 disse dagene, men kjenner at vekta har leet seg litt likevel. Så vi får se.

I morgen skal jeg i møte med banken så jeg kanskje kan få gjort noe med økonomien. Hvis jeg bare kunne fått orden på den så kanskje jeg ser litt lysere på resten også.

 

Æh...gruer meg til treningssentret nå, men må bare gå....:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

Hjemme....skjelver i hele kroppen. Utrolig, men treneren mente jeg var i bedre form jeg innbildte meg, så det var en skikkelig opptur. Han ville ha meg på mølla der nede. Først gikk jeg i 14 minutter, så sa han at det var på tide å løpe. Ja - jeg hørte rett. Han sa LØPE. Altså, ei dundre på nesten hundre her som ikke har løpt 10 meter sammenhengende de siste 10 åra. Han sa det så selvfølgelig at jeg ikke turte å protestere en gang. Og det verste var at det var jo andre folk der også :-( Så jeg løp, med en fart på 6 km/t. Og så gikk han etter å ha satt opp farta jeg skulle løpe i. Og jeg da....vel...jeg løp...og pesa....og svetta....så kom han tilbake å sa at jeg skulle fortsette litt til for da hadde jeg løpt i 5 minutter. Da gråt jeg nesten. Endelig skrudde han ned farta - og gliste ( sikkert av meg) så ba han meg fortsette å gå....så da gikk jeg. Etterhvert roa jo hjertet seg igjen, og jeg kunne høre noe annet enn min egen puls. Da kom #¤%#¤%Q" og sa, Nå løper du litt igjen. Og feige, feige meg....jeg klarte ikke å si noe. Hvordan jeg kom meg igjennom de neste 5 løpeminnuttene vet jeg ikke, men da var jeg virkelig kvalm. Er jeg ferdig nå spurte jeg....nei, er du gal svarte han. ( Aner ikke, begynner å lure her ettersom jeg gikk inn her frivillig) du må gå en stund til sa han. Så...etter en lang stund sa han at jeg skulle starte å løpe for siste gang. Du tar vel 5 minutter nå også sa han og flira. Så jeg løp....og begynte nesten å få ut av kroppen opplevelser her. Nå hadde jeg skjønt hvordan klokka osv på mølla fungerte, så nå så jeg at jeg nærmet meg 39,5 minutt DA sier luringen...jeg setter opp farta her til 8 km/ t de siste 30 sekundene, da så jeg seriøst flekker foran øya..... men jeg overlevde. Etterpå måtte jeg gå 5 minutter til. Alt i alt, 30 minutter gange i 4 km/t og 15 minutter løping i 6 km/t.

Etterpå klarte jeg nesten ikke å gå av mølla, og det gikk skikkelig rundt for meg. Du må drikke litt nå sa han, dette gikk jo bra det. Da antar jeg du kommer på mandag også da sa han når jeg slepte meg i retning av døra. Vel, enten, så gjorde fyren dette for å skremme vannet av meg så jeg aldri setter mine ben der igjen, ellers så bruker han en slik motsatt psykologigreier på meg som man gjør med barna for å presse de til å gjøre noe de ellers aldri ville ha gjort.

 

Uansett, dette, tror jeg ikke jeg vil være med på, så jeg tviler på om han ser meg igjen der ja. Jeg er så sliiiiten......hulk. Kommer sikkert ikke til å kunne gå i morgen engang :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er litt rystet, men synes du er knallflink jeg. Det var tross alt du som har tatt initiativet her (via nav, aktiv på dagtid etc), og synes sånn sett at det er bra at du møtte noen som ikke bare var en fjott..... Du kommer sikkert til å ha det ganske vodt i morgen, men synes også at du burde være sprekkeferdig av stolthet!!!!

 

Masse lykke til!!!!

Hilsen fra en annen "førtis" som har meldt seg på aktiv på dagtid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

Dere har sikkert rett, jeg er jo glad for at han pusha meg, ellers hadde jeg jo aldri løpt noe i dethele tatt. Trodde egentlig jeg ikke kunne løpe heller, så jeg er jo positivt overrasket egentlig. Har klart meg på 1745 kcal i dag også, så har et lite håp om å se utslag på vekta denne uka. Men, nå er jeg helt utslitt og må sove her! Natta folkens, håper jeg kan gå imorgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kilomagneten

Første gang jeg leste innlegget ditt skulle jeg til å hamre løs på tastaturet om folk som ikke burde ha den jobben de har. Det virket som at han ikke skjønte at dørterskelen inn til treningsstudioet var mye høyere for deg enn for mange andre, og at han bare kjørte i vei med et standard program som han mente var minstekrav for i det hele tatt å få være der inne. Inkompetent dustemikkel, tenkte jeg...

