Gå til innhold

smarte tips -matrelaterte


Gjest trenignsjunkie

Anbefalte innlegg

Gjest trenignsjunkie

Hallo alle i hop!

Tenkte at man kunne lage en tråd som gir smarte (kaloribesparende) tips i jungelen av oppskrifter :) ... Her kan man også legge inn oppskrifter om man har noen geniale :) .. Derfor har jeg lagt denne tråden inn i dette forumet og ikke under "nyttige tips" ..

 

Her kommer mine første tips (stay tuned, det kommer mange fler! )

 

1) Når man baker "appelsinkake" av GR, så erstatt sukkeret med sukrin, dette sparer deg for 30 kcal pr stykke (dvs. 84 mot nye 54)

 

2) Du kan lage en nyyydelig dessert ved å lage vaniljemousse av et beger mager vaniljekesam, 1 beger dobbel 0% vanilje, 2 stivpiskede eggehviter, 4 plater gelatin, 1 ss sukrinmelis. Fordel i former og sett kjølig. Bland sukrinmelis og pasjonsfrukt til passe søtt, ha over og sett kjølig igjen... Smaker herlig og ser fresht ut!

 

3) Når du har gjester: bruk raclette! -helt genialt til helgekos! Alle kan steke det de vil, du velger selvfølgelig magert kjøtt og lettost i skuffene, samt masse grønnsaker.

 

4) lag egen aioli, bland ut med kesam mager, det blir mer kalorifattig enn vanlig aioli..

 

5) På kaffebar: velg dobbel cortado, men be dem fylle opp koppen med vann (og selvfølgelig bruke lettmelk) da får du deilig kaffesmak samtidig som du sparer mye ift. latte.

 

6) appropos kaffe: har dere prøvd kaffeis? Man tager: kald (god) kaffe, smaker til med sukrinmelis, 1 ts vaniljesukker, vispede eggehviter (to stk).. Frys.... frys også terninger av kesam vanilje mager. Når isen skal spises blendes kaffeisen og den frosne kesamen, nyyyydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

I like your style, treningsjunkie!!

 

Syns det er kjempegodt å stivpiske eggehviter med litt sukrin eller sukrinmelis, og så tilsette feks bittelitt confecta bakekakao, fun light saft, stevia vanilla creme, eller hva jeg nå måtte ønske av smak og så sette det kaldt en liten stund..Kjempegodt når man vil ha noe søtt.

 

Jeg har aldri vært fan av dressing eller andre sauser på salater, takk og lov for det, men syns nå at salater kan bli litt tørre og de trenger en liten piff. Da pleier jeg å skvise en halv lime eller litt sitronsaft på. Null kcal :-)

 

Rask pizzabunn / "flatt brød": 1 eggehvite blandes med ca 1 ss mandelmel og 2-3ss kruskakli og stekes i ovnen et par min. Litt salt og pepper på gir litt mer smak. Så kan man enten ha pålegg på, eller ta litt tomatpure og lage en pizza:-)

 

Frys en banan i biter og kjør den i food prosessor med litt sukrinmelis/sukrin og litt soyamelk og litt bakekakao om du er keen på litt sjokoladeis, eller bare "vanlig" softis:-)

 

Har før nevnt sjokolademousse av avokado+bakekakao. Overraskende godt. Bland sammen i foodprosessor, du vil ikke tro hvor godt det smaker. Det smaker ikke avokado (som forøvrig smaker veldig lite i seg selv...) Men obs obs, avokado er høy på kcal.. Mindre kcal å lage sjokolademousse av bakekakao, stivpiskede eggehviter, sukrin og gelatin.

