Gå til innhold

Sukkersyk? Hjelp


Gjest nodbrems

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skriver dette med tungt hjerte, men jeg trenger hjelp. Jeg er de siste mnd blitt utrolig avhengig av sukker. Jeg kan f.eks. fint spise en storplate Crispo, en stor pose Smash, et par poser M&M, og en pose smågodt. Alt sammen på en og samme dag, 5-6ganger i uka. Dette er helt sykt, men jeg klarer ikke å stoppe. Jeg har i perioder prøvd å stoppe med dette og heller trene litt, men til ingen nytte. Dagen etterpå er det på en igjen. Å starte med å spise sunn frokost og lunsj med trege karbohydrater, hjelper heller ingenting - for straks jeg kommer hjem og får slappet av litt så sier det pang! Da må jeg plutselig på butikken å ha sukker. Jeg er utrolig redd, for dette kan ikke fortsette. Lurer på om jeg er i ferd med å utvikle diabetes, eller at jeg kanskje allerede har utviklet dette da jeg har så lavt blodsukker. Noen som har peiling? Jeg har alltid vært av typen som kan spise flere kilo snop uten å stoppe, og har derfor prøvd å unngå sukker i mange år. Men etter en utskeielse for et halvt år siden har jeg omtrent ikke klart å stoppe (hver dag!).

 

Jeg har tenkt å snakke med en lege, men håper alikevel noen vil vær så snille å motivere meg litt til å stoppe. Si noe som setter en støkk i meg slik at jeg for alvor blir skremt fra å fortsette. Ja, hva som helst egentlig, jeg bare må stoppe! Beklager, jeg vet dette høres helt teit ut :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt krom? Jeg har forsøkt å ta større mengder krom (4 tabletter per dag, på pakken står det 1 tablett per dag), og syns det har hjulpet med det fysiske suget etter snop.

 

Dette er dog noe du bør tenke nøye gjennom før du prøver. Fedon Lindberg sier at vi trenger mye mer krom enn det som står anbefalt på krom-pakken:

http://www.fedon.no/Krom+-+insulinets+partner.9UFRrW2L.ips.

Norske myndigheter har ikke kommet med noen anbefalinger såvidt jeg vet, bare at de ikke har rapportert problemer med krom i de mengdene som står anbefalt på pakkene. Så det vil jo alltid være en risiko med å ta større doser enn det som står på pakkene.

 

Bare sånn at det er sagt, så har jeg null peiling på ernæring, så jeg kan bare fortelle hva jeg selv har opplevd. Såvidt jeg har lest er det vanskelig å overdose på krom og jeg har ikke hatt noen bivirkninger, men det er jo som sagt ingen garanti for at det er trygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kromtabletter er allerede kjøpt inn, men to tabletter til dagen har ikke funket. Kanskje det behøves større dose som du nevner? Har forpliktet meg til å jogge imorgen med en venn, håper det kan motivere meg til å styre unna all godteri imorgen ivertfall. Å jogge med magen full av godteri er å gjøre vondt værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du har prøvd dette også, eller at det kanskje ikke funker, men siden det ser ut til at du har motivasjon til å spise sunt og trene ellers, så kanskje det hjelper:

Lag smoothie. Fyll fryseren og fruktkurven med alt du liker av frukt, kjøp en god og sunn eple- eller multifruktjuice, og invester i en STOR smoothieblender. Så fort du kommer hjem eller sukkerlysten melder seg, lag en kjempesmoothie og drikk til du ikke orker mer... Det beste er med frossen jordbær/bringebær, banan og multifruktjuive (masse c-vitaminer), søtt og godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest monochrome

Hei!

Det jeg gjør når jeg oppdager at jeg er kommet i en periode der jeg overspiser er å prøve å kartlegge situsjonenene som forårsaker overspisinga. Da kan du planlegge hva som skal være tilgjengelig.

For eks. så vet jeg at jeg er veldig svak for sukker og generell småspising når jeg leser, fordi jeg stresser sånt. Da kjøper jeg "light" brus, av den type som har mindre en 2 kalorier per porsjon, eller rett og slett mineralvann med smak (bris).

I begynnelsen så skal du nok være nødt å kutte sukkeren helt ut, og det er omtrent sånn som å slutte å røyke. Det er ikke noe lett, men du vet at du må gjør det. For min del så har det vært mer vanskelig å slutte å overspise enn å slutte å røyke.

