Gå til innhold

Hud som sprekker på føtter


Gjest antara

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener noe, og ofte barføtt og veldig ofte er jeg plaget med hud som skrapes av storetåa og hud som sprekker mellom lilletåa-fotsålen.

Fotsopp er utelukket, det samme er egentlig tykk, hard hud.

Det er ikke spesiellt fuktig under føttene, ei heller rødhet og generell sårhet. Sprekkene som kommer ligger akkurat på innsiden hvor lilletåa møter fot"ballene"/fotsålen og er egentlig bare et hull uten blod, sårskorper.

 

Har lest litt her og der, og hører at det kan skyldes et vitaminmangel - men også at det kan være et hormonproblem eller stoffskifte.

Er det noen her som vet noe mer, ev. har lidd av det samme og vet veien ut av sprekk-vondtet?

 

På forhånd takk for nyttige svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minimax

Hm, vet ikke om det er hva jeg ser for meg......jeg har en tendens til å få "selv sprekker" på fingrene ved tommel spesielt. Det bare sprekker opp og gjør vondt for så å bruke nesten en uke på å gro....

 

Blir huden på hver side av sprekken hard og fliser seg opp?

 

Det skal sies att jeg har psoriasis, men om sprekkene mine kommer av det vet jeg ikke. Få fast legen til å henvise til en hud lege, alltid det beste å høre med en proff :)

 

Lykke til.

Minimax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Det du beskriver, er fotsopp. Prøv med soppkrem, det kan hende det hjelper selv om du tror det ikke er sopp.

 

Etter å ha tatt opp problemet med fastlegen, kunne han bekrefte at det ikke dreier seg om fotsopp - som jeg tidligere selv hadde utelukket.

Han mente at problemet var at huden rett og slett er mindre elastisk akkurat på de kritiske punktene - men ingen hjelp å få derfra forøvrig.

Problemstillingen står fortsatt ved lag til jeg finner en løsning.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt opp problemet med fastlegen, kunne han bekrefte at det ikke dreier seg om fotsopp - som jeg tidligere selv hadde utelukket.

Han mente at problemet var at huden rett og slett er mindre elastisk akkurat på de kritiske punktene - men ingen hjelp å få derfra forøvrig.

Problemstillingen står fortsatt ved lag til jeg finner en løsning.. :P

Hei.

hender jeg får samme problemet som deg. Det kan være lurt å lufte litt, slik at såret får tid til å gro. evt smøre litt med en fet krem, slik at huden blir litt mykere akkurat der. Vær forsiktig, ellers så kan du risikere at det blir fotsopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

hender jeg får samme problemet som deg. Det kan være lurt å lufte litt, slik at såret får tid til å gro. evt smøre litt med en fet krem, slik at huden blir litt mykere akkurat der. Vær forsiktig, ellers så kan du risikere at det blir fotsopp.

Takk for tips!

 

Ellers går det mye i sportstape under trening, men hviledager når sprekkene er grodd sammen igjen. Det samme skjer i grunn på storetåa, men der rives/flakes i grunn bare hudlagene av takket være friksjon på treningmatta når jeg trener barføtt.

En kombinasjon med barføtt, med/uten tape og med/uten sko er det som berger tottisene i dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...