Gå til innhold

Er brunost SÅ usunt?


Gjest Missyen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er utrolig glad i brunost, og hadde det på nisten min hver dag gjennom både barne - ung - og videregående skole. Etter en slankeperiode, kuttet jeg det fullstendig ut. Har så smått begynt å spise det igjen nå, men kun én til to ganger i uken, og kun på en av skivene. Det går forsåvidt greit å ikke spise det oftere, men kan jeg det hvis jeg vil? Er ferdig med diettperioden og har nådd ønsket vekt, så prøver nå gradvis å spise mer og mer "normal" kost.

Har hørt mange som sier at brunost er like ille som sjokolade, er virkelig dette sant? Brunost har vært en stor del av livet mitt og er nr 1 favorittpålegg, så blir litt oppgitt hvis det virkelig er så usunt. Og den eneste grunnen til at jeg ikke spiser det hver dag lengre, er frykt for å gå opp i vekt (hørt at det er mye fett i).

 

Jeg vet at det finnes lettprodukter av brunost, men det er nettopp det; jeg vil ha det originale, og vil ikke leve resten av livet mitt på lett-produkter fordi det er litt sunnere. Spiser kun Fløtemysost og Gudbrandsdalsost.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, brunost gir kraftige utslag på kaloritabellen, den inneholder masse fett og masse sukker. Men når det er sagt mener jeg at når du nå skal stabilisere deg må det være greit å spise brunost innimellom. Kan ikke forstå at en skive eller to i løpet av dagen skal ødelegge opplegget, men kanskje du må kutte litt ned på andre ting.

 

Jeg er generelt veldig glad i ost og velger da de lettere variantene. I forhold til magert pålegg inneholder også disse masse fett, men jeg velger ut fra helsemessige hensyn. Har et litt for høyt kolestrol å ta hensyn til, og har derfor fått beskjed om å velge lett spesielt når det gjelder ost, melk og smør.

 

Lykke til med ditt valg :) For å være litt slem med deg selv kan du gjerne tenke at brunost er som sjokolade. Det kan kanskje gjøre begrensningen litt lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...