Gå til innhold

Just do It


Gjest marit67

Anbefalte innlegg

Gjest marit67

Selv ganske " små" vekttap kan være uoverkommelige. Mine inntil 10 har sittet fast med en intensjon om at de skal av - i mange mange år. Medlemskap i vektklubber her&der, god kunnskap om kosthold og trim og et GR kurs i forrige århundre. Hvorfor får jeg det ikke til ? Eller - hvorfor gjør jeg det bare ikke? Hverdagsstress og prosjekter, ting som tar oppmerksomheten, Når jeg bare er ferdig med dette, så.....Begynner jeg. -Men bare en kakebit eller snacks og vips er jeg i søtsakfella igjen.

 

Nå vet jeg, etter å ha studert Fedon, low carb, low cal og Grete R, Ingers Rudbrød og Shangri-La dietten, at jeg blir mett av proteiner, søte saker i mengder gjør meg aldrimett, jeg trenger karbohydrater i visse mengder, trening gjør meg glad og utholdende, (etter først å være sliten med en gang) og det er fint å være ute.

 

Hva er det da som skal til? Jeg vet jo alt! Men likevel - en sjokolade i farten, sofaen kaller, mm middagen var god... litt til. - Får ikke begynt på den måten! Og klessskapet da, så mye som ligger der og venter på meg som passer om bare -4 kg! Dette er jo bare dumt.

 

Just do it. Et godt slagord. Jeg må jo kunne stole på meg selv. Og de man stoler på holder avtaler. Venner blir jo skuffet om man ikke holder avtaler. Så hvorfor skulle ikke jeg føle meg sviktet om jeg ikke holder avtaler med meg selv? Just do it !! Jammen skal jeg det. Løsningen blir GR med proteinvri, og trening 5-6 dager i uka, ca 500 kcal pr trening. Da blir jeg både mett&glad. Om jeg klarer det ? Målet er 4 kg til 5. mai. (Bunadsesong)Har nå tatt 600g på 5 dager. Med -1000 kcal i mat og trim daglig bør det holde etter matematikken.

Kanskje det hjelper på motivasjonen å dele erfaringer med likesinnede. Fra 5. mai til 6 juni blir det bare å vedlikeholde trening, mye jobb, og mange konfirmasjoner. Så er målet å nå fram til -8 kg innen 30. juli. Da er vi på førsvangerskapsnivå (eldste er 18, yngste er 10).

 

Just do it - Jammen tror jeg at jeg gjør det denne gangen! Det skjer jo ikke av seg selv.

 

Noen er på de samme tankene og har erfaringer som mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Akinom81

Er i akkurat same bås som deg, veit "alt" men slit med å kome i gnang. Har leita lenge etter ei lita gruppe som eg kan jobbe i lag med. Har vore innom fleire andre, men føler dei fort blir store og at eg fell litt av.. Vil gjerne jobbe i lag med deg om du er interissert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for kommentarer, hyggelig at vi er flere som har små og stabile mål, som jo er meningen at skal oppfylles om litt, eller iallefall før eller senere. Sist gang jeg skrev var jeg minus 0,6. Nå er det minus 2. Så det nærmer seg. Og det har det vel gjort før også. Men, det er virkelig trim og proteiner som skal til.

 

Trim for vekta, overskuddet og humøret. Leste i Dagens Næringsliv en oppskrift om hvordan man i løpet av 12 uker skal lære seg å løpe 30 minutter. Det har jeg aldri kunnet. Har gjort unna uke 1 av denne, jogge 1 min og gå 4 min. Beina mine trenger tid til å bli vant med slik aktivitet, kanskje jeg bruker 20 uker.

 

Proteiner virker mot forhøyet matlyst og søtsug. Og fedon karbo er best, med lav GI. Dette tilsammen lager en god spiral, en god stim, et godt løp.

 

Utfordringen ved å holde på dette er de små tankene som kommer fra venstre, de som minner meg på sjokolade i skapet eller boller i fryseren. Jeg vet jo av lang og inngående erfaring at mine små mentale ubehag og irritasjoner ikke forsvinner ved at jeg spiser slikt. I tillegg skaper dette ubalanse i den gode stimen, og gjør det lettere å åpne neste sjokolade...

Dette har jeg turt å ta inn over meg nå. Kanskje ikke helt, for jeg glipper ennå. Dette er vel trøstespiseren i meg som komme til uttrykk. Men utskeielsene frister mindre og jeg er i ferd med å miste illusjonen om at de "hjelper".

 

Just do it - again. Påskeferien er over, to uker til bunaden skal på. Hadde tenkt å være -4 til da...

Jeg har en avtale. Med meg selv.

 

Lykke til til andre som bare "lar det stå til" - just do it !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...