Gå til innhold

Veien til et bedre liv!


Gjest Annys

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har lusket litt rundt her inne på andre sine tråder i øst, men jeg har ikke vært så veldig aktiv på en stund nå. Jeg ser jo at det som funker best for meg er når jeg har en egen tråd å oppdatere.

 

Jeg begynte på ny frisk i høst, etter en vår og sommer som ikke akkurat har vært spesielt sunn. Når jeg sier det, så gjelder det først og fremst i matveien, for trimpoeng har det blitt massevis av, jeg elsker nemlig å gå i fjellet! Men resultatet av sommeren, var at vekta krøp enda litt oppover, og ved oppstart i midten av august viste vekta 102kg! Og så jeg som sverget på at jeg aldri skulle over den magiske 100-grensa! Men den gang ei, så da var det bare å ta seg på tak. Imidlertid stagnerte vekta på 99,9kg i tre uker på rad. Det var ikke akkurat motiverende... Lurer på om psyken kan legge på et kilo eller to, bare for å bryte meg enda mer ned, liksom. :) Neida, men det føltes litt håpløst å spise riktig og trimme mer enn jeg pleier, og stå på stedet hvil. Derfor var jeg like ved å gi opp forrige helg, men bestemte meg for å gi det en uke til. Og vips, så forsvant det jammen meg en del. Veiedag i morgen, så jeg får komme tilbake til nøyaktiv hva vekta viser da, men kanskje trikset rett og slett er å slappe av litt, og ikke stresse sånn med at jeg MÅ gå ned i vekt?

 

Mitt første delmål er å komme under 95 kg, og det håper jeg at jeg skal klare i løpet av høstferien. (som forhåpentligvis blir en uke med mange, lange fjellturer)

 

Andre delmål blir å komme seg under 90 kg til jul. Da skal jeg være strålende fornøyd, kanskje det til og med blir ny kjole til jul da?

 

Akkurat hvor mye jeg skal gå ned til sammen, har jeg ikke helt bestemt meg for. Tidligere har jeg sagt 75 kg som et mål, men jeg er ikke sikker på om det blir riktig for meg. Kanskje holder det å komme seg under 80? Det viktigste for meg er egentlig ikke tallet på vekta, men at jeg trives bedre med meg selv, og får et bedre og lettere liv. Jeg tror jeg må komme tilbake til endelig mål når jeg ser hvordan jeg ser ut 20kg lettere enn det jeg er nå. Jeg kan jo ikke huske sist jeg var under 80kg, det må kanskje ha vært på videregående, og mye har jo skjedd med kroppen siden den tid! Vi får se. Foreløpig er i alle fall hovedmålet å få et bedre liv, og å komme seg under 80kg.

 

Ellers må jeg si at denne helga har forløpt helt eksemplarisk. Fredag ble det en halvtime på step-maskinen mens jeg så Nytt på nytt, og resten av kvelden ble tilbragt i sofaen med en kopp te og strikking. Lørdag våknet jeg tidlig og spiste frokost. Deretter var det ut på tur i herlig høstvær. Tror kanskje høsten må være den fineste tiden på året (når det er finvær, vel og merke...) Fantastisk tur, og en god dose med TP. :) På kvelden var jeg på besøk til naboene, hvor jeg drakk en kopp kaffe, spiset EN sjokoladebit (kryss i taket! Sjokoladen er min største fiende!), og et par flak potetgull. Slett ikke ille til meg å være! I dag har jeg nettopp spist lunsj, og nå venter en lang tur ut i finværet. Gleder meg!

 

Til slutt vil jeg bare si at dette ikke kommer til å bli noen "halleluja-tråd." Jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg kommer til å gå på en smell eller tre utover høsten, men da tror jeg trikset er å være ærlig med seg selv, og det kommer jeg til å være her inne. Alt som er bra kommer på trykk, men det skal jammen meg nedturene også! Håper det er veien til et lettere liv.