 

Lag din egen nachos/tortillachips ved å kjøre en boks med mais i foodprosessor, smøre blandingen tynt ut på et bakepapir og steke i ovnen. Pass på så det ikke brenner. Ta det ut når det er sprøtt, men det kan også være litt mykt, det er godt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

OI, den nachosen var helt genial! Jeg prøvde både "hard" og "myk", den myke er super å gjøre som jeg pleier med "omelett" (steke tynne pannekaker av eggehvite, gressløk, salt og pepper) smøre med litt mager kesam (iblandet en liten dert med wasabipaste), ha litt ruccola og paprika på og rulle sammen.... mmmm... <3

 

Håper flere kommer med gode tips! Jeg har mange, men har også mange jeg har delt før på forskjellige tråder, kan samle dem her om det er ønske for det (?)... Har bl.a en veldig god sorbet jeg delte på slankenett.no, fant den igjen siden da noen andre hadde delt den på et annet forum.. koselig ! :)

 

Hadde skikkelig sug etter bounty før, da pleide jeg alltid lage min egen:

sukrin

pisket eggehvite

kokos (revet)

"kremen" øverst på kokosmelken

 

røre sammen, sette i frys.. forme til passe "klumper", sette i frys.. smelte sukkerfri, MØRK sjokolade, blande i endel kaffe (tynner ut sjokoladen og dermed også kcal-innhold). dyppe "kokosklumpene" ...sette i frys... nyyyyt <3

 

Ellers er mitt heteste tips å bruke mager kesam til så mye som mulig.. Der det lar seg gjøre erstatter jeg både smør, fløte og annet fett med dette.. min bedre halvdel har aldri klaget på det heller !

 

Har lagt ut oppskrift på en veldig lav-kcal sjokoladekake og en eplekake, samt muffins... Skal jeg slenge dem inn her også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Treningsjunkie, denne tråden liker jeg!! JAA, jeg stemmer for at du legger ut oppskrifter her:D

 

Jeg har prøvd gulrotkakemuffinsene dine (som du la ut på rømme-kesam-osv-tråden), de var kjempegode. Jeg lagde de med ekstra lett Philadelphia 5% (kjøpte i Sverige, der har de mange meieriprodukter som er lavere i fett og kcal enn våre), og fikk ned total-count'en enda litt! Også brukte jeg 50/50 spelt- og mandelmel - god smak og enda litt lavere kcal!

 

Jeg gjør også som du, og bytter generelt ut sukker med sukrin.

 

Hvitløksdressing (som jeg bruker til all "tørr" middag uten saus):

Ekstra lett créme fraîche blandet med fersk, revet hvitløk, litt pepper, og kanskje grillkrydder og litt gressløk. Mmmm! Denne bruker jeg også til alle retter hvor jeg tidligere brukte aioli. Jeg synes det gir bedre/rundere smak med cr. fraîche enn med mager kesam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for at du legger ut alle oppskriftene dine, treningsjunkie! :-)

 

Er enig med hun som sier at creme fraise er litt fyldigere i smaken enn mager kesam. Selv foretrekker jeg ekstra lett rømme (rømmekolle), og lager også en rømmedressing med hvitløk og ulikt krydder som jeg bruker på det meste.

 

Mitt heteste tips i dag er å bytte ut fløte med lett kokosmelk der du kan. Den magreste fløten har over 200 kcal pr dl, mens lett kokosmelk fra Santa Maria har 50 kcal pr dl. Jeg syntes den gir en fyldig smak, og savner aldri fløte.

 

Et selvsagt tips er å bruke MYE grønsaker i rettene, for å kompensere for ris/pasta/potet. I eks. spaghettiretter rasper jeg grønsakene slik at de blir en del av sausen. Eks. gulrot, løk, squash og paprika.

 

I en middagsrett kan man blande inn finskåret salat, eks. isberg. Det gjør retten "større" og sunnere, mens det smaker like godt.

 

Ønsker du å ha "thousand island"-smak på salaten din, lag egen dressing på ekstra lett rømme el lign, ketchup, salt, pepper og bittelitt sukker. Om dressingen blir tykk, rør i litt melk. Jo tynnere dressingen er, jo mindre trenger du til å få fordelt over hele salaten.

