Gå til innhold

Er lomper en god erstatning for tortilla?


Gjest Missyen

Anbefalte innlegg

Hei! Prøver å leve litt sunnere for tiden. Er veldig glad i taco, men jeg har nok spist mye av den "usunne" versjonen. Tenkte derfor å lage den sunnere! Er det greit å bruke lompe istedenfor vanlig tacolefse? Ifølge beregningen her inne, inneholder den MYE mindre kalorier enn den tradisjonelle tacolefsen. Tacoen blir slik:

 

Kyllingkjøttdeig

Lompe

Salat

Agurk

Litt tacokrydder

 

Høres dette bra ut? Er det forresten mange kcal i de ferdigkjøpte tacokrydderne? De er jo veldig salte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er å erstatte den vanlige taco lefsa med lompe, men jeg kan virkelig anbefale "tacotallerken".

 

Misk sammen alt du ønsker av grønnsaker, kjøtt, saus etc og ha dette sammen med mye isbergsalat. Det er SÅ godt!

 

Jeg pleier å legge masse salat på tallerken, så legger jeg på alt jeg ønsker av tilbehør - til sist blander jeg dette sammen og begynner å fråtse :)

 

Et annet tips er også å bruke bladene av isbergsalaten som lefser - dette bare må prøves. Det er mye mye bedre enn man noen gang vil kunne forestille seg :P

 

Nam! Til fredag blir det taco :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og pleier å lage tacosalat, noen ganger knuser jeg litt tacoskjell over også, da bruker man mye mindre tacoskjell enn det man gjør når man spiser "vanlig" taco. Men det går også helt fint uten tacoskjell også.

 

Har aldri prøvd lompe i stedet for, for jeg er ikke noe glad i lomper i utgangspunktet. Men er litt usikker på om de er "sterke" nok til å holde på alt fyllet? Du får prøve og rapportere tilbake til oss! :)

 

Kjøpe-tacokrydder inneholder en del sukker og det blir jo litt kalorier, selv om det ikke er kjempemye. Men det er lett å lage sitt eget. Her er en oppskrift jeg har brukt og som jeg likte:

 

http://hobbykokken.no/2011/01/09/taco-krydder/

 

Jeg droppet maizenna og limeskall, men fulgte ellers oppskriften og syntes det ble ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det og det fungerte helt greit. Pass på og ikke fylle de for mye og ikke ha veldig mye vann i kjøttdeigen. Det fungerte bra for meg og hvis du i tillegg har litt salat ved siden av på tallerken så klarer man å begrense antall lomper til 2 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har nå kjøpt meg kyllingkrydder da jeg planlegger å bruke kyllingkjøttdeig istedenfor vanlig kjøttdeig. Synes dette krydderet er ganske godt :) Lompen går sikkert litt i oppløsning, men da bare bruker jeg kniv og gaffel, ikke noe problem :P Gleder meg allerede til i morgen, når dette skal prøves ut! Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...