Gå til innhold

Prøver igjen!


Gjest Relizme
 Share

Anbefalte innlegg

Hei å hå!:)

Jeg er ei jente på 24 år,som har gått opp og ned drastisk i vekt de siste årene.På det meste veide jeg 118,nå veier jeg 100,og på mitt minste veide jeg 80! Jeg vil så veldig ned igjen til 80,men den veien er lang og tung,og jeg trenger noen som vil ta den med meg:)?

Hadde vært utrolig koselig vis noen ville vært med å motivere meg,til gjengjeld skal jeg prøve så godt jeg kan å motivere tilbake;) Jeg føler detta liksom er siste sjanse,for gir snart opp!

Så vis du er intressert i en motivasjons venn,eller egentlig bare en VENN,så legg meg til som venn eller skriv gjerne til meg:) Jeg har liksom ikke så mange å ty til med mine vekt problemer osv..Så hadde jeg funnet noen her som ville hjulpet meg hadde det blitt satt utrolig mye pris på!:)

 

Merker kroppen og sjel er ekstremt sliten etter alle dissa ``nye startene`` Er liksom ny start hver mandag! Har gode og dårlige perioder,men nå er jeg i en down periode,og merker det går utover alt. humøret,selvtilitten osv.. Håper å høre fra noen som føler de er litt i samme sitvasjon!:*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Relizme! Jeg vet akkurat hvordan du har det - har selv vært i tresifret vekt, og kommet meg ned nær 80-tallet, men nå i det siste har jeg gått opp igjen til 90. Det har vært et vanskelig semester, hvor jeg har bestemt meg for å endre meg omtrent hver dag - "Nei, fra NÅ av skal jeg være flink! Ikke mer spise tull og sitte stille hele tiden!" - og så sitter jeg og spiser sjokolade et par timer etterpå...

 

Bestemte meg for å komme tilbake til forum for å gjenfinne viljestyrken. :) Så jeg vil gjerne være motivasjonsvennen din! Hadde vært hyggelig å ha noen å dele framgang og problemer med og hjelpe hverandre få det til.

 

Jeg synes du skal være kjempestolt av å ha gått ned fra 118 til 100! Det er utrolig bra. Jeg vet det kan være lett å miste synet av hvor stolt man burde være av det man har oppnådd når det plutselig står stille eller går bakover, men det er viktig å ta seg tid til å klappe seg selv på ryggen og, ikke bare bekymre seg for det neste. Hvis du har greid det så langt, så greier du hvertfall resten - du er jo nesten halvveis!

 

Hva slags metode bruker du for tiden? Er du på å telle kalorier og gå etter fast meny, eller mer flytende? Jeg talte da det gikk best, men har blitt lat og får liksom ikke summet meg til det nå i det siste... pluss at jeg merket at jeg begynte å bli VELDIG opphengt i å regne ut hva jeg spiste, og det er jo heller ikke sunt. Prøver mer å ta det på følelsen nå, men vurderer å gå tilbake til streng meny. Også er det julen, da... får så lyst til å spise masse marsipan og slikt, men det hjelper vel ikke. :P Jeg har som plan å begynne å trene og prøve å gjøre opp for det jeg vet jeg kommer til å spise juleaften på forhånd... og spare pepperkaker og julesnop til før det.

 

Jeg har lyst til å gå ned 10 kilo innen påske, så jeg kommer meg fra 90 til 80. Har du satt noe tid på når du vil nå ditt mål? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Relizme! Jeg vet akkurat hvordan du har det - har selv vært i tresifret vekt, og kommet meg ned nær 80-tallet, men nå i det siste har jeg gått opp igjen til 90. Det har vært et vanskelig semester, hvor jeg har bestemt meg for å endre meg omtrent hver dag - "Nei, fra NÅ av skal jeg være flink! Ikke mer spise tull og sitte stille hele tiden!" - og så sitter jeg og spiser sjokolade et par timer etterpå...

 

Bestemte meg for å komme tilbake til forum for å gjenfinne viljestyrken. :) Så jeg vil gjerne være motivasjonsvennen din! Hadde vært hyggelig å ha noen å dele framgang og problemer med og hjelpe hverandre få det til.

 

Jeg synes du skal være kjempestolt av å ha gått ned fra 118 til 100! Det er utrolig bra. Jeg vet det kan være lett å miste synet av hvor stolt man burde være av det man har oppnådd når det plutselig står stille eller går bakover, men det er viktig å ta seg tid til å klappe seg selv på ryggen og, ikke bare bekymre seg for det neste. Hvis du har greid det så langt, så greier du hvertfall resten - du er jo nesten halvveis!