 

Norge er et sausland, men om man smakstilsetter risen med ulikt krydder, eller krydrer potetene, trenger man ikke mye saus til.

 

Bytt ut kremfløte med vaniljekesam. Eks. til himmelsk lapskaus (fruktsalat), jordbærene, til fruktcoctail osv.

 

Er det noen som har prøvd å lage ostekake med vaniljekesam? Eller må man ha kremen?

 

Har forresten prøvd den lettere dessertfløten til Tine, og den var kjempegod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Jeg foretrekker kesam fremfor creme fraiche, snodig men sant ;p .. flaks for meg siden kesam er mer kalorifattig :o Oppskrifter kommer (følg med!) , kos at dere liker det :D Når det gjelder fløte og kokosmelk gjør jeg ofte det samme, bruker da light kokosmelk med 50 kcal pr 100 ml... Men det er ikke alltid det passer å bruke kokosmelk, mitt tips er derfor å kjøpe noe som heter matilda (?) i sverige, det er en slags fløte som kun har 60 kcal pr 100 g. passer godt til matlaging :D Fatter forresten ikke at svenskene skal ha så sykt mye bedre utvalg av lightprodukter enn oss! de har jo også mye magrere fetaost, 3% fett! :) Når jeg lager den thousand island -dressingen pleier jeg å bruke 50/50 kesam mager og skummet kultur, ketsjup (sukkerfri), 1 ts sukrin, litt grillkrydder, en dæsj sweet chillisaus, salt og pepper.. nylig tilføyde jeg iduns nye fettfrie dressing med chilli og mango... GODT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Gleder meg til flere oppskrifter!

 

Jeg bruker for øvrig mye av den svenske creme fraichen, den er bare 5% fett (mot 10% i Norge), og dermed også veldig lav i kalorier: 85 kcal pr 100g (norsk ekstra lett har 118 kcal pr 100g). Mager kesam er jo lavest, da, med 74 kcal pr 100 g. Bruker den mye til baking.

 

Jeg skjønner heller ikke at det skal vært så mye bedre utvalg der?! Burde jo vært marked for det her hjemme? Selv cottage cheesen er rundt 20 kcal lavere pr 100 g enn her. Og jeg kjøper også alltid Feta 3%...

 

De har til og med mager Brie!! Kun 10% fett - det kan jeg leve med til søndagsfrokost:)

 

Thousand Island-dressingen skal jeg prøve:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Bunn:

100g malte mandler

100 g ristede havregryn

4 piskede eggehviter

0,5 dl sukrin.

(har du stevia med english toffe er det fantastisk med to dråper av det i)

 

rist havregryn, avkjøl. Pisk eggehviter med sukrin, vend alt sammen. 180 grader 30 min.

 

fyll:

3 begere skyr naturell

1 beger skyr blåbær

1/2 kesam mager vanilje

300 g blåbær

3 ss sukrin

2 dråper vaniljeessens

 

kan selvfølgelig gjøres magrere ved å bytte ut noe av skyren med funlight og gelatine, for å få mer "gele-ostekake"

pisk alt. hell i avkjøt bunn, sett kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

EPLEKAKE:

 

pisk eggedosis av:

3 egg

200 g sukrin

 

rør inn med visp:

ett beger mager kesam

vaniljesaus (1 pk heiestad vaniljesaus blandet med 1,5 dl ekstra lettmelk og 1,5 dl vann)

 

sikt og vend inn:

3 ts bakepulver

300 g hvetemel

1 ts kardemomme

 

4 epler +kanel og sukrin

 

Ha halvparten av røren i en kakeform, legg epler (på forhånd skrelt og skåret i skiver samt dyppet i blanding av sukrin og kanel), hell resten av røren over og legg epler (behandlet på samme måte som tidligere) i pent mønster over hele kaken. Dryss over litt mer kanel og sukrin.. i tillegg hadde jeg litt mandelspon over til pynt.

