Gå til innhold

Nok er nok!


Gjest AinaH

Anbefalte innlegg

Hei.

Kom over denne siden i dag, mer eller mindre tilfeldig, via reklame på Vgs nettsider. Og fant ut at dette kan være akkurat den lille motivasjonen jeg trenger for å komme skikkelig i gang med mitt mål om å komme ned i vekt:)

 

Grunnen til at jeg meldte meg inn i denne vektklubben er fordi jeg ikke trives med den jeg har blitt de siste 5 årene. Tidligere spilte jeg aktivt volleyball, treninger 2-3 dager i uka og cuper/kamper i helgene. Jeg var slank og hadde energi. Men, det ble slutt på volleyballen, og etter det har det bare hopet seg opp.

 

I dag er jeg student ved UiO, jeg pendler 3-5 dager inn til Oslo i uka. Ellers jobber jeg i klesbutikk 2 kvelder i uka + annenhver lørdag. På det private plan er jeg samboer med en herlig gutt, som har to barn fra før. Og vi har sammen en hund av typen Jack Russel/ Dansk-svensk gårdhund:)

 

DELMÅL:

For å komme ned til mitt ønsket mål, må jeg gå ned 2 kg i gjennomsnitt pr/måned. Får å gi meg selv litt motivasjon har jeg bestemt meg for å gi meg selv en "premie" for hver 5 kg jeg går ned, det kan være alt fra et klesplagg til andre jentestuff:)

4. 5 kg: innen november 2011

3. 10 kg: innen februar 2012

2. 15 kg: innen april 2012

 

HOVEDMÅLET:

1. 70 KG - innen 1.JULI 2012!

 

MINE HINDRE:

Det jeg vil ha størst problem med er å spise riktig. Jeg er avhengig av å kunne lage raske, sunne og ikke minst gode/inspirerende måltider, som i tillegg ikke koster en formue.

 

Trening kan også være en av de tingene jeg kommer til å slite litt med. Men, jeg har i hvertfall meldt meg inn på treningsstudio, og har som mål å trene to faste dager i uka, blir det mer er det bare positivt:) Treningen kommer de to dagene til å bestå av kondisjonstrening og styrketrening.

 

VEIING:

Jeg kommer til å veie meg på fredag morgen hver uke.

 

OPPDATERING:

Jeg kommer til å oppdatere denne tråden hver fredag, der jeg kommer til å legge ut hvor mye jeg har trent, hvordan det går med måltidene, vekta og sånn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

88,2 kg ble resultatet = -0,9 kg:)

Et resultat jeg er fornøyd med, da det ble sen middag i går.

 

Det er maten jeg har mest å hente på nå, ikke alltid det er så lett å få timet måltider, slik at det passer. Men, har i hvertfall holdt meg til rasjonene, slik at de ikke blir for store. MEN, det har blitt en sjokoladeplate med 70% kakao denne uka,skylder på det kvinnelige:P

 

Ellers har jeg fått trena to dager denne uka. Første dagen trena jeg intervall på sykkel, noe jeg ikke har gjort før, har bare trent på tredemølle. Men, følte jeg fikk til en skikkelig omgang, var i hvertfall godt andpusten når jeg var ferdig. Etter intervalltreninga fikk jeg trent litt styrke, gøy å kunne gå opp på motstanden:)

Den andre dagen trente jeg først 55 minutter zumba, for så å trene 60 minutter step m/styrke. Tungt med to slike økter etterhverandre, men gud så deilig når man er ferdig!

 

Ellers er jeg litt sur nå, hadde egentlig planer om å trene i dag også. Men, våkna opp med en hals som føles som en tømmerstokk (har nok blitt smittet av samboeren som er syk). Så da holder jeg meg hjemme i dag, får heller gå en rolig tur med hunden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt forsinket veiing denne gangen, har vært på sydentur med samboeren:) Pga turen var jeg veldig spent på hva vekta ville lande på i dag....

 

Resultat: 87,9 kg = -0,3 kg = -1,2 totalt:)

 

Veldig letta og fornøyd. Har vært flink til å svømme en del, og det er vel det som har redda meg, for maten har det ikke vært så lett å få til riktig.

 

Men, nå er det tilbake til hverdagen igjen....litt deilig det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Etter 3. veiing ble jeg litt lei, hadde gått opp det kiloene jeg hadde gått ned under ferieuka, dvs tilbake på 88,2 kg. Må si jeg ble paff da jeg gikk på vekta, og så at den pekte feil vei, men sånn er det vel... Fikk ikke kommet ordentlig i gang med riktig spising og trening etter ferien, noe som skyldes mye å gjøre. Skole og jobb om hverandre, fra tidlig om morgen til sent på kveld. Jeg sliter da med å få til riktige måltider. Særlig de dagene jeg reiser fra skolen og rett på jobb, da kan det noen ganger bli veldig sen middag (kl. 21) og det er jo ikke bra i det hele tatt. Så nå prøver jeg å få kjøpt meg noe jeg kan spise som middag før jeg begynner på jobb, så jeg kan ta noe lettere når jeg kommer hjem igjen.