 

Vil du værra med, så heng på! Setter stor pris på selskap! :)

 

Ha en fin dag, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annys er tilbake med egen tråd, jo! Så bra! Har lurt litt på hvor du ble av, det er mange fra i fjor høst og vinter som ikke har vært her på en stund.

 

Det høres ut som om du har fått en god start, må jeg si:)

Og målet.. nei, det kan du ta etter hvert. Jeg har nådd det som opprinnelig var hovedmålet (70), men ser nå at jeg vil lenger ned. Tidligere har jeg vært superfornøyd på 10 kg over der jeg er nå, så det må man vel bare føle seg til når man er der.

 

Egen tråd kan anbefales, jeg har hatt min siden nyttår. Jeg synes at jeg reduserer risikoen for å gå i full struts-med-hodet-i-sanden modus når jeg skriver inn erfaringene her inne. Jeg er ærlig om alt som går galt, også, og da blir det vanskeligere å "fortrenge" smellen. For smeller blir det jo nok av over tid, sånn er det bare. Vi skal jo leve oppi det her, også.

 

Lykke til med veiedag og veien videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viste 97,5 kg i dag. ned 2,4kg den siste uka er helt ok, spør du meg. :)

 

Nå gjelder det å gjøre alle de gode tankene, måltidene og trimmen i forrige uke om til gode rutiner, sånn at nedgangen fortsetter.

 

Dagen i dag har vært ganske så bra matmessig, går litt i knekkebrød for tida, men det er jo bare fint. Lett å beregne inntaket da. Hadde en plan, og har holdt meg til den i hele dag. Eneste minuset er at det ikke blir noe trim i dag, men satser på at det blir en tur eller litt joggings i morgen. På tide å gjøre om støttemedlemsskapet på treningssenteret til aktivt igjen, tror jeg.

 

Så hyggelig å høre fra deg Ninjastar. Hvordan går det med deg? Registrerer at du har gått ned mye! Flink! Håper jeg også klarer det.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gjort første intervall-økt på leeenge! Det ble litt lite tid, så jeg rakk bare 3x4 min jogging, men alt er bedre enn ingenting, og det ble 35 min trening av det til sammen. Siden alternativet er å ikke trene i det hele tatt, sier jeg meg godt fornøyd med det. :)

 

Jeg er også ganske så fornøyd med at det går etter planen med maten. Kcal-inntaket er der det skal være, rundt 1600 per dag, så da er jo alt greit. Ikke har jeg spist godteri heller, og det er i alle fall en seier!

 

Det føles godt å være i gang igjen. Håper godfølelsen varer en god stund fremover. :)

 

I morgen har jeg planlagt en økt med sykling og roing før jobb. Dagen må jo bli bra med en sånn start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe trening før jobb i går, men det ble en økt på step-en da jeg kom hjem igjen. Ellers ble det en skolebolle til kaffen i går. Jeg er ekstremt svak for fersk, hjemmebak tgjærbakst. Tror jeg skal prøve å innføre kakeforbud i koret jeg synger i.

 

I dag begynte det veldig bra, og jeg har gjennomført intervalløkt nr 2 denne uka. Det gikk egentlig ganske greit, men fy flate så sliten jeg blir! Svetter så det renner. Men det gjør nok godt, både for kondisen og vekta. :) Men så sprakk det litt på ettermiddagen gitt. Var på middag hos en venninne, og hun serverte hjemmelagd burger. Veldig godt, men neppe veldig sundt... MEn spist er spist. Tenker å ta en liten ekstra gåtur i kveld for å kompensere litt. Ingen kjære mor her altså.