 

165 grader i ovnen, 40-50 minutter

 

yum yum

 

hele kaken inneholder 1791 kcal

-------------------------------------------------------------------------------------------

BROWNIES MED SORTE BØNNER

 

Ingredienser:

- Formfett-spray/bakepapir

- 240g sorte bønner, drenert

- 1,6 dl usøtet kakaopulver (100% kakaopulver duger fint, du trenger bare 1 dl)

- 1 ss espressopulver

- 1,8 dl egg substitutt eller 3 egg (jeg bruker en plomme fire hvitter)

- 0,4 dl vann

- 2 ss ekstra-lett rømme (jeg bruker mager kesam vanilje)

- 1 ss usaltet smør, smeltet (bruk brelett)

- 12 ss kunstig søtningsmiddel i pulverform eller vanlig sukker (jeg bruker sukrin)

- 10 dråper vaniljeessens (eventuelt mer)

 

Fremgangsmåte:

 

1. Forvarm ovnen til 175 grader.

 

2. Hell av vannet av bønnene. Bland bønner, kakaopulver, espressopulver og egg i en bolle, og bland det hele godt med en stavmikser. Sørg for at bønnene blir ordentlig most.

 

3. Tilsett vann, rømme, smør, søtningsmiddel og vanilje. Bland med miksmaster til alt er godt mikset, et par minutter.

 

4. Spray godt med formfett på en ca 20x20 cm ildfast form eller annen kakeform. Hell røra over.

Stekes i ca 30 minutter. Rotér formen halvveis i steketiden for jevn steking. Bruk gjerne en tannpirker i midten av kaken for å se om den er ferdig, det skal sitte fast litt myk røre.

 

5. La browniesene avkjøles helt i formen på ei rist.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

GULEROTKAKE (JEG BRUKER MUFFINSFORMER; VIPS SÅ BLE DET MUFFINS)

 

egg helt: 1

egg hviter: 3

Sukrin/erythritol: 120 gram

Speltmel: 2 dl a 60 gram

Tine Vaniljekesam Mager: 1 beger a 3 dl

krydder: jeg bruker ingefær, kanel, muskatt

revet gulrot ca 3 dl

bakepulver 1,5 ts

 

Philadelphia Light original: 100 gram

Vaniljekesam Mager: 0,75 beger a 3 dl

Sukrinmelis: 60 gram

2 ss sitronsaft

 

bland alt det våte. bland alt det tørre. riv gulrøttene. bland alt sammen, fordel i muffinsformer (silikonformer er en fordel)

 

hele kaken gir ca 1195kcal (med glasur) jeg pleier å få ca 24 muffins av denne røren, (vanlige muffinsform-str.) = 49,7 kcal pr stk..... man må kanskje regne litt slingringsmonn her for noen får kanskje mer glasur enn andre osv. Dersom du sliter med å få glasuren til å stivne, bruk gelatin!

 

Jeg anbefaler på det sterkeste silikonformer, de gjør at deigen "tåler" å være løs (les: lite mel= lite kcal)..

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg prøvde å lage disse maistortillaene...og fikk det ikke helt til.. Hvor lenge bør de steke? På hvor høy varme?

Jeg smurte på et bakepapir og stekte i kanskje 10-12 min? da var det nesten litt brent i kantene, men resten var helt mykt-og ikke mulig å få av mer enn litt av gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest perle20

Det er opp til hver enkelt ovn, jeg pleier å kjøre på med ganske høy varme (feks 220grader) og passe godt på. Prøv å ha hele smørjen jevnt på bakepapiret, selv om det er vanlig at ytterkantene blir litt brent...Hvis det er mykt, må du bare la det stå enda lengre, blir nok tørt tilslutt, he he.. Men høy varme og tynt lag er nok det beste tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...