Gå til innhold

Motivasjonsvenn ønskes!


Gjest Peach90

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en jente på 21 år. Går nå mitt tredje kurs med Grete Roede. Har gått ned 9,5kg siden jeg startet i Mai, men ønsker nå en motivasjonsvenn for å gå ned de resterende kiloene.

Min største utfordring ved å gå ned i vekt er å spise flere og midre måltider. Jeg har lett for å spise frokost for så og gå helt til middag uten å spise. Da er jeg naturlig nok veldig sulten og ender opp med å spise langt mer enn det jeg burde. Jeg er generelt veldig glad i mat og synes stort sett alt er veldig godt, og da er det lett å ta en posjon for mye.

Jeg trener litt sammen med kjæresten min og av og til med venninner, men synes det er vanskelig å komme meg ut og trene på egenhånd. Skulle gjerne hatt en motivasjonsvenn i samme båt; som jeg kunne prate med om erfaringer, oppturer, nedturer og oppmuntre hverandre.

 

Startvekt: 81,6 kg

Vekt nå: 72,1 kg

Mål til Mai 2012: 63 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

jeg vil veldig gjerne være motivasjonsvennen din. :D Jeg har ca. akkurat samme målsetting som deg, veier nå 73 kg. og har et mål om å gå ned 10 kg fram til 28.mars. Hadde vært supert å ha noen å snakke litt med. Jeg sliter med å motstå alle mulige fristelser i hverdagen. Du har jo vært kjempeflink som har gått ned så mye allerede! Det lover godt for resten av kiloene som skal bort. :) Så hva tror du, kan vi klare å motivere hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med en motivasjonsvenn på nettet, det har jeg aldri hatt før! Jeg tror vi kan klare å motivere hverandre, så dette blir gøy!

 

Jeg sliter også mye med fristelser og har derfor hatt en avtale med kjæresten min i en måned nå. Avtalen går ut på at vi ikke får lov å spise noe godteri, dessert, kake e.l, og hvis den ene spiser noe må den gi 500kr til den andre. Avtalen er faktisk ferdig i dag, men jeg hadde litt lyst til å fortsette. Synes det er veldig mye lettere å avstå fra fristelsene hvis jeg ligger helt unna. Det blir nesten umulig for meg å f.eks bare ta èn sjokoladebit, for da vil jeg bare ha enda mer. Hvordan er dette for deg? Klarer du å nøye deg med èn eller to biter av noe godt?

 

Vi kunne jo hatt en avtale vi? Veldig vanskelig å kontrollere hverandre, men vi gjør jo dette for vår egen skyld så er jo bare dumt for oss selv å "jukse". Kunne jo bare hatt en åpen greie på det og at vi forteller hverandre hvis vi har sprukket og om det faktisk var så godt at det var verdt det? Hva synes du om det?

 

Så bra at du har et helt konkret mål! Jeg tenkte egentlig at jeg bare skulle gå ned frem til sommeren, men er nok lurt sette en dato, så da slenger jeg meg på 28. Mars!

Går du på noe Grete Roede kurs?

Trener du og evt. hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt det, dette blir spennende og gøy!

 

Det er jo en litt "dum" tid nå i forhold til alt av adventskos og liknende...det gjør ikke akkurat dette mye lettere. Jeg skal delta på to pepperkakebakinger i helgen, så er litt spent på hvordan jeg skal takle det. Jeg klarer absolutt ikke å nøye meg med bare én eller to biter av noe godt, så der har vi akkurat samme utfordring. Det er absolutt bedre for meg å bare avstå fra alt, enn å ta litt.. da er det akkurat som du sier; jeg vil bare ha mer. Jeg merker også at jeg har lettere for å kontrollere meg hvis jeg er sammen med andre, enn hvis jeg er alene. De 500 kr hørtes jo ikke så dumme ut, kjedelig å måtte skylde kjæresten sin det pga. en sjokoladebit. :D

 