 

I morgen skal vi på "firmatur" med jobben. Middag og teater. Det blir bra, men da har jeg ingen kontroll over hva jeg får servert til mat. PLanen er måtehold. :) Ellers har jeg tenkt å kjøre, så dag slipper jeg i alle fall å forholde meg til det store alkoholspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag. Da er det jo alltid herlig å våkne opp og føle seg skikkelig oppblåst... Men vekta viste 97,0, så det er 500g ned. Fornøyd med den. ;)

 

Helga har gått ganske greit, både teaterkveld med jobben og resten av helga har vært helt OK matmessig. Endte opp med å jobbe på lørdag, så da ble det ikke noe trening eller uteliv, men heller ikke tid til å trykke i seg snop og usunn mat. Ekstra penger er jo heller ikke å forakte. :D I går ble det en liten luftetur rundt her jeg bor i herlig høstvær, og ukas tredje intervalløkt på tredemølla på kvelden. Var skikkelig pumpa på siste intervallet, men jeg fullførte og er fornøyd med det. Regner med kondisen kommer snikende snart også.

 

I kveld har jeg planlagt en liten økt på stepen for å dra i land et TP eller to, satser på nedgang denne uka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En drøy halvtime med step er tilbakelagt og 2,1tp er i havn. Jammen ble jeg svett, formen er nok ikke helt der den var i fjorhøst nei, men det skal bli bedre. ;) Nå er det dusj og rett i seng. Godt å legge seg tidlig for en gangs skyld.

 

Har pakket bagen til i morgen, da blir det intervall på tredemølle igjen. Spent på om formen er bedre da enn på søndag, kan jo skyldes dagsform også at det var så slitsomt på søndag, så satser på at det går litt lettere i morgen.

 

Middagen står klar i kjøleskapet, har langdag på jobb på tirsdager, så da må middagen med i veska. Greit å ha det klart, blir jo som regel travelt nok på morgenen. (les; syvsover.no) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas første intervalløkt er gjennomført, og heldigvis gikk det litt lettere enn på søndag. Formen var såpass fin etterpå at jeg gikk en god stund lenger enn jeg pleier etter siste økta. HErlig forfriskende. :D

 

I morgen har jeg planlagt 30 min step før jobb. Da må det litt slvdisiplin og viljestyrke til, sånn at jeg kommer meg opp av senga. B-menneske der altså...

 

Har forresten meldt meg på mosjonsutfordrningen i oktober, så nå skal all trim ned svart på hvitt der inne. Håper konkurranseinstinktet gjør at det ryker på noen ekstra trimpoeng. ;)

 

Matmessig også helt fin dag. Jeg er fornøyd og har det i grunnen ganske bra!

Var og handla i dag. Det er jaggu meg vanskelig å gå forbi sjokoladehylla når det nærmer seg middagstid! Men i dag holdt jeg meg hard, og spiste maten jeg hadde planlagt. Håper det blir lettere å komme seg forbi usunne og lettvindte løsninger fremover, for det er jammen lett å ty til en frossenpizza el.l etter en lang dag på jobb. Men det må det være slutt på nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Planen var jo å være ganske aktiv her inne nå, men så kommer det liksom alltid noe i veien. Det er litt turbulent i familien for tiden, så fokus trekkes liksom stadig dit, men nå har jeg bestemt meg for at jeg skal tenke på meg selv først, og så får det andre tullet komme i neste rekke. Det er kanskje egoistisk, men nå går det nesten på helsa løs for min del.

 

Det har vært litt så som så med trim også den siste uka, så målet om å komme ned på 95-tallet kan jeg nok se langt etter når jeg går på vekta i morgen, men satser på at det om ikke annet er stillstand, da skal jeg være fornøyd!

 

Uka som kommer er ganske rolig på jobb, og jeg har fri til helga, så planen er å sanke masse TP i uka som kommer, og å gjennomføre intervalløkt på tredemølle tirsdag, torsdag og lørdag.

 

Havregrøten skal tilbake på menyen her i huset. Fra og med i morgen er det greøt til frokost igjen. Det har jo funket fint tidligere, og nå leste jeg i en eller annen avis den uka her at havregrøt er smart å spise når du skal ned i vekt. Ett eller annet med metthetsfølelse o.l. Samma det, det funker i alle fall for meg, så da satser jeg på litt fortgang i uka som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...