 

Sånne som deg og meg har forlengst passert en grense der vi vet at vi vil ha godt av å trene på et treningsstudio, men vi tør ikke gå dit. For hver kilo vi har gått opp blir det vanskeligere og vanskeligere å sette i gang med trening.

Vi er redde for å føle oss som mislykkede, viljesvake, pesende hvalrosser som andre veltrente vil fnyse av i avsky, og kanskje le av oss bak ryggen på oss. Det er ikke morsomt å trene når man har dårlig kondis, heller. Det er slitsomt, man tenker at man må holde på med det i 'evigheter', og det blir vanskelig å holde motivasjonen oppe.

 

Jeg måtte tenke litt på det du skrev, også leste jeg det en gang til for å se om jeg kunne la den mistenkte være uskyldig til det motsatte er bevist :-)

 

Kanskje han fyren forstår alle dine fordommer, og ville vise at han hadde større tro på deg enn hva du hadde selv?

Kanskje han ville vise deg hva du var i stand til bare du ble presset litt?

Kanskje hans 'glis' egentlig var oppmuntrende smil?

Du vil jo aldri finne ut av det hvis du ikke går tilbake dit...

 

Han drev deg kanskje litt vel langt, men DU KLARTE DET!!!

Også så moro det må være å skrive dette inn i treningsdagboka :-)

 

Du kommer sikkert til å være støl i morgen, og tenke at du aldri vil sette dine bein der igjen, men lag en kontrakt med deg selv:

*Bestem deg for at du skal gå dit 2 ganger i uka i 5 uker - enten du vil eller ikke.*

 

Noen ganger må man gi fullstendig blaffen i hva man har lyst til, og bare gjøre det man har bestemt seg for mens man følte et snev av motivasjon.

Ikke overdriv så du er nær ved å besvime, for da vil du stadig fnne nye unnskyldninger for at det ikke passer å trene i dag, heller, men driv deg selv litt og litt lenger for hver uke.

Etter 10 ganger er jeg sikker på at du vil kjenne en merkbar fremgang.

Folk på treningsstudioet vil forlengst ha begynt å nikke og hilse gjenkjennende, og kanskje du har kommet i prat med noen hyggelige mennesker der :-)

 

Vi er mange som heier på deg, og jeg synes du er tøff hvis du fortsetter.

Selv nøyer jeg meg med Zumba hjemme i stua, men vil kanskje la meg inspirere av deg og etterhvert finne veien tilbake til treningsstudioet etter et leeeengre fravær.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nessie87

eg syntes det hørtes nokså riktig ut den måten, for da kan man liksom ikkje gi seg.

Men det er jo ikkje alle det passer til forstår eg.

Som kilomagneten sier, bare prøv noen uker, eg skal heie på deg sammen med alle de andre jentene her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

det var vel bare jeg som forventet å bli "strøket litt med håra" fordi jeg indirekte forventet at han skulle synes litt synd på meg ( slik jeg gjør selv) og være positiv til meg bare fordi jeg kom dit ( Altså, slik jeg selv synes det er en bragd å rote meg inn på treningssenteret) Men, det at han åpenbart så og vurderte meg som bedre enn jeg gjorde selv, og behandlet meg deretter ER jo egentlig positivt. Og det gjør også at jeg både er litt stoltere av meg selv og min egen prestasjon fordi den rett og slett ble bedre enn den ellers ville ha vært.

 

Kan forøvrig gå i dag, men skal ikke gjøre så fryktelig mye for det. Må prøve å være flink med maten selvom det er fredag ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

Er helt i sjokk her, måtte snikveie meg og jeg har gått ned 3 kg siden mandag. Har gått masse også i tillegg til den turen til treningssenteret. Så i alt har jeg fått 13,2 trim poeng. Det ble visst ett gulleple plutselig, har det noe med de poengene å gjøre tro? Har de fleste dagene ligger på 1700-1900 kcal, bare en dag ble det ca 2200, men jeg synes egentlig jeg har vært kjempeflink :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

Vekt -3 kg

Midjen - 3,5 cm

Trimpoeng 13,7

 

Og nå er det klart for å møte treneren igjen.