 

Noen som har tips til middager som tåler å ligge i sekken fra 8 om morgenen, til sånn i 15 tiden? Og som tar liten plass og fortsatt smaker like godt?

 

I dag derimot er jeg veldig fornøyd:) 4. veiing er unnagjort og jeg har sett det laveste tallet hittil, 87,3 kg = -0,9kg = -1,8 kg totalt:) dvs at jeg er 0,2 kg fra å ha gått ned 2 kg denne måneden, noe som er hva jeg må gå ned i gjennomsnitt hver måned for å nå målet mitt.....pilen peker i riktig retning:)

 

Har trent en dag denne uka, onsdag ble det 60 minutter Zumba og 60 minutter Step - styrke m/stang. Ille stolt av meg selv, pusha meg skikkelig, og følte jeg fikk godt utbytte av treninga. Nå bærer det avgårde igjen.

 

GOD HELG alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Vekta pekte riktig vei denne uka og. Veldig overraskende, siden jeg ikke har fått trent noe denne uka. Men, har til gjengjeld vært veldig flink med maten denne uka, og det er nok det som har "reddet" meg:)

 

Resultatet i dag var 87,1kg = -0,2kg = -2kg totalt:) Dvs at jeg har klart å gå ned 2 kg i september, noe som er gjennomsnittsnedgangen pr måned, for at jeg skal nå målet mitt:)

 

Nå er formen tilbake igjen, så da er det bare å begynne å trene igjen også, så jeg satser på at jeg klarer å gå ned mer neste uke.

God helg alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var det opp igjen. Egentlig ikke så rart da jeg ikke har vært noe flink med mat denne uka. Det har blitt utskeielser etter utskeielser (3 boller i går, skolebrød onsdag og to stratos på tirsdag).... Men, her og NÅ setter jeg en stopper for det!!!!!

Går til innkjøp av noe frukt i stedet:) Heretter er det kun litt snop og brus på lørdager!

 

På treningsfronten har jeg vært flink denne uka. Begynte mandag med å gå en halvtimes tur, fulgte opp på tirsdag og i dag fredag. Om onsdagen var jeg å trente på trenindsstudio, først 60 minutter zumba, og så styrketrening etter det. I går, torsdag gikk vi en 45 minutters tur på kvelden. Ikke nok med det, i morgen har vi en fjelltur med unger og hund på agendaen, og så blir det en treningsøkt på treningsstudio på søndag. Alt i alt, veldig fornøyd med treninga denne uka.

 

Nå gjenstår det bare å bli kvitt matmomseriet.......og det SKAL jeg klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter forrige ukes lille nedtur (eller skal man kalle det opptur?), var det veldig deilig å se at vekta stoppa på bare 85,9 kg på morran i dag:)

 

Dvs resultat 85,9 = -1,8 kg = -3,2 kg totalt, noe jeg er veldig fornøyd med. Håper jeg kan holde på de gode vanene nå, slik at jeg klarer å gå ned minst 4 kg totalt i løpet av denne måneden. Da er jeg i rute i forhold til hvor mye jeg må gå ned i gjennomsnitt pr måned for å nå målet mitt, som er 70 kg den 1.juli 2012!

 

På matfronten har jeg vært veldig flink denne uka, INGEN utskeielser, HURRA! Og jeg har vært veldig påpasselig med å ikke spise for sent, de dagene jeg har jobbet kveld. Føler jeg begynner å komme litt mer inn i spisevaner nå, og det er deilig. Og det hjelper å ha en samboer som også vil prøve å gå ned litt, for da blir det ikke slik at han er snopen på noe og drar med meg.

 

På treningsfronten er jeg godt fornøyd med uka mi (fredag-fredag). På lørdag var vi og gikk tur i fjellet, totalt var vi ute i 5 timer. Det var så deilig, ble riktignok ikke gåing i alle 5 timene, men det ble jo endel. Både store og små koste seg veldig, og det kommer nok til å gjenta seg, men da i litt mer lokale skoger.

