Gå til innhold

Hei ! Ønsker å se dagen deres på 1600 kalorier + ønsker noen nye sunne oppskrifter


Gjest madeleinerenate

Anbefalte innlegg

Gjest madeleinerenate

Hei ! Jeg har gått ned 21 kg på ca 20 månder med bare omlegging av kostholdet. Har mistet litt av motivasjonen i det siste . Fant ut på sidene her at viss jeg legger meg på 1600 kalorier og trener 11.8 trimpoeng i uka vil jeg begynne å gå ned i vekt. Trening har alltid vært en periode ting , men håper å finne den gode treningsgleden ...

 

Hvordan ser dagens deres ut med 1600 kalorier ?

 

Jeg trenger masse tips på hvordan dagen deres ser ut på 1600 kalorier !

 

Gjerne masse små tips som har hjelpt dere på veien nedover i vekt !

 

Takker masser ! ! !

 

Ønsker gjerne også noen sunne og oppskrifter dere vil anbefale , gjerne på kylling , torsk , laks , strimlet svinekjøtt og min favoritt ... ovnsretter

 

Jeg trenger masse ny motivasjon i kampen om 19 kg ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Så flink du har vært så langt:)

 

Min dag ser typisk slik ut:

 

Frokost: Havregrøt (40 g havregryn, 1 dl skummet melk eller ekstra lett, resten vann), toppes med en halv banan eller eple i biter og litt kanel.

 

Lunsj: to skiver grovbrød med makrell i tomat, eller kokt egg. Noen ganger salat med kyllingfilet som variasjon.

 

Mellommåltid: 2 knekkebrød med kokt skinke og litt lett smøreost, eller én brødskive med samme pålegg

 

Middag: Et eller annet sunt, 4-500 kcal (typisk 150 g rent kjøtt eller fisk, med litt potet/ris/pasta, og mye grønnsaker/salat). Lager også ofte retter med karbonadedeig (aldri kjøttdeig!), da f.eks Chili con carne, Toro sin taco-lasagne, pasta bolognese osv.

 

Kvelds: cottage cheese (maks 100 g) med banan og bringebær på toppen, gjerne litt vaniljeyoughurt (Yoplait dobbel 0). Eller grovbrød med magert pålegg. Ved stort kosebehov blir det gjerne et par havrekjeks med lett brunost på, sammen med en kopp te.

 

Tips fra meg: det er enklere å holde seg innenfor kvota når man automatiserer flere av dagens måltider. På ukedagene spiser jeg stort sett det samme til frokost og lunsj hver eneste dag. Varierer mer på middag og kvelds, men lager middagsplan for hele uka og har enkelte faste retter jeg veksler mellom. Retter som jeg på forhånd vet at er innenfor kvota.

 

Inne på 10-20-forumet finnes det en gammel tråd (mulig du må lete langt ned) som heter Dagens middagstips. Der inne er det mange sunne forslag å hente. Jeg har selv lagt inn flere.

 

Lykke til med videre nedgang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ellers skrev jeg ned masse tips i min egen tråd her inne på forumet ("Den siste nedturen") i et innlegg som heter "Til SuperSlanker", datert 9. februar 2011. Du kan jo bla tilbake og lese litt der for generelle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Hei!!

 

Først: Gratulerer!!!! 21 kg er en bragd!

 

Og deretter - jeg er helt enig med Ninjastar om at å "automatisere" måltider i uken gjør det mye lettere.

 

Slik er min vanlige dag:

 

Frokost: Havregrøt med kruskakli (Grete Roede oppskrift)

 

Lunch + mellommåltid: Tilsammen 3 skiver, normalt 2 med skinke og 1 med leverpostei. Masse salat og agurk på og gjerne 1 hel stor tomat som jeg spiser ved siden av.

 

Spiser 2 skiver til lunch og den tredje mellom 14 og 15, men er veldig greit å ha alt i samme matpakke.

 

Frukt: Eple, pære og banan hver dag.

 

Melk:

1 glass melk til frokost

1 glass melk til kvelds

1 glass som jeg bruker i teen. Totalt tre glass.

