Gå til innhold

Nei, nå!


Gjest Halfwaythere

Anbefalte innlegg

Gjest Halfwaythere

Nå er jeg lei av å hele tiden ødelegge for meg selv og sabotere mitt eget kosthold. De gode vanene skal inn, jeg skal innse at jeg alltid velger selv og at jeg kan nå mine mål, og jeg skal GJØRE DET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halfwaythere

Nå har jeg altså bestemt meg for å ta ansvar for det jeg gjør (og ikke minst spiser!). Slutt på unnskyldninger og fortrenging av det jeg vet er bra/ikke bra for meg.

 

Grunnene til at jeg vil bedre kostholdet mitt er flere. Den "utløsende" årsaken er at jeg nylig har lagt på meg 4 cm rundt midjen, klærne er blitt trangere, mye av undertøyet mitt passer ikke lenger jeg jeg er rett og slett misfornøyd når jeg ser meg selv i speilet. Én grunn er altså selvbilde + å slippe å kjøpe nye klær (jeg hater shopping xP).

 

En annen grunn er at jeg er idrettsutøver. I idretten min må jeg balansere kroppsvekten min, og det sier seg selv at med mindre dødvekt blir det lettere.

 

En tredje grunn er helsa. Om jeg slutter med sukkerkjøret og spiser mer næringsrik mat (= grønnsaker etc.) vil dette kun være positivt for kroppen min. Gode vaner er noe jeg legger nå, for fremtiden! Om jeg legger et godt grunnlag kan jeg slippe å slite med vekta senere.

--------------------------------------------------

 

Måten jeg skal gjøre det på er:

* Spise gode, sammensatte måltider

* Slutte å småspise hele tiden! Når jeg spiser, setter jeg meg ned og spiser et helt måltid på min. 100 kalorier.

* Ikke spise når jeg ikke er sulten. Innse at mat er drivstoff

* Innse at jeg ikke trenger kake, godteri og andre energitette og næringsfattige matvarer

* Innse at eventuell nytelse jeg får fra mat varer i et par-tre sekunder, mens kroppen min er det jeg lever i 24/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halfwaythere

Dagen i dag har så langt ikke vært fantastisk...

Til frokost spiste jeg en omelett med skinke og bittelitt ost, mye proteiner og jeg tenkte det skulle mette skikkelig. Av en eller annen grunn ble jeg likevel ikke mett, så jeg spiste litt yoghurt (lett naturell) og cottage cheese med jordbær og litt nøtter, noe som forsåvidt var greit. Men så spiste jeg av en eller annen grunn litt O'boy-pulver (dårlig vane i det siste) :/ Ikke så mye, men unødvendig.

 

Uansett, ordnet en god, sunn lunsj (sopp med løk og spinat, og linsestuing) og hadde i det hele tatt et ok utgangspunkt. Så kom jeg til skolen, skulle innom kantina og hente noe...og der lå det sjokoladebiter, salte nøtter, kake og brownie fra et arrangement kvelden før. Det verste var at jeg tenkte til meg selv at det var unødvendig, jeg kom ikke til å få noe glede ut av det, at unnskyldningen min ("bare litt er ikke så farlig") ikke holder mål ("litt" er med på å opprettholde en vane!)....men jeg spiste likevel :) og det var godt! Tok ikke helt av, litt her og litt der, regner med at det tilsvarer ca 1,5 kakestykke med glasur. Dagen i dag er ikke ødelagt på grunn av det, men det er jo likevel litt tåpelig. Nå er det slutt på at jeg lurer meg selv til å tro at jeg ikke selv bestemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...