Gå til innhold

Shiibas ferie-tråd


Gjest shiiba

Anbefalte innlegg

Her er jeg på plass i mitt ferieparadis i Tyrkia! For å opprettholde en viss motivasjon i retning det gode og sunne liv, har jeg bestemt meg for å lage denne ferie-tråden.

 

I går var det reisedag. Vi ankom hotellet kl 15 lokal tid. Her skal vi nyte livet i to uker, med all inclusive.

 

Maten her er fra Paradis. Det er fullt mulig å leve utrolig godt uten at det nødvendigvis trenger å bety en mengde unødvendige kalorier. Frokost, lunsj og middag er buffet, og det er alt fra fisk til kjøtt, til salater og frukt, yoghurt, sushi og dessertbord for alle (fra de søteste kaker og sjokoladefontene til vannmelon og fruktsalat). Det er tilgang på frukt og vann hele dagen, og man kan spe på med hva det måtte være mellom hovedmåltidene. Og selvsagt lokal alkohol.

 

Jeg synes det er vanskelig å registrere maten, da jeg ikke alltid er like sikker på hva alt er, og slett ikke hvor mange gram jeg forsyner meg med.

 

Derimot registrerer jeg treningen min. Startet dagen i dag med en god runde på fitness-senteret, som det så fint heter. I praksis er det et helt ok treningsrom, med tredemøller, spinningsykler, diverse apparater og løsvekter samt treningsball, sånne step-ting og annet dill dall jeg ikke helt har greie på.

 

Dagene går jo selvsagt stort sett med til å sole seg og leke i sjøen. Så det blir litt aktivitet i fin balanse med å slappe av og nyte livet :)

 

En alminnelig feriedag kan se sånn ut:

 

Før frokost:

60 min trening

 

Frokost:

Yoghurt naturell, jordbær, musli

Grovt brød, pålegg, grønt

Vann + kaffe

 

Svømmeturer i sjøen

 

Lunsj:

Stor skål salat

1 glass vin + vann

 

Svømmeturer i sjøen

 

Mellommåltid:

Vannmelon

 

Svømmeturer i sjøen

 

Middag:

Dampede grønnsaker / salat

Kalkun/kylling/fisk

Sushi

Fruktsalat

1-2 glass vin + vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkner opp til min 3. feriedag, og har fått unnagjort dagens trening. Synes det er fint å komme i gang i 7-tiden (lokal tid). Fantastisk måte å starte dagen på, samtidig som det er svært få folk på treningsrommet på den tiden :-)

 

Nå er det straks tid for frokost. Holder meg stort sett til de fornuftige valgene, men går ikke av veien for en liten tyrkisk dessert-spesialitet etter middag (kun en munnfull - det er ekstremt søtt!). Men holder meg nå helst til litt frukt som avslutning på middagen. I går kveld ble det også noen biter med snickers over noen runder kortspill.

 

Når det gjelder drikke, går det mest i vann. Enorme mengder vann! Men en iskald Efes Pils på solsenga eller et glass rødvin til maten sier jeg ikke nei takk til. Det bli kanskje mellom 1 til 3 enheter alkohol pr dag nå i disse ferietider.

 

I dag blir det imidlertid verken dessert eller godteri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, tjun og 2010 :) Har en aldeles fortreffelig ferie!

 

Men det er klart - jeg ser alle "ferie-fellene", og jeg snubler i noen av dem, jeg også. Egentlig litt bevisst. For én ting er å starte dagen med trening, yoghurt naturell med müsli og vannmelon til frokost, salat og vann til lunsj, halve tallerken med grønnsaker + kylling/kalkun/fisk til middag.

 

Men det lurer seg fort inn et glass iskald pils. Et glass vin. En nydelig mojito. En is. Et lite stykke himmelsk bakverk. Kanskje ikke alt på en og samme dag, men litt hver dag blir det. Og sånn skal det bare være. Dette er det mest fantastiske all inclusive-stedet jeg kan tenke meg!

 

I dag har det imidlertid vært en god dag sett med vektklubb-øyne. Ingen "overskridelser" så langt, bare "riktig" mat og drikke. Det er bevisst - vi skal nemlig ut på byen snart og spise. Og da skal jeg nyte både god mat og godt drikke med verdens beste samvittighet :)

 

Ha en herlig sommerkveld videre - det skal i alle fall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble seine kvelden i går med gode venner, masse shopping med heftig pruting og et laaaangt restaurantbesøk med nydelig mat (kylling-rett), en pils og tre eller fire glass vin.

 

Var ikke i seng før i 2-tiden i natt, og stod derfor over morgentreningen. Fram til lunsj levde jeg på frukt og vann, og til lunsj ble det en solid tallerken med salat.

 

I kveld er det BBQ-aften på hotellanlegget, men det blir nok ikke seint før jeg finner senga! for i morgen venter en ny treningsrunde før dagen starter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at varmen her i Alanya, Tyrkia begynner å merkes i forhold til mat og matlyst. Det er den enkleste sak i verden å velge "riktig" både til frokost og lunsj. Og jeg er ikke helt bortreist når det gjelder middag heller.