1 yoplait naturlig lett yoghurt

 

Kvelds:

1 skive med forskjellig pålegg (lettere hvitost, skinke, leverpostei, kylling baguettsalat eller hva som måtte friste)

 

Middag:

Varierer, men som Ninjastar, 150 gram fisk/fugl/kjøtt, 100 g pasta eller ris eller 150 gram poteter. Masse kokte grønnsaker eller salat. Litt 3 % dressing.

Av og til hjemmelagde kjøttkaker av karbonadedeig, hamburgere, pizza - det er veldig mye godt i oppskriftene til Grete Roede så prøv gjerne det! Kan anbefales på det sterkeste!

 

Håper det var litt hjelp!

 

Skal du gå på kurs? Veldig bra kursbøker, så det kan jeg anbefale i forhold til tips, triks og motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme båt som deg. Jeg har tatt av 30+ kg og er på de siste få nå og det går langsomt.

 

Mine tips er:

*Lapskaus, plukkfisk og grønnsakssuppe! Veldig kcal-vennlig, greit å lage i store porsjoner og supert å ha i kjøleskap/frys klart til alt fra middag til varm lunsj.

 

*Porsjonspakninger. Det koster gjerne mer pr 100 gram og gir betydelig emballasje-avfall, men veldig greit om en skal unne seg litt godt, men ikke vil ha fristelsen og muligheten til å forsyne seg ekstra.

 

*Finn dine mest kcal-vennlige favoritter. Jeg har en liste med bl.a. Cuba (200 kcal pr stk), kjøttkaker (85 kcal pr stk), Menkomel, Danette sjokoladepudding (157 kcal pr stk), kokt potet med lettrømme, frosne druer, Fjordland "Indisk kylling- og linsesuppe med chili & koriander" (184 kcal pr porsjon) osv. Dette er slikt jeg tillater meg når jeg skal unne meg noe ekstra godt, enten som lørdagskos eller som måltid, og det gir meg noe konkret å gå etter i butikken framfor å gripe det første og beste (og sannsynligvis mye mer kcal-rike) som fanger øyet.

 

*Melon. Fruktcoctail.

 

*Riskake med Philadelphia (2 stk = 95 kcal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Så flink du har vært så langt:)

 

Min dag ser typisk slik ut:

 

Frokost: Havregrøt (40 g havregryn' date=' 1 dl skummet melk eller ekstra lett, resten vann), toppes med en halv banan eller eple i biter og litt kanel.

 

Lunsj: to skiver grovbrød med makrell i tomat, eller kokt egg. Noen ganger salat med kyllingfilet som variasjon.

 

Mellommåltid: 2 knekkebrød med kokt skinke og litt lett smøreost, eller én brødskive med samme pålegg

 

Middag: Et eller annet sunt, 4-500 kcal (typisk 150 g rent kjøtt eller fisk, med litt potet/ris/pasta, og mye grønnsaker/salat). Lager også ofte retter med karbonadedeig (aldri kjøttdeig!), da f.eks Chili con carne, Toro sin taco-lasagne, pasta bolognese osv.

 

Kvelds: cottage cheese (maks 100 g) med banan og bringebær på toppen, gjerne litt vaniljeyoughurt (Yoplait dobbel 0). Eller grovbrød med magert pålegg. Ved stort kosebehov blir det gjerne et par havrekjeks med lett brunost på, sammen med en kopp te.

 

Tips fra meg: det er enklere å holde seg innenfor kvota når man automatiserer flere av dagens måltider. På ukedagene spiser jeg stort sett det samme til frokost og lunsj hver eneste dag. Varierer mer på middag og kvelds, men lager middagsplan for hele uka og har enkelte faste retter jeg veksler mellom. Retter som jeg på forhånd vet at er innenfor kvota.

 

Inne på 10-20-forumet finnes det en gammel tråd (mulig du må lete langt ned) som heter Dagens middagstips. Der inne er det mange sunne forslag å hente. Jeg har selv lagt inn flere.

