Gå til innhold

Overvektig


Gjest niman

Anbefalte innlegg

I går satt jeg barnevakt, og de hadde tilfeldigvis en badevekt der, jeg tok sjansen og gikk på vekta. Har de siste månedene trodd jeg var på rundt omkring 65kg, noe som ikke er overlevelig det heller, MEN da jeg gikk på vekta sto det hele 75 kg!!!!! Det er for drøyt! Jeg har gått til innkjøp av en rockering, men sliter likevell med og både være i aktivitet OG spise sunt!

Har noen noe forslag til meg på hva jeg kan gjøre? Og noen gode tips til god, men sunn mat!?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Hei og velkommen hit :)

 

Fryktelig kjipt når realitetene klapper til deg i ansiktet sånn! Been there, done that! Men det er bare å bite tenna sammen og velge mellom den gamle livsstilen eller ny livsstil. Og med den nye livsstilen kommer ofte godt humør, energi en et lettere kropp på kjøpet!

 

En gylden regel i en startfase er at hva som helst er bedre enn ingenting! Det er mye bedre å gå to skritt enn ingen, men enda bedre å gå ti! Har du mulighet til å ta beina eller sykkelen fatt for å komme deg frem og tilbake til skole/jobb/fritid i stedet for bil/buss? Gåturer gjør mye mer enn hva man skulle tro, selv om det er høyintensitetstrening som virkelig brenner fett.

 

Sett deg realistiske mål som du tror du kan klare, men ha alltid i bakhodet at når det er en vane, så bør du strekke deg enda litt lenger.

 

Til slutt er vel alfa-og-omega å finne sunn mat som en liker! Dersom du spiser snop, reduser dette til så sjelden som mulig, og så lite som mulig. Mange innfører lørdagsgodt, og da er det ikke lov å spise godterier/kaker/bakst eller drikke brus på andre dager enn dette. Og du må selvsagt moderere deg med mengdene dagen du spiser det også.

 

Ellers, sunn og god mat (i mine øyne): kyllingwok lagd av kyllingfilet, wokgrønnsaker (eller andre frosne grønnsaksposer) og fullkornsnudler/fullkornsris. Kylling-/reke-/tunfisksalat. Cottage cheese med eple og kanel eller annen frukt og bær.

 

Uff da. Det stoppet der for meg, og nå står det helt stille! Grønnsaker kan du spise masse av om du er sulten, men ikke kan få i deg så mye kalorier. Nøtter, avokado og olje er sunt, men veldig fett = mange kcal. Begrens inntaket av dette! Yoghurt inneholder mye sukker, det finnes alternative produkter som kan være bedre. Renskåret kjøtt er ofte fettfattig og proteinrikt (kyllingfilét, svinefilét). Proteiner blir man mett av lenger - lurt å passe på å få i seg dette.

 

Lykke til videre! Får håpe noen andre har litt flere tips til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...