En avtale hadde vært supert. Det er som du sier vanskelig å kontrollere hverandre, men føles alltid bedre å ha noen man må "svare til". Vi kan jo kanskje snakke litt om utfordringer vi vet vi har i vente, også finne ut av hvordan man best mulig kan takle det. Og dersom man har sprukket er det jo lurt å finne ut av hva det var som gjorde det slik at man kan unngå det neste gang. Dette tror jeg vi kan klare sammen! Kanskje vi kan bli enige om en slags poengordning. Vi kan jo f.eks. bli enige om at vi har godterfri (minner meg om barneskolen!:) ) fram til 24.des. (sånn i første omgang i hvert fall) Det blir 20 dager. Dersom vi klarer det kan vi belønne oss med et eller annet, f.eks så så mange stjerner, og dersom vi klarer å samle 10 stjerner så kan vi unne oss noe spesielt (noe vi har veldig lyst på; f.eks. en veske eller topp eller bukse eller massasje, samme hva så lenge det er noe det er verdt å jobbe for) Hva tror du om det? Gøy med gullstjerner!

 

Jeg går ikke på noe Grete Roede kurs nå, men har gjort det. Gikk ned noen kilo da, men har hatt vanskeligheter med å holde det. Vært en del jojo.. men nå er jeg lei. Merker jeg føler meg så uattraktiv, så nå er det på tide å få til en varig endring. Har tenkt på det så lenge, og aldri fått det helt til. Og det er jo egentlig ikke noe grunn til å ikke få det til. Jeg er glad i å trene. Jeg danser mye, men har nå drevet en del med intervaller (spinning og løping). Også har jeg tatt opp styrketreninga igjen..Så jeg håper at det vil gi litt resultater etterhvert. Min største utfordring er nok maten.

 

Kult at du er med på 28.mars. Jeg drar nemlig til California da, for å besøke noen venner, så da skal bikinien på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Ja, det blir nok ekstra vanskelig med godtestopp i adventstiden! For min del har jeg vært såpass lenge uten å spise noe søtsaker at det ikke frister like mye lenger, så det er veldig deilig. I starten synes jeg det var veldig vanskelig hvis det stod en skål med sjokolade forran meg og alle rundt spiste. Nå går det egentlig veldig fint og jeg får en mestringsfølelse av å klare å si nei til meg selv.

 

I går var jeg i 20års dag og der var det mange utfordringer på bordet. Sjokolade, potetgull, kaker og annet godt! Dette var jeg jo forberedt på og hadde i forveien bestemt meg for at jeg skulle kose meg med en flaske vin og det var det. Ble litt misunnelig da de andre satt og spiste Oreokake, men jeg overlevde det også!:D

Jeg har vært i flere bursdager den siste tiden hvor jeg faktisk har droppet både alkohol og alt av søtsaker. Det har gått overraskende bra, men i går bestemte jeg meg for å kose meg med hvitvin.

Til middag var det Taco og det er jo veldig greit, for da dropper jeg tacoskjell og lompe og lager heller bare en tacotallerken med litt kjøtt og masse grønnsaker. Samtidig har jeg alltid med meg en Nutrilett bar som jeg spiser som "kveldsmat" noen timer etter middag og da blir det også som min lille sjokolade som jeg kan kose meg med. (Den nye Nutrilett crunch bar er faktisk ganske god!)

 

Det var lurt med en poengordning i forhold til belønne seg selv litt når man har vært flink! Det er viktig! Skal vi gjøre det sånn at vi får en gullstjerne for hver dag da eller? Og hvis man spiser noe godteri mister man to gullstjerner? Men hvis vi skal få en stjerne for hver dag vi er flinke blir det kanskje litt ofte å unne seg noe hver 10 dag? eller hva synes du?:) Jeg vet hvertfall at jeg trenger en ny bukse når jeg får nok stjerner!

 

Men siden du ikke går på noe kurs nå, veier du deg en fast dag i uken eller hvordan gjør du det? :D Jeg har hvertfall kurs hver mandag og veier meg da. Er litt spent på hvordan det går i morgen, for kroppen min pleier å bremse helt opp når jeg har drukket alkohol.

 

Før jeg startet på kurs prøvde jeg også lenge å gå ned med forskjellige metoder, men for hver gang jeg hadde gått ned litt gikk jeg opp enda mer. Men nå er det nok. Jeg vil også gå ned i vekt rett og slett for å føle meg bedre. Jeg har lyst til å dra på stranden uten å sitte å gjemme meg under håndkle og jeg har lyst til å føle meg vel i inntilsittende topper osv. Så dette skal vi klare!

