Gå til innhold

En lettere høst??


Gjest liljekonval

Anbefalte innlegg

Gjest liljekonval

Hei!

 

Jeg er en 22 år gammel jente, 172 cm høy og 77-78 kg.

 

Vekta har gradvis gått oppover 2-3 kg hvert år etter videregående. Sist da jeg stod på vekta slo det meg nå er jeg bare 2 små kilo fra 80kg. Og det er det som Thor Hushovd veier!

 

Jeg er egentlig veldig glad i å trene, men jeg er også veldig glad i mat! Har tidligere gått ett Roede Ung kurs og gikk ned noen få kilo, der ble jeg bevisst over kostholdet mitt, og mine vaner. Jeg vet hva jeg bør gjøre - men så var det det å gjøre det! Det er ikke bare bare å være en ung student å leve etter Roede prinsipper! Problemet mitt er å klare å holde motivasjonen oppe, ha tålmodighet til en sakte og sunn vektreduksjon, uten å gi opp halvveis!

 

Derfor tenkte jeg å skrive en slags dagbok her på forumet som jeg ser flere har gjort før meg, så har jeg en forpliktelse ikke bare ovenfor meg selv, men også ovenfor dere som leser om å holde ut og klare det!

 

Målet er å se 60-tallet igjen, ønsker å klare å gå ned ca. 10-13 kg totalt så jeg lander på 65-68kg. Tenker meg en vektnedgang på 0,5-1 kg i uka, så får vi bare ta tiden til hjelp!

 

Dersom det er flere som har tenkt å gå ned litt i sommer/høst heng dere gjerne på, og kom gjerne med noen lure tips og motivasjons råd!

 

Da var jeg i gang!! Nå må jeg stå på! Rakk ikke bikinisesongen i år, så hadde vært fint å rekke den neste sommer!! :)

 

Mer info følger etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Hei,

 

Jeg slenger meg gjerne på her, hvis det er greit! Jeg er 25 år, 173 høy og veier skrekkelige 80 kg. Ca ti av kiloene har sneket seg på gjennom et tøft og stillesittende studieår. Visste at det hadde blitt ille, men fikk likevel litt sjokk da jeg gikk på vekta denne uken. Huff.. Men i sommer har jeg fri og tid til å komme i form! Målet er å komme ned til et sted mellom 65 og 70 kg. Jeg har samme perspektiv; ca 0,5 til 1 kg i uka. Det vil si at jeg bør være nær målet rundt jul.

 

Mitt største problemet er at jeg er ekstremt glad i søtsaker. Der er jeg ustoppelig! Har heldigvis klart å trappe ned de siste ukene, etter en eksamensperiode uten sidestykke.. Jeg liker å trene, gjerne mye. Nå har jeg egentlig kommet i gang med et joggeprogram som jeg trives med. Men leggene mine forteller meg at det kanskje har gått litt fort i svingene. Tror jeg er i ferd med å få beinhinnebetennelse i begge to. Så nå tør jeg ikke jogge. Gikk en tur på 1,5 time i går, men er usikker på om det var så lurt. Kjenner det godt i leggene fortsatt. Har lyst ut på tur, så kanskje jeg tar en liten testtur senere i dag. Hadde tenkt å spare litt penger i sommer og vente til høsten med å melde meg inn på treningssenter igjen (har nettopp flyttet). Men kanskje det er like greit å gjøre det, da kan jeg gå på spinning eller noe som ikke er så belastende for leggene..

 

Har holdt på med registrering av mat her før, men aldri vært en aktiv forumbruker. Har lett for å falle fra etter en stund fordi jeg synes det er så kjedelig å registrere maten. Men håper det kanskje hjelper hvis jeg har en forpliktelse til forumet også :)

 

Pernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liljekonval

Hei igjen!

 

Så hyggelig at du vil være med! Da har vi en forpliktelse ovenfor hverandre! :)

Det er en klassiker å få beinhinnebetennelse når man starter opp litt brått igjen, å bytte sko og underlag med jevne mellomrom har jeg funnet ut er det beste for å forebygge! Samt spinning/sykling er også en lur løsning!