 

Frokost:

En skål yoghurt naturell med müsli

Frisk frukt

Vann og kaffe

 

Lunsj:

En stor skål nydelig salat

Vann + hvitvin/rødvin

 

Middag:

Halv tallerken grønnsaker

Kylling/kalkun/fisk

Vann + hvitvin/rødvin

 

Merker meg at jeg har kuttet ut brødmat og pålegg til frokosten. Mellom måltidene går det i honning- og vannmelon. Styrer unna pilsen, merker jeg, selv om den tyrkiske Efes må være verdens beste øl! Tar gjerne et glass vin på balkongen før middag og en drink i baren om kvelden. Og noen flak Pringles fra tid til annen

 

Er fortsatt flink til å trene nesten hver eneste morgen :) I morgen blir det en del dykking i Middelhavet i stedet (vi drar tidlig fra hotellet).

 

Elsker å ha ferie i dette fantastiske paradiset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele går var vi ute på sjøen, svømte, dykket (ordentlig dykking) og hadde det helt storartet hele dagen!

 

I dag var det tilbake i "vanlig" feriemodus, med morgentrening i 90 minutt, fornuftig frokost, sunn lunsj inkl et glass rødvin og timevis på stranda med en fantastisk bok, frukt, vann og en og annen svømmetur i den herlig varme sjøen. Det er såkalt asiatisk aften i dag, og jeg krysser fingrene for at vi finner sushi i buffeten!

 

Kvelden i dag blir byvandring på kryss og tvers, shopping og pruting, pulserende byliv og helt sikkert en kald pils på en av de mange utepubene.

 

Kjenner etterhvert at jeg blir stadig mer spent på å hilse på badevekta mi igjen når jeg kommer hjem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du fortsatt har en nyyyydelig ferie! Og du virker veldig fokusert. Klart det er spennende å møte igjen badevekta. Men du har ikke gitt "blaffen", og jeg tror at dette har gått veldig bra. Man skal tross alt ikke forvente å gå ned når man er på ferie, det er nå iallefall min mening. Men å holde noenlunde vekta er jo kjekt, så slipper man å jobbe seg ned igjen altfor mange kilo i etterkant. Har hørt om andre som har vært på all inclusive og gått opp flere kilo i løpet av ferien. Er sikker på at DER havner du ikke, shiiba!! :)

Så kos deg og nyt resten av ferien før hverdagen er her igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, 2010, jeg har en fantastisk ferie! Det er min nest siste kveld her, klokka har passert ti lokal tid, og jeg kjenner jeg er sliten etter en flott dag som startet tidlig (morgentrening fra kl sju).

 

Det er flere på dette feriesenteret som nok drar på flere ekstra kilo når de skal hjem, men jeg er definitivt IKKE blant dem. Det ser bare ekkelt ut å stappe i seg en tallerken full med søtt bakverk og annen dessert etter ufattelige mengder middag...

 

Men som jeg også har nevnt tidligere, er det fullt mulig å leve både godt og sunt her! Jeg er nok fokusert, det kan sikkert stemme, men jeg foretrekker faktisk en bolle yoghurt naturell med müsli til frokost framfor loff, pannekaker, sukker, sirup, syltetøy og honning... Eller en skive grovt brød med kylling-pålegg, tomat og agurk og egg.

 

Til lunsj er jeg hekta på salat. Og vannmelon til "dessert". Og jeg styrer glatt unna pommes frites og pizza og toast-loff til mellommåltider.

 

Mine "ferie-feller" ligger eventuelt i et glass vin her og en kald pils der. Har ennå til gode å passere tre enheter alkohol pr dag disse ukene, men tror ikke jeg kan si at det har vært null noen av dagene :) Brus drikker jeg uansett aldri, og juicen her er ikke noe god, så den dropper jeg også.

 

Skal jeg tippe, ligger vekta mi stabilt, i verste fall opp maks 0,5 kg. Likevel har jeg ikke forsaket noe som helst - jeg har bare kost meg fra morgen til kveld i snart to uker!

 

Siden klokka har passert ti her i Syden-land, tenker jeg det er tid for å tusle oppi senga med en fantastisk krimbok (Jo Nesbø) for å ta kvelden. En herlig treningstime venter på meg i morgen tidlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var årets sommerferie over, og jeg er tilbake på jobb og alminnelig hverdag med kosthold og trening.

 

Fordelen med å ha et sunt og godt fokus også i ferien, er at det ikke er så vanskelig å fortsette. Skal jo ikke "komme i gang igjen", for jeg har ikke tatt noen pause fra noe. Eneste forskjellen er at nå blir det ikke mer vin til lunsjen :D

 

Har ikke vært på vekta ennå - tenker det kan vente til ukens veiedag på onsdag. Har ingen mistanke om at jeg har gått noe opp, og håper jeg har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...