Gå til innhold

Andre hensyn enn kaloritelling?


Gjest Svirre

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å spise følgende frokost, i det siste:

 

40 gram Axa firkorn.

10 gram Linfrø

15 gram Solsikkekjerner

100 gram Cultura med skogsbærsmak.

 

Dette gir 327 kcal, altså nesten 100 kcal mer enn frokost skal gi.

10 gram linfrø gir 44 kcal og er neimat. 15 gram solsikkekjerner gir 86 kcal og er neimat.

 

Samtidig er dette en frokost som gir mye fiber og fiber forbrenner som kjent fett. Linfrø stabiliserer blodsukkeret og både solsikke. Linfrøene sveller i tarmen, slik at jeg faktisk går mett fram til lunsj (småspising i 10-tida er en utfordring for meg, til vanlig). Det samme gjelder solsikkekjerner som har mye fiber og bruker langt tid å bryte ned, slik at magen "har noe å jobbe med" helt fram til lunsj.

 

Jeg tenker at dette er viktige hensyn å ta og at denne frokosten er god, først og fremst fordi den er fiberrik og blodsukkerstabiliserende, og dermed gjør at jeg ikke småspiser så mye. Og det er lettere for meg å holde kaloritallet nede totalt, når jeg ikke blir sulten mellom måltidene på samme måte.

 

Hvlke hensyn tar dere som har hatt suksess? Holder dere dere helt rigid til 220 kcal til frokost osv. eller tenker dere at det er det totale kcal-inntaket i løpet av dagen som er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kalorier, er 100 kalorier, men om du har en andel fett, som i meierismør, er ikke det det samme som sjokolade. Om du spiser 100 kalorier naturlig mettet fett som i meierismør, og 100 kalorier sjokolade er ikke det det samme. Mettet fett er heller ikke farlig som mange tror. Søk på sider som ikke er styrt av penge makta. Les forum fra lavcarbo sider.

 

Her er en side fra Magasinet Mat og Helse, som jeg har kjøpt mange av.

 

http://www.matoghelse.no/helse/2011/07/04/en-kalori-er-ikke-en-kalori!.aspx

 

Søk også på Lchf på youtube. Og big fat lies, en artig animasjonsfilm som viser at korn og industrielt bearbeidet fett ikke er spesielt bra....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei Svirre,

jeg har siden starten i fjor spist slik at totalt kaloriantall på én dag blir ca riktig. Jeg holder meg til anbefalt antall måltider, men jeg spiser rett som det er lunsj på over 300 kcal. Faktisk spiser jeg nesten aldri lunsj som er 220...

Jeg for min del sliter med tiden mellom lunsj og middag. Jeg kan godt bli skrubbsulten kl 14, selv om jeg spiste lunsj 1130. Og da holder det ikke med 110 kcal frem til middag hvis jeg spiste 220 til lunsj, for å si det sånn:p

 

Men jeg sparer det inn på andre ting, jeg spiser f.eks lite frukt. Så totalen blir likevel riktig.

 

Og det jeg aller mest prøver å få til, er at totalen på en hel uke blir riktig. Skeier jeg ut i helgen, må jeg spise mindre på hverdagen. Når jeg klarer å gjøre det på denne måten, får jeg et fint kaloriunderskudd for hele uken - og da går jeg ned.

 

Hvis du synes det funker med frokosten din, ville jeg fortsatt med det! Det var jo en veldig fin og supersunn frokost.

Og... det viktigste, synes jeg... alle må finne det som funker for seg! Kun en selv som har fasit for egen kropp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...