 

På søndagen tok jeg turen på treningssentret. Hadde intervall-trening på tredemølla i 40(45) minutter, der jeg kjører 4*4, dvs at jeg først varmer opp i 10 min, for deretter å jogge/løpe i 4 min, gå i 3 min, jogge/løpe 4 min, gå 3 min, jogge/løpe 4 min, gå 3 min, jogge/løpe 4 min og nedtrapping på 5 minutter (vanligvis 10 min, men ble så kjedelig denne gangen). Veldig fornøyd med egen innsats, ikke bare økte jeg farta på tredemølla med 0,5 på hver intervall, men jeg hadde ikke noe TV og se på under økta. Synes det er veldig deilig med den TV'en, for da føler jeg mye lettere at det går framover, men fant et triks. Jeg ser for meg at jeg løper etter f.eks bussen for at jeg skal rekker den, når jeg skal jogge/løpe og når jeg går så later jeg som om jeg har tatt den igjen, for at den så kjører ifra igjen. Funka veldig greit for meg faktisk:) Etter intervall-treninga kjørte jeg på med styrketrening. For at jeg skal kunne presse meg sjøl på styrkedelen, har jeg alltid med meg en bok der det står hvor mye jeg hadde som motstand og hvor mange repetisjoner og sett jeg tar på hver enkelt øvelse. På denne måten er det lett å holde følge med utviklingen.

 

På mandag ble det en rolig tur på 30 minutter med hunden. Før det på onsdagen igjen ble trening på treningssenteret. 60 minutter med Zumba og styrketrening etterpå.

 

Mitt store problem nå er at beinhinnene mine krangler litt. Det har murra en stund i de, men etter onsdagens Zumba gjorde det virkelig vondt. Det er så typisk nå som jeg endelig har kommet godt i gang med trening, og det har blitt en vane. Og jeg som også synes det har blitt deilig å jogge/gå 45 minutter på tredemølla, noe jeg syntes var pyton før. Så jeg får prøve å holde meg til sykling og elipsemaskin en sund, og selvfølgelig gå og jogge litt ved siden. Har skjønt ut fra hva jeg har lest på nettet at dette kan være ting man kan slite med lenge, om man ikke tar tak i problemet, og det ønsker jeg ikke. Nå som jeg endelig har tatt tak og begynt med trening igjen.

 

Noen der ute som har vært borti betennelse i beinhinnene som har tips/råd å komme med? Ville vært glad for all hjelp:) Vil prøve å kurere dette uten noen form for behandling først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Her kommer et litt (les svært) sent innlegg fra veiedagen min fredag 21/10... Prøvde å skrive et, men ble kasta ut i det jeg skulle laste det opp, og har glemt det siden.

 

Jeg har stått på stedet hvil, noe jeg ikke er helt fornøyd med, men skitt heller, det er i hvertfall ikke opp ;)

Men, det ble ikke så mye trening den uka før, så da er det like greit.

 

Blir et kort innlegg dette, men kommer sterkere tilbake i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da pekte pila litt oppover denne gangen, men heldigvis ikke så mye.

Ikke så rart med tanke på forrige helg, da det ble kaker både fredag og lørdag. Prøvde å ikke overspise, men litt blir det jo uansett.

 

Vekta viste i dag 86,3 kg = +0,4kg = -2,8kg TOTALT

 

På søndag gikk vi tur på 1 1/2 time, kjempedeilig. Og på tirsdag ble det en liten tur på 30 minutter. Om onsdagen var jeg og trente på treningssenteret, 45 minutter med intervall på elipsemaskinen og styrketrening etterpå.

 

Nå er det snart en tur på treningssenteret igjen, vil så gjerne klare å gå ned slik at jeg klarer -6kg i løpet av november, da må jeg få opp tempo litt. Er så dumt å bli liggende bakpå allerede nå før jul:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man i tradisjonens tro vært på vekta igjen. Denne gangen ble det en kjempe-opptur:)

 

Vekt nå 85,2 kg = -1,1 kg = -3,9kg TOTALT.

 

Med andre ord: jeg ligger ikke så langt bak "planen" om ned 2 kg i måneden allikevel, og takk og pris for det.

 

Jeg har vært på treningssenteret både fredag og søndag i denne "uka" (fredag-torsdag) og jeg fikk gått en liten tur i går med hunden min.

 

Ellers har det gått bedre med spisinga enn forrige uke, ingen særlige utskeielser denne uka. Ble en liten bit av en Snickers og det er det:)

 

I dag er det tilbake på treningssenteret, greit å fortsette gode vaner i den nye "uka":) Tenkte jeg skulle prøve meg på et styrketreningsprogram jeg fant på nettet, veldig kjekt å kunne hente litt inspirasjon der. Og veldig kjekt å få vist øvelsene på video, slik at man ser hvordan det skal gjøres.

 

GOD HELG ALLE SAMMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storblondie

Heihei :) Spennende å følge deg! Jeg er ei jente på 19, som nettopp er begynt på grete roede kurs, og har første veiedag på onsdag. Vil gjerne være en motivasjonsvenn, og kan jo si at til nå har jeg klart 8,9 trimpoeng, og har enda en dag til å samle poeng på :D Så sinnsykt motiverende å trimme, når man kan skrive trimpoeng syns jeg.