 

Hva slags metode bruker du for tiden? Er du på å telle kalorier og gå etter fast meny, eller mer flytende? Jeg talte da det gikk best, men har blitt lat og får liksom ikke summet meg til det nå i det siste... pluss at jeg merket at jeg begynte å bli VELDIG opphengt i å regne ut hva jeg spiste, og det er jo heller ikke sunt. Prøver mer å ta det på følelsen nå, men vurderer å gå tilbake til streng meny. Også er det julen, da... får så lyst til å spise masse marsipan og slikt, men det hjelper vel ikke. :P Jeg har som plan å begynne å trene og prøve å gjøre opp for det jeg vet jeg kommer til å spise juleaften på forhånd... og spare pepperkaker og julesnop til før det.

 

Jeg har lyst til å gå ned 10 kilo innen påske, så jeg kommer meg fra 90 til 80. Har du satt noe tid på når du vil nå ditt mål? :)

 

Så hyggelig med svar!:)

 

Er akkuratt som å høre meg selv `` ikke no mer dritt mat nå`` rett etter sitter jeg å trøkker det inn. jaja,nå har jeg gått syk i 1 uke,og er på vei inn i den 2 uka,og er så mange ``det er synd på meg`` utslidninger at nå må det værra nok!:)

 

Jeg prøvde en periode med å telle kalorier,og en der jeg bare tenkte fornuft,veit egentlig ikke hvem som funka eller ikke,for går opp 3 kg,ned 3 kg,opp,ned osv.. Men merka jeg ble alt for opphengt når jeg veide ALT,så prøver litt sån begge deler..se sån ca hvor mye jeg får i meg perr dag,men orker ikke være helt hitler på det heller. Null trening har det blitt de 2 siste ukene også pga sykdom.Det i seg selv er ett ork,for jeg er egentlig veldig glad i å trene,og blir dårlig humør vis jeg lar være..Uff! Må nesten fokusere på kosten inntil jeg blir 100% frisk!:)?

 

Ps: akkuratt nå er jeg så sugen på noe at jeg nesten sprekker,og det å vite at det står pepperkaker rett bortpå benken hjelper ikke!!:( Tips til å få bort suget? har fryst ned noen fun ligth isbiter,men de er ikke ferdig ennå:o hehe.. Kveldsmaten er inntatt også: ble 4 delikatess sesam knekkebrød med tunfisk:)

 

Men en ting: jeg har aldri fått helt med meg åssen det med hvor mye man faktisk skal ha av kalorier perr dag,står jo ANBEFALT 1600.og det er jo greit,men så har jeg forstått at man må bruke en kalkulaor av no slag og regne ut utifra trening osv? Må man ta den på nytt hele tiden da eller? Jeg har egentlig bare gått uti fra 1600,men er ikke alltid jeg kommer helt opp til det,og andre ganger over. Synes det er vanskelig å vite hvor mye JEG skal ha?:) 171 høy,100 kg,men trenings/aktivitets nivået mitt er jo ikke det samme hver uke,dag osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - du får ha god bedring! Kjenner til at det ikke er så lett å unngå trøstemat når man føler seg dårlig.

 

Det er viktig at man regner ut riktig nivå - det som anbefales er at man har ca 500 kcal mindre inn enn kroppen forbrenner naturlig hver dag - det er regnet både med mat og trening. Hvis man har stor kropp forbrenner man mer, og kan også spise mer - da jeg veide 100 (er 183 høy) kunne jeg spise 1800 hver dag og allikevel gå ned 1 kilo i uka. Nå kan jeg ha 1700, da jeg var på 85 måtte jeg ned på 1600 for å ta tak i de siste 5 kg. Du kan sannsynligvis ha mer en 1600 (det er basis-anbefalingen de gir), og det er viktig å ikke spise for lite, for da går kroppen på sparebluss også forbrenner man faktisk mindre. Det er mange som faktisk må begynne å spise mer når de legger om til Roede-kosthold, fordi de spiser annen mat og trener mer. Men hvis man går i underskudd kan man faktisk slutte å gå ned. Du kan regne ut ditt energibehov og hvilken meny du bør ha her. Det går jo litt mot det logiske - man skulle tro det var å spise så lite som mulig som gjaldt - men det er faktisk ikke slik! Det var jeg glad for å finne ut, for jeg er en skikkelig matmons. :P Var aldri å spise nok mat som var problemet... heller omvendt. Når det gjelder treningsnivå tar jeg et gjennomsnitt. Jeg har til daglig lavt nivå (student som sitter mye stille), men prøver å få ca 10 trimpoeng hver uke - de anbefaler 7 som det laveste man bør ha, tilsvarer en halvtime gåtur hver dag.