Jeg har opplevd av etter en lang periode uten noe som helst sukker, så kan store porsjoner med søte ting virke ekle og gjør meg småsyk i magen. Men dette varer så lenge jeg er bevisst på det jeg gjør og kroppen min. Med en gang jeg begynner å spise ting som jeg ikke har planlaggt pga. angst eller lignende, så kan jeg ikke stoppe. Så mitt beste råd er å finne ut av hva som gjør deg svak for sukker og kjempe det først, slik at du etterpå er i stand til å spise det kontrollert og nytte det som det skal.

Det er jo ikke noe poeng i å spise store mengder snoop over en kort periode. Neste gang du sitter og spiser, tenk over det. Nytter du smaken, eller tygger du bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit veldig med overspising før, særlig sukker. Smågodt, cola, sjokolade, milkshake... jeg var umettelig, omtrent som du beskriver.

 

Det er nok ingen enkel måte å komme seg ut av et slikt spisemønster - det er kun hard jobbing som skal til. Heldigvis er det slik at dersom man pusher viljestyrken og etterhvert føler at man mestrer stadig mer, kommer motivasjonen til å fortsette å gjøre det bra etterhvert. Og for hver sukkerfrie dag du klarer å komme deg gjennom, jo mindre blir "sukkertrollet" som bor inni deg. Nå er det stort og sterkt, fordi det har fått mye næring. Men etterhvert som du ikke forer det, blir det mindre. Men de første ukene er tøffe!

 

For å klare å slutte med denne overspisingen, gjorde jeg flere ting:

 

For det første skrev jeg ned hvor fæl jeg følte meg etter en slik spiseorgie. Jeg beskrev den grusomme dårlige samvittigheten, den løse magen, problemene med å gå på do, rapingen... alt det negative jeg klarte å komme på. Dette hadde jeg med meg i lomma og når jeg lurte på om jeg skulle stikke innom narvesen og kjøpe brus mens jeg venta på bussen leste jeg dette.

 

For det andre gav jeg meg sjøl belønning for hver dag jeg klarte å ikke spise godteri. Jeg skrev opp: "Jeg har klart en godtefri dag fordi jeg er flink. Jeg har klart en godtefri dag fordi jeg er sterk. Jeg har grunn til å være stolt av meg sjøl." Når jeg stod opp neste morgen, leste jeg dette og brukte det som motivasjon for å komme meg gjennom dagen. Dette gir mestringsfølelse, og mestringsfølelse gir motivasjon. Det å være stolt over hver dag jeg klarte det, gjorde det lettere å klare neste dag. Dersom jeg sprakk og hadde en ny spiseorgie, skreiv jeg ned at jeg hadde sprukket, men at jeg hadde klart 5 dager på rad, før dette. Og så videre.

 

For det tredje har jeg begynt å skrive handleliste og dra og handle for flere dager etter middag. Når jeg drar og handler, med handleliste, når jeg er mett kjøper jeg mindre tøys. Det er mye lettere å plukke med seg et par sjokoladeplater og en pose kanelgrifler, dersom jeg handler mellom jobb og middag og er sulten. Dersom jeg må innom butikken på vei hjem fra jobb, spiser jeg en wasa-sandwich eller en nutrilettbar i bilen, før jeg går inn i butikken. Da unngår jeg også å kjøpe godteri fordi jeg er sulten.

 

I starten av denne perioden hvor jeg kutta ut godteri, var jeg veldig bevisst hvilken butikk jeg handla i. I nærheten har jeg en rema1000 butikk hvor man står i kø mellom godthyllene. Her har jeg helt slutta å handle. På Meny har vi mange veier til kassen, man kan velge å gå gjennom vaskemiddel og kosmetikk, gjennom film, plastbokser og blader eller gjennom godteri og chips. Så jeg velger å handle på Meny, fordi her kan jeg komme meg til kassen uten å gå forbi godteriet. Jeg kjenner meg sjøl såpass godt at jeg vet hvor jeg er svak...

 

Jeg vet ikke om noe av dette er til hjelp, men det er i alle fall sånn jeg har klart å slutte å overspise. Men det er ikke lett. Det er knallhard jobbing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...