 

Går forresten på ungkurs 18-25 på nett, og følger meny 3 :)

Går du på noe greteroede kurs, eller gjør du det selv?

 

mvh storblondie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei :)

Motivasjonsvenner er alltids kjekt å ha:)

 

Jeg går ikke på noe kurs, men jeg har "arvet" en gammel kursbok av min mormor, så følger den litt. Ellers har det rett og slett gått på at jeg har kuttet ned på matinntaket, da jeg til tider tidligere spiste rimelig store porsjoner (særlig middag). Og så har jeg blitt flinkere til å ha grønnsaker/salat ved siden av. Er også flinkere til ikke å kjøpe inn store mengder med godteri og brus, nå blir det kun kjøpt inn til lørdag, og ikke noe mer enn det som er absolutt nødvendig. Mener at det er viktig at man koser seg litt, bare det ikke tar helt av.

 

Videre har jeg også begynt å trene igjen, skikkelig deilig. Før spilte jeg volleyball, med 2-3 treninger i uka og kamper/cuper i helger. Og så var det en periode der jeg ikke drev med fysisk aktivitet i det hele tatt, og det merker man kan man si...særlig når matinntaket ikke går ned. Men, nå er jeg i gang igjen, storkoser meg på trening og er like blid og fornøyd med meg selv når jeg har gjennomført en økt. Prøver å få til 2-3 økter på treningssenteret, da kjører jeg intervalltrening kombinert med styrke. Ellers prøver jeg å få gått noen turer med hunden min i løpet av uka.

 

Jeg skriver ikke opp trimpoeng, jeg meldte meg rett og slett inn fordi jeg trengte å ha en oversikt over vektkurven min. Føler at jeg ved å melde meg inn her får litt mer motivasjon, da "alle" kan se hvordan det går.

 

Hvordan går det med deg så langt da? Du har vel hatt første veiedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har blitt en liten stund siden jeg har skrevet her nå.

 

Jeg er midt oppi eksamensperioden, så for tiden har jeg lagt treningen litt på hylla. Men, det gledelige er at jeg har klart å holde meg stabilt på vekta, så jeg veier ikke noe mer nå enn det jeg gjorde ved den 10.veiinga. Jeg går på vekta stort sett hver morgen, for å følge med på at jeg ikke begynner å gå oppover igjen. Er så dumt å skulle legge på seg igjen... Har eksamen om en drøy uke, etter det er det full fart igjen med trening.

 

Siden jeg ikke trener noe særlig for tiden har jeg vært flink til å spise riktig. Det blir jo mye stillesitting når man sitter og leser til eksamen, så må passe godt på. Har også kuttet ned på te/kakao, som jeg drakk mye av under forrige eksamensperiode, noe som resulterte i mange kilo opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt tatt fri fra slanking nå under eksamens-stresset, trengte ikke noe mer stress enn det bøkene klarer å gi meg nå. Men, jeg er sterkt tilbake igjen neste fredag:) HURRA, det betyr at eksamen nærmer seg, er så drit lei nå at bøkene snart tar en flaksetur rundt i huset:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig årets eksamener ferdig og jeg er tilbake i slankemodus, HURRA!

Gikk på vekte og ble svært positivt overraska:

 

Vekt nå 85,5 kg = +0,3kg = -3,6kg TOTALT.

 

Dvs at jeg kun har gått opp 0,3kg på disse ukene, og det er jeg veldig fornøyd med. Har ikke trent, men har prøvd å være flink med maten, og det har tydeligvis hjulpet. I fjor klarte jeg vel å legge på meg 2-3 kg i eksamensperioden, så ikke rart smilet sitter løst i dag:)

 

Har gitt meg treningsfri fram til søndag, da braker det løs igjen. I dag skal jeg få rydda at svært rotete hus og gå en god tur sammen med lille vofsen, som har rukket å bli 1 år HURRA. Han har ikke fått så mange turene i det siste, siden jeg har hatt mer enn nok med lesing, men nå.....

 

Endelig er det jo også desember, selv om det ikke akkurat føles sånn.... Riktignok noen minusgrader her på morgenen i dag, men ellers har det vært varmt og vindfullt. Er en person som liker at det er litt hvitt rundt jul, så håper det kommer noe her også etterhvert....

 

God helg alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaja, da rakk jeg såvidt en treningsrunde før jeg lå rett ut på sofan. Har vært en lang uke dette her. Har liggi rett ut med vondt i halsen, tette bihuler, feber osv....skikkelig irriterende! Jeg som var så klar for å trene igjen! Er vel kroppen som har tatt litt ferie etter en stressende eksamensperiode, enda godt dette kom etter eksamen.

 

Vekta holder seg på det jamne, 85,4kg = -0,1kg = -3,7kg totalt.

 

Jaja, håper jeg blir friskere snart, men ligger fortsatt ganske rett ut:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...