 

Søtsaker er jo alltid et tema, hvis jeg først begynner å spise det så spiser jeg til det er helt tomt! Jeg er en alt eller ingenting person. Derfor har jeg nå i ca. 1 mnd hatt "godteristopp", og egentlig savner jeg det ikke! Før kunne jeg spise en sjokolade å få kjempe dårlig samvittighet i etterkant, så nå velger jeg bare å ikke spise den å føler meg lettere etterpå. Trodde det skulle bli litt teit når jeg var på besøk og slikt, men egentlig er det ingen som bryr seg veldig om det! Man må vel finne sin egen vei, noen klarer å bare spise en bit hver dag ol. Etterhvert vil jeg sikkert innføre litt søtsaker igjen, men nå er jeg ikke klar for det! Is og kake, spiser jeg litt av dersom det er en spesiell anledning.

 

Ellers har jeg hatt et par gode dager. Er egentlig ikke så frokost menneske så hender jeg drøyer den litt, men jeg tenker at man må finne sine egne rutiner.

 

Det verste for meg er det å bare kunne spise en porsjon til middag, er vant til å spise meg nesten stappmett. Blir mett nå og, men skulle ofte ønske jeg kunne spise litt til. Ser flere kommer med tips om å spise saktere og slikt, jeg får lese meg litt opp på det! Det var dette å gradvis endre rutiner.

 

Veiedag er tirsdag morgen for meg! Så nå gjelder det bare å stå på i helgen, slik

at resultat på tirsdag blir hyggelig!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Så bra jeg får være med :) Ble en tur på meg i går og, og det gikk greit, så satser på at det bare er en forbigående betennelse. I dag har jeg vært ute og fikset ting og tang med søsteren min, så har ikke rukket noe trening, men får se i kveld. Eller så blir det i alle fall noe i morgen. Har 14 trimpoeng denne uken, i tillegg til at jeg har brukt to dager på bæring av flyttelass, så er relativt fornøyd med den fysiske biten :)

 

Jeg unner meg litt smågodt i helgen, men kjenner at jeg ikke har så lyst på lenger - og det er jo det beste! Alt av kaker og is osv er jeg ikke så glad i uansett, så det er enkelere å styre unna for meg. Ellers har jeg ikke gått noe kurs eller slikt, og følger ikke Grete Rode-prinsippene helt etter boka. Jeg må tilpasse det et studentbudsjett og er ikke så nøye på at alle de anbefalte fordelingene av kalorier osv er helt korrekt. Jeg er mest nøye på at dagsresultatet av kalorier ligger innenfor det anbefalte. Det har likevel funket bra for meg før, så håper det går denne gangen også.

 

Jeg har veiedag på mandager egentlig, men vurderer om jeg skal forskyve den litt, er så brutalt med mandag. Ser det an litt. Ellers er mitt første delmål 75 kg til ca midten av august. Og så har jeg mål om mellom 14 og 20 trimpoeng i uken. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Hallo igjen!

 

Da har jeg meldt meg inn på treningssenter, og forsøkt meg på tredemølla, det gikk ikke bra med leggene. Så nå holder jeg meg til ellipsemaskinen en god stund fremover tenker jeg. Men i dag har jeg litt vondt i vilja.. Skal nok komme meg av gårde etter hvert.

 

Hadde du veiedag i går? Hvordan gikk det?

 

Jeg veide meg på mandag, og har ikke gått ned noe, men det forventet jeg heller ikke. Pleier å ta litt tid for meg å komme i gang.. Fant heldigvis målebåndet i flyttelasset, så jeg håper at noen cm forsvinner til neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Hmmm... Det er ikke akkurat mye liv i denne tråden?? Men jeg fortsetter å rapportere jeg :)

 

Hadde veiedag på mandag og vekten viste 0,5 kg ned. Fornøyd med det. Endte med 24 trimpoeng forrige uke, hvis jeg ikke husker feil. Var på besøk hele helgen, og det ble sprekk på godterifronten, men håper jeg ikke får en smell på vekten av den grunn denne uken..

 

Er godt i gang med trimpoengene denne uken i alle fall. Har rundt 16 og er på vei til trening nå :) Må benytte meg av å ha fri og tid til å trene. Men beinhinnebetennelsen henger i. Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Jepp, da var det veiedag igjen. Smugveiet meg på fredag, og da var det ned 0,5. Men den vektnedgangen har forsvunnet i løpet av helgen tror jeg.. Har feiret min egen bursdag og valgte å ikke tenke på vekt osv da. Så det er vel helt greit :) Har i alle fall ikke gått opp. Men vekten her er også så dårlig at det er vanskelig å vite helt nøyaktig.. Selv om den står på 0 før jeg går på, så gjør den ikke det når jeg går av igjen. Tror jeg skal kjøpe meg en digital vekt jeg :) I cm var det - 1,5 cm på det jeg måler. Og jeg har hatt over 22 trimpoeng forrige uke. Egentlig ganske fornøyd, tross alt! Det største problemet er å få i seg nok kcal egentlig - herregud 1900 er mye sunn mat hver dag!

