Gå til innhold

ikke en eneste cm


Gjest carro86

Anbefalte innlegg

Gjest carro86

hei på dere! Lang historie til kort.

25 år, fødte min andre sønn for 5 mnd siden, og begynte å trene i slutten av januar. Tidligere trente jeg aldri, satt mye stille og spiste godteri hver dag og masse brus (med sukker). Nå trener jeg minimun 3 ganger hver uke, stort sett 2 økter på mandag og onsdag så tilsammen 5 økter pr. uke.

Det er ganske stor forandring for meg. I tillegg blir det brus kun i helgen, og jeg holder meg stort sett unna godteri i ukedagene, iallefall er mengdene kraftig redusert. Spiser helt vanlig mat. Men går ikke ned verken i vekt eller cm.

Flere her inne med treig vektnedgang i starten? Er det vanlig..? Kanskje det var feil av meg å innbille meg at jeg ville merke noe fort siden jeg la om såpass mye.

Jeg er 170 og veier 77kg. Akkuart overvektig på bmi.

Tips anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontroll på hvor mye du spiser? Når man begynner å trene, så blir man automatisk mer sulten og da er det lett at vinningen går opp i spinningen (kalorimessig, du får jo veldig mye mer ut av trening enn bare å bli slankere! :) ).

 

Så hvis du ikke gjør det, vil jeg anbefale deg å finne ut hvor mange kalorier du skal spise hver dag for å gå ned i vekt og så føre matdagbok og sjekke at du ikke spiser for mye ift det. En del hverdagsmat inneholder masse kalorier, så det er greit å ha litt fokus på slikt en stund til du har fått oversikt over hvor store mengder du skal spise etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeangirl

Skulle akkurat til å svare det samme som personen over meg. Du bør føre et slags kaloribudsjett på det du spiser.

 

Det skal til et kaloriunderskudd på 7000 kalorier for å gå ned en kilo. Og man skal trene heftig mye for å klare det på en uke. Man blir også mer sulten av å trene. Og da skal det heller ikke så mer til for å få puttet inn det man har forbrent. Slik som jeg har akkurat forbrent litt over 200 kalorier med nesten en halv times trening. Og det tilsvarer ikke en halv sjokolade engang.

 

Før jeg begynte å se på det jeg spiste, så trodde også jeg at jeg spiste helt greit. Husker jeg for moroskyld sjekket kaloriene etterpå. Og det viste seg at EN stor kotelett med LITT ris + saus og brokkoli ble til 700 kalorier. Så det å spise normalt kan også bety at man i løpet av en dag ikke får det kaloriunderskuddet man bør ha for å gå ned i vekt.

 

på matvaretabellen.no ser du kalorier på det du spiser. Det vil gi en pekepinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carro86

Har såklart sjekket det. Medlem her på vektklubben så noterer ned alt jeg spiser hver dag. Og det står at 1600 kcal er anbefalt så jeg holder meg under dette. Noen dager 1300, andre 1600. Men alltid under..

 

Men hva mente du med at det skal ett kaloriunderskudd på 7000 for å gå ned 1 kg, hver uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carro86

følge til at i dag har jeg f.eks fått 5,6 trimpoeng. 1118 kcal forbrent. og 1645 spist..

vanligvis ville jeg nok ikke hatt mer trimpoeng enn ca 2 på en dag. men kcal vil ca være det samme inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeangirl
Har såklart sjekket det. Medlem her på vektklubben så noterer ned alt jeg spiser hver dag. Og det står at 1600 kcal er anbefalt så jeg holder meg under dette. Noen dager 1300' date=' andre 1600. Men alltid under..

 

Men hva mente du med at det skal ett kaloriunderskudd på 7000 for å gå ned 1 kg, hver uke?[/quote']

 

Ikke nødvendigvis hver uke. Men en kg = 7000 i noen tilfeller 7500 kalorier. Så om du og din kropp behøver 2400 kalorier hver dag og du eksempelvis spiser 1700 kalorier (700 kalorier mindre hver dag), så tar det ti dager å gå ned en kg. Om man supplerer med trening går det raskere.

 

Man bør finne ut av hvor mange kalorier man behøver utfra høyde, vekt og slike ting. Samt passe på at man ikke går på sparebluss.

 

Om man eksempelvis har gått opp 5 kg på et år, så har man da inntatt 35 000 kalorier mer enn kroppen behøver. Og i snitt er ikke det mer enn 416 kalorier i uken. Det er med andre ord nesten nok med en ekstra sjokolade. Eller en daglig brus.

 

Og for de som trives med å gå ned sakte 10 kilo på et år, så vil det da være nok bare å kutte tilsvarende. Det vil si.kutte brusen eller den ekstra ukentlige sjokoladen. For 7000 kalorier (i underskudd ut fra det du behøver) er en kilo enten opp eller ned i vekt. Hvor lang tid det skal ta er litt opp til en selv- og på hvor egen grense for at kroppen ligger på sparebluss sitter.

 

Men som sagt bør man først finne ut av hva man behøver daglig. De som jobber stående behøver mer kalorier enn de som jobber sittende osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt hensyn til antall trimpoeng også når du regnet ut hvor mye du skal spise hver dag? Hvis du spiser for lite kan det og føre til at du ikke går ned, for da holder kroppen på kiloene... :) Så det beste er å spise sånn ca det er som er anbefalt utifra vekt og trim etc, og ikke så mye under.

 

Ellers, drikker du mye vann? Det er veldig viktig for å klare å gå ned i vekt, leste et sted at kroppen ikke klarer å forbrenne fettet like bra uten vann. Det kan kanskje forklare noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linen73
Har såklart sjekket det. Medlem her på vektklubben så noterer ned alt jeg spiser hver dag. Og det står at 1600 kcal er anbefalt så jeg holder meg under dette. Noen dager 1300' date=' andre 1600. Men alltid under..

 

Men hva mente du med at det skal ett kaloriunderskudd på 7000 for å gå ned 1 kg, hver uke?[/quote']

 

 

Hei hei:)

Alle som er medlem av vektklubben får automatisk anbefalt 1600 kalorier. Det kan med det bety at du spiser for lite eller for mye i forhold til din vekt, hvor mye du vil ned, treningsmengde etc.. Slik jeg forstår deg du skriver, så har du ikke regnet ut ditt kaloribehov.

 

Anbefaler deg å benytte denne kalkulatoren, så vil du finne ut hvor mange kalorier som passer for akkurat deg:

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Masse lykke til med videre cm- og vektnedgang:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...