 

Har du hatt de to pepperkakebaking dagene nå? Hvordan gikk det? :)

Hatt noen andre utfordringer så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at du klarte å holde deg unna alt godt i går! Det var nok lurt å bestemme seg på forhånd sånn som du hadde gjort. Taco uten lefse og skjell, ja.. det er lurt! Problemet mitt er at jeg blir litt sånn; "hvis de andre kan kose seg, hvorfor kan ikke jeg det også?" Men de har jo ikke gått inn for å gå ned i vekt, noe jeg har..så må bare glemme de teite tankene om: "Hvis de kan, hvorfor kan ikke jeg?" Det er bare dumt! Men blir det rart når alle andre spiser, og ikke du? Får du masse spørsmål? Og hva svarer du da evt.? Det er kanskje best å bare være ærlig.

 

Når det gjelder pepperkakebakingene har det gått bra, men det ble en liten smakebit begge dagene. Syns likevel at jeg var ganske flink som ikke spiste noe av sjokoladen og alt det andre snopet som ble tatt med. Smakte på en pepperkake og en hjemmelaget trøffel og det var det. Søndag ble det en del mandarinter, en pepperkake og to hjemmelaget Maryland Cookies. Så følte jeg klarte å begrense meg ganske bra. Hadde selvsagt ikke trengt å spise TO Cookies, men det ble nå sånn. Men var i bunn og grunn fornøyd med helgen. Og jeg trente begge dagene, så liker å tro at jeg fikk forbrent litt av de ekstra kaloriene.

 

Men i dag var det litt værre faktisk. En venninne hadde bursdag, så da bakte jeg kake til henne, og måtte jo selvsagt smake på om den ble noe god..hehe. Men holdt meg til et stykke. Men hadde en liten "down" i kveld..litt kjipe guttegreier, da vet du.. :D Og da ble det brått et lite stykke til (var igjen et stykke av kaka), to twist-sjokolader og en peperkake. Men har skrevet inn alt, og gikk bare over grensa med 100 kcal. Jeg merker at jeg lettere tyr til søtsaker hvis jeg syns ting er litt kjipt, er litt nedfor ol. Så da gjelder det vel bare å holde humøret oppe! :) Med en gang jeg kommer inn i en god driv, sånn som du har, så kommer nok både humøret, selvtilfredsheten og disiplinen til å bli bedre. Men fikk trent i dag, òg. Så det var i hvert fall bra.

 

Så hvis vi skal oppsummere ligger jeg vel på -6 gullstjerner, hehe.. bra start!

 

Men hvis 1 gullstjerne skal være en dag, så bør vi kanskje utvide belønningsgrensen. Hva med å si at man ved å ha samlet 30 gullstjerner kan velge seg en belønning. Evt. at man får en gullstjerne hver 3.dag, men da må man ha 3 på rad. :D Hva tror du?

 

Når det gjelder veiing har det blitt onsdag for min del. Hvordan gikk det med deg i dag? Hvis du vil kan vi jo skrive opp resultatene våre her; vekt og midje. Kanskje det kan være ekstra motiverende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det kan være lettere å spise litt ekstra mye godt hvis ting er litt kjipt! Nå vet jo ikke jeg noe om hva som skjedde eller situasjonen, men hvis man opplever noe i forhold til en gutt som er kjipt så kanskje man kan prøve å tenke noe sånt som; hvis han er kjip mot meg så kan han bare drite i hele greia, så skal jeg hvertfall gå ned i vekt å bevise til sommeren hva han går glipp av! Skjønner at det sikkert er litt mer komplisert enn det, hvis det i det hele tatt går ann å tenke noe sånt i din situasjon, men bare en tanke. Og som du sier, ting blir ofte lettere når du føler at du får til det du vil og blir mer tilfreds med kropp og sinn. (Jøss, det rimte nesten, hehe) Men, uansett synes jeg du har vært flink jeg! Du har jo trent de dagene i tillegg og det hjelper jo masse! Jeg skal love deg at jeg synes det var veldig vanskelig å holde meg unna når de første utfordringene dukket opp, men for meg så var det jo tross alt 500kr på spill, så jeg kunne jo ikke! Men bare vent å se etter noen uker, da kommer det til å gå som en drøm! :)