 

Hadde vært hyggelig om noen andre ble med på tråden!! Men enn så lenge fortsetter jeg her alene jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, kan jeg joine her?

 

Jeg er 18 år gammel, 167 cm høy og per i dag veier jeg ca. 62 kilo - litt opp og ned. I fjor veide jeg mye mindre, ca. 55. Det er også målet mitt, 55 kilo.

 

Jeg spiser veldig mye, alt for mye. Men må har jeg begynt å legge på meg av det, og jeg går sakte men sikkert oppover. Drikker mye cola og generelt sett veldig mye sukker... det vil jeg at det skal bli slutt på. Drikker alt for lite vann, og spiser for mye yoghurt (går så lett og raskt på jobben). På grunn av dette har jeg fått veldig dårlig hud igjen... skal begynne på ny skole til høsten, og siden det ødelegger mye av selvtilliten min, vil jeg gjerne få en så god start som mulig.

 

Trening er veldig vanskelig. Jeg jobber 7,5 til 10 timer hver dag, men har fri i helgene... etter jobb er jeg død i beina etter å ha stått på dem hele dagen. Men litt trening i helgene kan jeg få til... med litt motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Slenger meg på denne tråden jeg også om det er greit!:) Er 24 år, 180 cm høy og fryktelige 90 kg tung! Men nå er det nok, og vekten skal ned :)

 

Er typisk periodetrener, og akkurat nå er det ikke så gøy, men skal prøve å få noen økter i uka likevel :) Metoden skal være sunn mat og trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Så bra at dere vil være med! Jeg har vært litt ute av forumet de siste ukene - det har vært så fint vær, ferie osv. Men jeg holder på. Jeg ligger på mellom 15 og 20 trimpoeng i uken stort sett og trives med trening. Det er godteri som er mitt store problem, og der har jeg sprukket kraftig de siste ukene. Nå skal jeg kose meg med besøk i helgen, og så blir det å stramme inn igjen fra mandag av. Huff! Forventer ikke å ha gått ned noe særlig akkurat nå, men prøver å holde fokus likevel, så kommer det når hverdagen er tilbake (jeg har til sammen åtte uker ferie i sommer, så det er litt vanskelig å ha vanlig rutiner).

 

Velkommen er dere i alle fall! Hyggelig med selskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Takraset

Heihei! Kan jeg slenge meg på? : )

Jeg er 20 år og veier skrekkelige 80 kg for mine små 162 cm.. Men mtp at jeg har veid hele 105 er jeg ganske så fornøyd! Har en lang vei igjen, hovedmålet er på 60.

 

Nedover på veien har jeg delmål på hver 5kg hvor jeg belønner meg selv med noe jeg trenger og har lyst på.

 

Bruker som oftest å trene mye da hverdagen min er arbeid på en stall, mye fysisk arbeid og prøver å få trent litt hverdag, minst 30 minutter. Denne uken er jeg sykmeldt fra alt etter ett hestebitt, men på mandag er jeg fit for fight igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Sleng deg på! Jeg håper vi klarer å få til en levende tråd der vi kan motivere hverandre utover høsten! Jeg har også delmål på fem kilo om gangen, men i sommer går det trådt tross mye trening.. Men nå er det jo ikke lenge til hverdagen er tilbake, skal bli litt godt også :)

 

God bedring med hestebittet! Og gratulerer med allerede formidabel vektnedgang, det er jo kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!!