Har bestemt meg for å gjøre som en av dere skrev, og bare GJØRE det i 5 uker uten å vurdere det noe mer. Har jeg overlevd så langt, så har jeg antagelig fått noen ok resultater også. Er veldig fornøyd med den første uka, og antar at ting ikke går like raskt framover, men alt som går i riktig retning er jo riktig retning da.

 

Så - nå drar jeg.....gulp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

men det var hardt. I dag løp jeg 4 x 5 minutter med 10 minutters gange mellom hver. Alt i alt 20 min løping i 6 km/t og 50 min gange i 4 km/t. Nå er jeg ferdig med en dusj, og er totalt utkjørt, men ganske fornøyd. Trener'n var litt overrasket over at jeg kom, slik virket det i hvertfall, men han var fornøyd :-) Han sa at den økta jeg hadde i dag burde jeg gjenta 2 - 3 ganger i uka de neste 2 ukene, og deretter burde vi øke lengden på løpeøktene på bekostning av gangen. Da ville jeg få i gang en skikkelig fettforbrenning sa han. ( Jeg fortalte ham om legen og slankeplanene mine) Jeg spurte om jeg ikke burde trene styrke også, har hørt at det skal være veldig viktig når man skal slanke seg så man ikke mister muskler. Men han sa at nå i starten var det aller viktigste å få opp kondisjonen og forbrenningen. Du øker masse på de store muskelgruppene i lår og rompe når du løper også sa han, så han mente at jeg kunne vente med styrketreningen til jeg var istand til å løpe sammenhengende i 30 minutter. Da ville tiden være inne for å legge til noen styrkeøvelser i etterkant av løpingen.

 

Det virker litt spennende, han later til å ha god greie på det. Han jobber visst ikke primært på treningssenteret der, men for idrettslaget i kommunen, så han har kanskje en litt annen tilnærming til trening. Spurte om han var sånn personlig trener ellers, men da bare lo han av meg igjen. ( Føler meg litt idiot i hans nærvær altså....jeg kan jo ikke noe for at jeg ikke har greie på hvordan treneryrkene er utforma) Men tanken på å bli i stand til å løpe 30 min sammenhengende er jeg veldig utrygg på. Skikkelig skrekkblandet fryd for å si det slik. Husker når jeg gikk på videregående ( 25 år siden) så klarte jeg så vidt å gjennomføre en 3 km uten å stoppe. Og formen har minsket i takt med at vekta har økt gjennom voksenalderen. Selvom det er først nå de siste åra at jeg har blitt overvektig, så var jeg ikke i noe bedre form når jeg veide 60 kg for å si det slik. Den gangen røykte jeg også, og var et skikkelig nytedyr. Så, jo, jeg er spent - og redd.

 

Men må jo tilstå at om det er dette som skal til, og jeg kan klare å være litt mer disiplinert enn hva jeg har vært før, så kanskje jeg kan ha ett håp om å nærmere meg en tilstand av normal vekt, brukbar form og bedre helse. Og ikke minst ett bedre selvbilde. For selvbilde er ikke noe å rope hurra for nå. Hater å se meg selv i speil og konstantere at jeg ikke akkurat er noen snerten rype lengre. Faktisk mer å betrakte som en struts med korte bein :-(

Klær i str 46/48 er og blir store klær uansett hvor pene de kan se ut. Når man er 160 høy så blir det alt for stort omfang i forhold til høyden, og det er en nedtur å se i speilet hver eneste dag. Selvom når man forsøker å stelle seg, sminke seg og sette sammen brukbare antrekk så blir det liksom ikke så bra likevel.

Men - hvis jeg kommer meg ned til under 60 kg igjen, så vil jeg sannnsynligvis være bedre ved denne vekta nå, enn jeg var når jeg var yngre. For da var jeg riktignok slank, men likevel utrent, og røyka.

 

Det får være nok filosofering for i dag. Nå er det på tide å gjøre noe fornuftig med hus og heim her også.

 

Lykke til og ha en fin dag dere andre som er innom og leser tråden min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 40aarssnuppa

Har glemt å sjekke min BMI så jeg gjorde det nå.

 

BMI forrige mandag ved oppstart: 37,5

BMI idag: 36,5

 

Ser at jeg må helt ned til 78,5 kg = 29,9 i BMI for å gå fra kategorien Fedme til kategorien overvekt. ja....DET er jo en vei å gå ja....

 

en ting av gangen, en kg av gangen og en dag av gangen.... tålmodighet kom til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...