 

Har tenk som deg jeg også; "hvis de andre kan kose seg, hvorfor kan ikke jeg det også?" Men svaret er jo egentlig ganske enkelt fordi du har bestemt deg for å gå ned i vekt og har et mål. Og det skal du klare! Det er lurt å tenke at det fint går ann å kose seg selv uten godteri. Sånn som f.eks med den nutrilett baren jeg fortalte om som jeg koser meg med mens de andre koser seg med ordentlig sjokolade, potetgull, kaker og andre ting. Den blir jo i tillegg erstattet med et måltid og man blir faktisk ganske mett, og da får man kanskje heller ikke så lyst på andre ting. Når det gjeller tacoen tror jeg egentlig det er en vanesak. Nå som jeg har vendt meg av å spise skjell eller lompe synes jeg faktisk det er vel så godt! Men man kan jo eventuelt ta et halvt skjell og knuse det over?

 

Ja, jeg får faktisk ganske mange spørsmål når jeg er på bursdager, jentekvelder osv. Det er jo ikke alle som har lyst til å fortelle sine venner om at de prøver å gå ned i vekt, og det forstår jeg. Men jeg er veldig åpen om dette med alle mine nærmeste. Når jeg først forteller dem hvorfor jeg ikke spiser noe av det usunne opplever jeg at det er mye misunnelse blandt mange venninner. De begynner å spørre om hvorfor jeg gidder det, og prøver å sabotere ved å prøve å få meg til å spise. Når de skjønner at de ikke klarer å knekke meg begynner de å spørre om hvordan jeg klarer det, hvor lenge jeg har gått uten å spise noe søtsaker, om jeg har merket noe forskjell, om man får mindre lyst på det etter en stund osv. Deres misunnelse har egentlig blitt en motivasjonsfaktor for meg. Jeg skal hvertfall ikke la meg knekke fordi noen av venninnene mine er redd for at jeg skal se bedre ut enn dem til sommeren. Ja, du vet hvordan jenter kan være :D

 

Jeg synes kanskje vi skal få en gullstjerne for hver dag, for en påminnelse om hvor flinke vi har vært den dagen. Og når vi har samlet opp 20(blir jo litt mye med 30 hvis vi skal holde på sånn ca til jul?) stjerner kan vi unne oss noe vi har lyst på. Men jeg synes vi starter fra nå av, så da dropper vi dine -6 stjerner, for det var jo ikke helt avklart da du spiste litt søtsaker i helgen. Også kan vi kanskje ta minus 1 stjerne isteden for to, eller ingen minus? Hva synes du?

 

Hvordan er det med deg hvis du f.eks spiser en usunn frokost eller aalt for mye til lunsj? Jeg har da lett for å tenke at hele dagen er ødelagt og at jeg likegodt bare kan skeie ut resten av dagen. Det kan til og med hende at jeg overfører det til neste dag og fortsetter den dårlige trenden. Tenker du også sånn eller klarer du å la det bli med den ene utskeielsen?

 

Det gikk greit for meg i går, var redd det skulle gå enda dårligere siden jeg ikke har vært så flink til å trene og spise regelmessig. Hadde gått ned 0.6kg, men det var på to uker siden vi ikke hadde kurs forrige uke. Det er ikke så mye til å være to uker, men det er den rette veien! Og jeg er veldig glad jeg har godtestopp, for hvis jeg i tillegg hadde spist masse kaker og godteri på lørdag hadde jeg sikkert gått opp 1kg. Hadde gått ned 1cm rundt midjen. Du får fortelle meg hvordan det har gått med deg i morgen!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date=' jeg er en jente på 25 år, som sårt trenger litt morivasjon. Lurte på om det var mulig å trenge seg litt på her? Hadde hvert veldig bra for min del..:D[/quote']Bare å trenge seg på:) Nå har jo vi allerede skrevet litt om våres utfordringer i hverdagen, du kan jo kanskje skrive litt om dine? Går du på noe Grete Roede kurs, evt hvilke dager veier du deg og har du noen spesifikke mål?:D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...