Gå til innhold

beste du vet med mager vanilje kesam


Gjest madeleinerenate

Anbefalte innlegg

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no :

Frukt med vaniljekesam

Lag enten en fruktsalat av flere frukt eller bærtyper, eller hold deg til bare appelsin og blåbær. Eller bare jordbær i biter med vaniljekesam på. Enkelt å lage og gir den søte avslutningen på måltidet uten at kaloriene fyller opp for mye. Næringsrikt er det også.

Fruktsalat gir ca 90 kcal per porsjon og ca 40 kcal med 2 ss vaniljekesam på.

 

Jordbær med hylleblomst

Min absolutte favoritt er jordbær med hylleblomstsaft og lime. En liten klatt is til gjør det ekstra godt. Hylleblomst gir en fantastisk spennende smak på bærene og lime passer så godt til jordbær. En lett dessert full av nytelse.

Ca. 60 kcal gir jordbærdesserten per porsjon uten is. Ca. 100 kcal ekstra med 1 dl is.

Dette trenger du:

 

2 kurver jordbær

2 dl hylleblomst-saft

1 lime

 

Kutt jorbærene i biter og ha i en skål. Hell over 2 dl hylleblomst-saft og saften av en lime. Sett i kjøleskap – gjerne natten over – slik at saften får trukket godt inn i bærene.

 

Ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, Kari Bugge :

 

- Jeg er et dessertmenneske og liker selvfølgelig de litt tyngre dessertene som hjemmelaget karamellpudding, pannacotta og riskrem, men kan jo ikke spise det for ofte. Jeg velger oftere friske fruktdesserter da det både smaker godt og gir en nydelig avrunding på et måltid uten samtidig å gjøre deg overmett. To av mine favoritter er fruktsalat av bare appelsiner og da gjerne med kesam krydret med litt kanel ved siden av. Når det er sesong for norske epler er imidlertid «apple crumble pie» noe av det beste jeg kan få.

 

Bakte epler med crispi lokk

6 porsjoner

Dette trenger du:

6 epler

1 dl havregryn, store

1/2 dl sammalt hvete, fin

2 ss brunt sukker

1/2 ts kanel

4 ss hakkede hasselnøtter

2 ss smeltet margarin

 

Slik gjør du:

Rens eplene og skjær dem i tynne båter. Legg eplebåtene i en paiform og strø på 1 ss sukker.

Bland havregryn, resten av sukkeret, kanel og finhakkede hasselnøtter i en bolle.

Tilsett smeltet margarin og rør til det blir en løs deig. Fordel blandingen over eplene.

Stek eplene midt i ovnen i ca 30 minutter til den får en gyllen farge.

Server gjerne paien med vaniljekesam.

Per 100 g: 150 kcal

Per porsjon: 135 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...