 

Er det greit at også jeg blir med her? Virker som en perfekt gruppe for meg. Er selv 20 år. Starte på et GR-kurs i april, og da viste vekten hele 78,5. Fikk et lite sjokk da jeg så tallet! Ettersom jeg ikke eier vekt selv, visste jeg ikke hvor ille det var. Så var absolutt på tide da! Veide 71 kg da jeg flyttet for meg selv i fjor høst, så er studentkiloene som har sneket seg på. Gikk ikke ned så mye på kurs, kun 3 kg. Men var en grei start. I sommer har det gått opp og ned i forhold til trening og kosthold. Og var sikker på at jeg hadde lagt på meg. Da jeg våget meg til å trø opp på vekten under et besøk hos mamma, fikk meg en gledelig overraskelse. Først skal det sies at jeg ikke helt klarer å stole på den gamle vekten, men dog.. Vekten viste 73 kg :):P Om dette stemmer betyr det i såfall at jeg endelig er normalvektig i følge BMI-skalaen.

 

Jeg er også en alt eller ingenting person. Å ta to eller tre sjokoladebiter og være fornøyd med det er nærmest umulig. For meg ble GR-opplegget litt for kontrollerende. Følte det tok litt for mye over hverdagen. Fikk med meg gode erfaringen og kunnskaper som jeg vil bruke videre til å få et avslappet, men bevisst forhold til mat. Skal ha hovedfokuset på mye trening, men passe på kostholdet samtidig.

 

Denne uken har jeg endelig kommet tilbake i treningsrutinene mine. 5 dager med gode treningsøkter skal jeg si meg fornøyd med! Lårene min (og kroppen ellers forsåvidt) merker godt at de har blitt utsatt for noe det er en stund siden, så i morgen skal kroppen få hvile.

 

Denne høsten skal bli bra, jenter!! Dette skal vi klare sammen :D) Gleder meg til å se mine og høre om deres resultater!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her tror jeg at jeg kaster meg med jeg også. Trenger sårt litt motivasjon når studiene starter igjen om en liten uke.

 

Jeg er 155 cm og veier 60 kg. Har klart å gå ned en 4-5 kg i sommer. Mest takket være stressende sommerjobb, men også mye trening ute i fint sommervær. Merker det blir hardt å starte på universitetet igjen med lange dager med forelesninger og lesing. Ikke like lett å motivere seg til å trene etter lange dager. Av erfaring er det heller ikke så lett å holde seg unna småspising i løpet av dagen når forelesningssalen bare lukter kjeks og sjokolade og hodet skriker etter karbohydrater. Det blir ikke lett, men jeg nekter å legge på meg igjen de kiloene jeg er så fornøyd med å ha blitt kvitt i sommer. Får bare finne noen smarte løsninger til lette mellommåltider.

 

Lykke til folkens (det trenger iallefall jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Så bra at fler er med! Akkurat da jeg trodde hele tråden var død, så raste det jammen meg inn med positive mennesker! Hurra!

 

Jeg har hatt veiedag i dag, og har gått opp den ene kiloen jeg hadde gått ned i sommer.. Huff! Men jeg tar det ikke så tungt egentlig, jeg visste det vel på forhånd. De to siste ukene har jeg spist og gjort som jeg vil, og det setter spor.. Den gode nyheten er at jeg ikke har gått opp i cm da!

 

Nå skal jeg ut på trening. Og herfra blir det harda bud, nå er det ut med godis og inn med grønnsaker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å motivere seg til trening etter lange dager på jobb. Noen dager virker det som om de aldri tar slutt. Men kom meg ut på en joggetur i dag. Det er heldigvis litt lettere når man først har kommet seg ut døra. Har ikke bestemt meg helt for hvilken dag jeg skal veie meg på. Til nå har jeg veid meg litt nå og da, men bør kanskje ha en fast dag. Ha en fin uke folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Jeg har funnet ut at det eneste som funker for meg mht trening er å bestemme meg i god tid i forveien. Feks se på kalenderen på søndag og se hvilke dager det er mulig å få til trening. Også synes jeg det er bedre å få det gjort om morningen, hvis jeg kommer meg opp da.. I kveld skal jeg kaste meg på den første spinningtimen på eviglenge. Nesten så jeg gruer meg litt :)

 

Ellers sliter jeg _veldig_ med å få kontroll med søtsuget om dagen. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilleper

Jeg har veiedag i dag. Og vekta viste minus 2 kg. (Gikk jo opp 1 kg forrige uke, og det er nok litt av forklaringen). Også minus 2,5 cm rundt om på kroppen. Hadde 22 trimpoeng forrige uke. Veldig fornøyd!

 

Nå er ferien over for min del og jeg er spent på om jeg klarer å holde treningen oppe. Det eneste jeg har lyst på akkurat nå er sjokolade :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...