Gå til innhold

Null motivasjon:(


Gjest Faith

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen motivasjon.. eller jo, jeg har jo det, men klarer ikke holde meg i mer en uke før jeg spiser noe jeg ikke skal. Noen råd? jeg veier 70 kg nå, jeg er 17 år, men jeg vil gå ned til 58-60 kg til sommeren. Er dette et realistisk mål ? Eller er jeg litt for streng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske tøft å gå ned 10-12kg, uansett når du regner at sommeren starter.. Hvis du tenker på f.eks Juni, så burde det kunne gå, men jeg tror det kan bli i tøffeste laget hvis du har tenkt å gjøre det på en sunn måte på egen hånd. -Det er selvfølgelig hvis du er motivert! Hvis du ikke er motivert er det praktisk talt umulig, ettersom kun de færreste opplever at uønskede kilo renner av helt av seg selv! -Ville startet med å jobbe med motivasjonen min, hvis jeg var deg. -Hvorfor vil du ned i vekt? Hvordan vil det påvirke deg? Hvordan vil andre reagere på det? Du skriver ingeting om hvor høy du er, og for en som meg høres 70 kilo ut som en 14-drøm (Jeg er 1.80 høy, 31 år, har gått ned fra 116,3 til 92,9kg og skal ned til 80 kg!)

 

Hvis du skal gjøre dette selv, så må du sette deg ned å tenke ut hva det er som gjør at du legger på deg, og lage en plan for å kvitte deg med uvaner. -Med ett sunt kosthold er det helt villt hvor mye man egentlig kan spise, og ved å fordele ca 5 (jeg tar 6) måltider utover dagen, holder man forbrenningen oppe. Det er viktig å ikke spise for lite, for da setter kroppen på bremsene og forsøker å holde på fettet!

 

Du kan regne ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)"

 

Er litt usikker på hvilken meny du vil ende på, men for meg (som ligger på 1600kalorier nå) så ser en dag omternt slik ut:

 

Frokost:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Luns:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Mellommåltid:

1 brødrasjoner

1 påleggsrasjoner

 

Middag:

1 middagsrasjon

1 potetrasjon

saus og annet tilbehør

 

Kveldsmat:

1 brødrasjoner

1 påleggsrasjoner

 

3 melkerasjoner

3 forskjellige frukt.

Minimum 2 liter vann

 

Kan legge til at en brødrasjon er 30 gram, pålegg er 20g, 1 middagsrasjon(fisk/kjøtt/kylling) er 150 gram rå vare. 1 potetrasjon er 150g potet/100g pasta/100g ris. Melk er 1,5 dl skummet eller ekstra lett melk (Biola, lett yoghurter, Lett og mild youghurter osv).

 

I tillegg kan man spise "kosemerker" = (søte/usunne, kaloriholdige matvarer) tilsvarende ca 50 kalorier daglig. Det er veldig lite, så disse kan man spare til helgen og ta for eksempel en halv flaske vin, en sjokolade, eller ett kakestykke.

 

Håper dette kan være ett lite spark i baken for å få litt motivasjon, og komme i gang!

 

-Just keep the faith!

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, CamCam. Nå er jeg hvertfall ett steg i riktig retning:) Men er 1 brødrasjon=30 gr.= 1 brødskive?

 

Planen er å gå ned 10-12 kg fra nå til sommeren.. Bikinisesongen vettu;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 skive er ca 30 gram. Hvis du spiser kornblandinger, så er en brødrasjon 20 gram!

 

Det kan være lurt å henge seg på en av de faste linkene her inn! -Er selv med i NED 20-30 kg (Har bare 10-12 igjen nå, men tilsammen så skulle jeg jo ned 36 kg!) I tillegg er jeg med på Påskemål for å ha ett delmål på veien! De fleste er åpne for nye medlemmer! Tror det er en med 10 kg til sommeren også hvis jeg ikke husker feil!

 

Lykke til Faith! -Du er på god vei når du har tatt en avgjørelse!

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...