Gå til innhold

Hvor "ambisiøs" bør man være?


Gjest piazava

Anbefalte innlegg

Gjest piazava

Jeg er 168 cm høy og da jeg startet på kurs for noen uker siden veide jeg 80,6 kg, sist uke nede på 77,8 kg. Jeg har tenkt at om jeg tar av meg så jeg veier ca 72 kg, så er det greit. Vil ikke være "strøken" da heller (og er man noensinne det i egne øyne...?), men jeg vil være slank. Jeg er veldig kraftig bygget og er per i dag 74 cm rundt midjen, som er der jeg slanker meg kjappest. Altså typisk pæreform.

 

Jeg vet at jeg ved en vekt på 72 kg fortsatt vil regnes som lett overvektig ifht BMI-reglene. Greia er at jeg som sagt er veldig kraftig og jeg har alltid vært tung, så lenge jeg kan huske. Tjukk har jeg aldri vært, dog litt lubben innimellom, men alltid tung.

 

Så er spørsmålet, skal jeg heller være litt ambisiøs og satse på å ta ev meg f.eks 12 kg istedet for 8? Jeg tror at grunnen til at jeg har vanskelig for å se meg selv veie noe på 60-tallet er at jeg ikke kan huske at jeg var der. Det letteste jeg kan huske jeg har vært er 70 kg og da gikk jeg på idrettslinja på vgs og trente ca 25 timer i uka! Men da hadde jeg vel muligens bittelitt mer muskler enn nå... :D

 

Hva tror dere? Skal jeg bare gå all inn og se hva jeg klarer, eller skal jeg nøye meg med 8 kg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

Jeg synes du skal være så ambisiøs som du trenger for å være fornøyd. Hvis du klarer 8 kilo så vil du mest sannsynlig kunne klare 12 også. Selv om du ikke har vært på den vekten på lenge. Det er bare å stå på over tid, så vil du komme deg dit. Jeg har trua!!!

 

Men ikke ta de ekstyra 4 kiloene bare for at du føler at du MÅ: Det må jo være et genuint ønske fra din side!

 

Stå på i allefall. Jeg har holdt på i laaaaaang tid med de siste kiloene, men har trua på at det går, så da står jeg på selv om det er kjedelig til tider!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du klarer 8kg, så er det flott:)

DA kan du se om du vil lenger ned eller om ståa er slik du vil ha den.

 

Ikke tenk 12 enda når 8 var ditt egentlige ønske.

 

Jeg har nettopp vært i den samme diskusjonen med meg selv.

Nå har jeg neesten greid det første målet. Så tenkte jeg at jeg burde sette meg et nytt.

Men jeg bestemte at jeg vil HELT dit jeg først tenkte før neste mål settes!!!:D

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 82silje

Jeg har litt samme problemstilling som deg.. Jeg har satt meg et delmål, og har bestemt meg for å tenke på de tallene "under der" enda. Har vært så mange år i unntakstilstand nå, at det er vanskelig å si hva som er min trivselsvekt. Det jeg vet er at jeg ønsker å komme inn i bukser kjøpt på annet enn XXL avdelinger, og kjenne merkbart bedre fysisk form. Når jeg har nådd delmålet mitt så gjør jeg meg opp en mening - vil jeg være der, eller vil jeg enda litt mer ned i vekt.? Det tar tid å slanke seg, så du har tid å tenke på, trenger ikke gjøre deg opp en endelig mening nå :D

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest piazava

Dere har jo helt rett. Først mål nr 1 og så får jeg se hva som evt venter etter det. Kanskje synes jeg at jeg er slank nok når jeg får av meg de første kiloene, kanskje ikke. Det er jo ikke bare vekta som teller, men hvordan man føler seg og ser ut også. Uansett er jeg på vei! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

Jepp, enig med deg! Ta det litt ettehvert.

 

Det som i allfall er sikkert er at det er perioder der alt er greit og man synes det går som er drøm med både vektnedgang og gode vaner. Og så kommer det perioder med lite motivasjon og lite synlig framgang. Uansett er det viktig å holde øynene på målet og brette opp ermene og stå på.

 

Jeg heier på deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...