Gå til innhold

Litt hjelp fra dere som har erfaring med å telle kalorier, vær så snill? :)


Gjest siljepluss1

Anbefalte innlegg

Gjest siljepluss1

Jeg er gravid og har termin snart. Har tenkt til å begynne å telle kalorier etter en månedstid etter fødsel, skal følge Grete Roede uten å gå på kurs (og ja, jeg skal selvfølgelig ta hensyn til at jeg forhåpentligvis skal amme .

Jeg har aldri talt kalorier før og har egentlig ikke peiling på kaloriinnhold. Har jo ikke tenkt å telle kalorier for evig, men skal flittig notere meg alt i begynnelsen slik at jeg får en ca. oversikt.

 

Så til spørsmålet mitt:

I f.eks. store gryter/gratenger o.l. skal jeg da regne det totale kaloriinnholdet i hele retten for så å veie opp det jeg spiser av den?

Har f.eks. en gryte jeg er glad i hvor jeg bla. bruker kylling, ris, poteter og grønnsaker oppi en og samme form. Denne varer i ca. to dager i familien og det er så klart ikke bare jeg som spiser den. Skal jeg da beregne hvor mange kalorier det er totalt i gratengen for så å veie opp min porsjon og det vil gi meg CA kaloriinnholdet? For det blir jo ikke helt korrekt når alt er blandet sammen, men burde jo gi et korrekt NOK bilde??

 

Ble sikkert krunglete det her, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg :/

 

Håper på svar fra dere med erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal være helt nøyaktig, må du legge sammen kaloriene du putter i gryten og veie alt sammen og så veie din porsjon for å finne ut hvor mange kalorier det er i den. Eksempel: Hele gryten inneholder 1500 kcal og veier 300 gram. Du spiser 100 gram, og det blir da 100/300*3000=500 kcal på din porsjon.

 

Jeg pleier dog ikke å være så nøye. Jeg regner ut innholdet på hele gryten, og så tipper jeg på sånn ca hvor stor del av gryten jeg tar. Det er jo greit for meg, for vi er bare to stk, så jeg har en forholdsvis god ide. Og så sørger jeg for å forsyne meg først, da har jeg enda bedre ide om hvor mye jeg har tatt.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...