Gå til innhold

Skal spise på indisk restuarant - hjelp!


Gjest Sienna71

Anbefalte innlegg

Gjest Sienna71

Mannen min og jeg har snart bryllupsdag - og vi vil gjerne feire med å spise på indisk restaurant. Indisk mat har alltid vært min absolutte favoritt - men nå har jeg ikke spist det på 5 uker. Det meste av den insidske maten på restaurantene er det desverre mye kcal i. Er det noen her som har kjennskap til indisk mat og kan gi meg tips om hva slags type mat indisk mat jeg kan velge fra menyen som ikke er eksplosiv full av kcal? Jeg kan legge til at jeg er glad i de indiske vegetarrettene, men det er vanskelig å vite om skjulte kalorier der. Hvorfor kan ikke alle restauranter ha ett eget felt for kcal pr. porsjon i menyen sin - tenk så enkelt det hadde vært da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Jeg kan ikke snakke for alle indiske restauranter, men jeg syns generelt at indisk mat inneholder mye olje i sausene som brukes, og at det derfor blir kcal-bomber. Ellers er kjøttet som regel bra - ofte lam og kylling, men kylling er det magreste av de to.

 

Personlig mener jeg at i tråd med Grete-Roede-livsstilendring, at du skal kunne spise indisk mat på restaurant på bryllupsdagen din uten å bekymre deg nevneverdig. Men selvfølgelig, det er jo hva du mener som spiller en rolle i denne settingen! Det jeg kan råde til er å spise sakte, nyt maten! Spis alle grønnsakene på fatet, kanskje ikke være så raus med sausen? Spis heller mer kylling enn ris og nan-brød for å få ned det totale kcal-innholdet på måltidet. Kjenn etter om du er mett - du må ikke spise opp alt.

 

Beklager at jeg ikke har noen mer spesifikke tips som du kan dra nytte av. Håper det blir en hyggelig feiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del indisk blir servert med sausen ved siden av (tror kanskje det er grillrettene, men er ikke sikker). Da kan du jo selv begrense sausen. Kanskje du kan høre med restauranten hvilke retter som serverer sausen ved siden av kjøttet?

 

Ellers er det vel å se på ingrediensene, hvis det er fløte og tilsvarende blir det jo fort usunt. Men indisk bruker også en del kefirmelk, som jo er mye bedre enn fløten. Har dessverre ingen konkrete råd, men ved å se på hva retten inneholder får man ofte en ide om hvor usunn den er.

 

Ellers støtter jeg deg i at alle restauranter hadde oversikt over kcal innhold - tenk hvor mye lettere verden hadde vært da! :D (men skjønner litt hvorfor de ikke gjør det - en del restauranter ville vel skremt bort alle gjestene sine da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svirre

Mange av de indiske rettene inneholder gee, som er smør som er kokt til det skiller seg også er det blanke tatt av og brukt. De er veldig fettrike. Jeg er veldig glad i indisk, og snakket med en av de som jobba på take-out-shappa vi har pleid å bruke. Han sa det at i Kylling Jalfrezi (Oppskrift http://www.vestbyavis.no/matoppskrifter/article3097812.ece) er det ikke brukt gee for å koke sammen grønnsakene. Den består vanligvis av en paste, laga av paprika, løk og tomat i blender. Jeg vet ikke om det bare gjelder denne restauranten, eller om det gjelder over hele linja. Men jalfrezi skal i alle fall ikke ha tilsatt gee eller feite meieriprodukter. (Siden det ikke er meieriprodukter i sausen, er den ofte ganske sterk, så jeg må ha litt raita ved siden av. Så det er uansett ikke hverdagskost).

 

Ellers er det noen som nevner at tandooriretter ofte serveres med saus ved siden av. Det er jo også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...