 

Lykke til med videre nedgang:)[/quote']

 

Skal ta med meg tipset om 1 / 2 banan eller eple i havregrøten ! Får slitter å lære meg å spise dette. Men takker masse med tipset med frukt i havregrøten !

 

Leser at du bruker cottage cheese med banan og bringebær på toppen til kveldsmat , kjempe spennende ! Vet du om en kan bruke mager vanilje kesam ? Eller er den fy fy ? Har nett oppedaget denne ! Jeg liker ikke vanilje , men helt hekta på mager vanilje kesam ! Helt herlig på hjemmelaget frokostblanding !

 

Takker kjempe masse får kjempe mange gode tips på veien !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Hei!!

 

Først: Gratulerer!!!! 21 kg er en bragd!

 

Og deretter - jeg er helt enig med Ninjastar om at å "automatisere" måltider i uken gjør det mye lettere.

 

Slik er min vanlige dag:

 

Frokost: Havregrøt med kruskakli (Grete Roede oppskrift)

 

Lunch + mellommåltid: Tilsammen 3 skiver' date=' normalt 2 med skinke og 1 med leverpostei. Masse salat og agurk på og gjerne 1 hel stor tomat som jeg spiser ved siden av.

 

Spiser 2 skiver til lunch og den tredje mellom 14 og 15, men er veldig greit å ha alt i samme matpakke.

 

Frukt: Eple, pære og banan hver dag.

 

Melk:

1 glass melk til frokost

1 glass melk til kvelds

1 glass som jeg bruker i teen. Totalt tre glass.

1 yoplait naturlig lett yoghurt

 

Kvelds:

1 skive med forskjellig pålegg (lettere hvitost, skinke, leverpostei, kylling baguettsalat eller hva som måtte friste)

 

Middag:

Varierer, men som Ninjastar, 150 gram fisk/fugl/kjøtt, 100 g pasta eller ris eller 150 gram poteter. Masse kokte grønnsaker eller salat. Litt 3 % dressing.

Av og til hjemmelagde kjøttkaker av karbonadedeig, hamburgere, pizza - det er veldig mye godt i oppskriftene til Grete Roede så prøv gjerne det! Kan anbefales på det sterkeste!

 

Håper det var litt hjelp!

 

Skal du gå på kurs? Veldig bra kursbøker, så det kan jeg anbefale i forhold til tips, triks og motivasjon.[/quote']

 

Tusen takk for mange gode tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Jeg er litt i samme båt som deg. Jeg har tatt av 30+ kg og er på de siste få nå og det går langsomt.

 

Mine tips er:

*Lapskaus' date=' plukkfisk og grønnsakssuppe! Veldig kcal-vennlig, greit å lage i store porsjoner og supert å ha i kjøleskap/frys klart til alt fra middag til varm lunsj.

 

*Porsjonspakninger. Det koster gjerne mer pr 100 gram og gir betydelig emballasje-avfall, men veldig greit om en skal unne seg litt godt, men ikke vil ha fristelsen og muligheten til å forsyne seg ekstra.

 

*Finn dine mest kcal-vennlige favoritter. Jeg har en liste med bl.a. Cuba (200 kcal pr stk), kjøttkaker (85 kcal pr stk), Menkomel, Danette sjokoladepudding (157 kcal pr stk), kokt potet med lettrømme, frosne druer, Fjordland "Indisk kylling- og linsesuppe med chili & koriander" (184 kcal pr porsjon) osv. Dette er slikt jeg tillater meg når jeg skal unne meg noe ekstra godt, enten som lørdagskos eller som måltid, og det gir meg noe konkret å gå etter i butikken framfor å gripe det første og beste (og sannsynligvis mye mer kcal-rike) som fanger øyet.

 

*Melon. Fruktcoctail.

 

*Riskake med Philadelphia (2 stk = 95 kcal).[/quote']

 

Takk for tipset - lapskaus, plukkfisk og grønnsakssuppe !

Har du noen enkle og kcal vennlige oppskrifter ?

 

Kjempe flotte tips du kommer med , ting jeg aldri har tenkt på !

 

Skal virkelig sette meg ned å lage min egen kcal vennlig favoritt liste - kjempe ide !

 

Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...