 

Når det gjelder å unngå fristelse hjelper det meg mye å ha sunne alternativer som jeg liker og kan spise i stedet for. Har blitt utrolig glad i Pink Lady-epler, og skjærer ofte eple opp i biter og spiser i stedet for å momse sjokolade eller annet. Det er godt å dyppe i vaniljekesam (vaniljekesam er også genialt som sunt tilbehør og ersatning til is når man har kake o.l.). Ellers tar jeg en klementin, en yoghurt, eller lager meg noe godt og sunt. Knekkebrød med cottage cheese, kanel og epleskiver er supergodt. Også glad i riskake med tynt lag av sjokoladepålegg - får sjokoladesmak og blir mettet, men uten å spise en sjokoladeplate. Sånne små "triks" er greie å ha for å takle suget - hadde vært morsomt å dele hvis du har noen. :) Ellers er det jo viktig å unne seg godis innimellom også - å ta en pepperkake er jo ikke verdens undergang, det er når man spiser en hel kakeboks at det er problematisk! Like viktig å bruke frimerkene som å spise sunt til vanlig - hvis ikke blir hvertfall jeg helt gal og sprekker og spiser masse på en gang.

 

Jeg har begynt å lese en bok, "The 4-Day Win" av Martha Beck. Hun har en skikkelig interessant forklaring av hva som skjer i hodet når man slanker seg og sprekker. Hun snakker om "famine-brain", altså den genetisk innkodede reaksjonen når man får angst for å sulte, hvor man blir panisk og vil dytte i seg masse. Hun mener at hvis man ikke er forsiktig med hvordan man tenker på slanking (ikke så negativt og strengt, men høre på kroppen og passe på hva som skjer i hodet) så kan man uten å være klar over det utvikle "famine-brain", og ende opp tyngre enn man var... Jeg har nettopp begynt å lese boken, men den har hvertfall forklart mye for meg om hvorfor jeg sprakk sist og hva jeg bør jobbe med når det gjelder hvordan jeg tenker om mat. Kan anbefales! Er forøvrig på leting etter annet lignende lesestoff.. har lurt på boken French Women Don't Get Fat. Har du kommet over noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - du får ha god bedring! Kjenner til at det ikke er så lett å unngå trøstemat når man føler seg dårlig.

 

Det er viktig at man regner ut riktig nivå - det som anbefales er at man har ca 500 kcal mindre inn enn kroppen forbrenner naturlig hver dag - det er regnet både med mat og trening. Hvis man har stor kropp forbrenner man mer, og kan også spise mer - da jeg veide 100 (er 183 høy) kunne jeg spise 1800 hver dag og allikevel gå ned 1 kilo i uka. Nå kan jeg ha 1700, da jeg var på 85 måtte jeg ned på 1600 for å ta tak i de siste 5 kg. Du kan sannsynligvis ha mer en 1600 (det er basis-anbefalingen de gir), og det er viktig å ikke spise for lite, for da går kroppen på sparebluss også forbrenner man faktisk mindre. Det er mange som faktisk må begynne å spise mer når de legger om til Roede-kosthold, fordi de spiser annen mat og trener mer. Men hvis man går i underskudd kan man faktisk slutte å gå ned. Du kan regne ut ditt energibehov og hvilken meny du bør ha her. Det går jo litt mot det logiske - man skulle tro det var å spise så lite som mulig som gjaldt - men det er faktisk ikke slik! Det var jeg glad for å finne ut, for jeg er en skikkelig matmons. :P Var aldri å spise nok mat som var problemet... heller omvendt. Når det gjelder treningsnivå tar jeg et gjennomsnitt. Jeg har til daglig lavt nivå (student som sitter mye stille), men prøver å få ca 10 trimpoeng hver uke - de anbefaler 7 som det laveste man bør ha, tilsvarer en halvtime gåtur hver dag.

 

Når det gjelder å unngå fristelse hjelper det meg mye å ha sunne alternativer som jeg liker og kan spise i stedet for. Har blitt utrolig glad i Pink Lady-epler, og skjærer ofte eple opp i biter og spiser i stedet for å momse sjokolade eller annet. Det er godt å dyppe i vaniljekesam (vaniljekesam er også genialt som sunt tilbehør og ersatning til is når man har kake o.l.). Ellers tar jeg en klementin, en yoghurt, eller lager meg noe godt og sunt. Knekkebrød med cottage cheese, kanel og epleskiver er supergodt. Også glad i riskake med tynt lag av sjokoladepålegg - får sjokoladesmak og blir mettet, men uten å spise en sjokoladeplate. Sånne små "triks" er greie å ha for å takle suget - hadde vært morsomt å dele hvis du har noen. :) Ellers er det jo viktig å unne seg godis innimellom også - å ta en pepperkake er jo ikke verdens undergang, det er når man spiser en hel kakeboks at det er problematisk! Like viktig å bruke frimerkene som å spise sunt til vanlig - hvis ikke blir hvertfall jeg helt gal og sprekker og spiser masse på en gang.

 

Jeg har begynt å lese en bok, "The 4-Day Win" av Martha Beck. Hun har en skikkelig interessant forklaring av hva som skjer i hodet når man slanker seg og sprekker. Hun snakker om "famine-brain", altså den genetisk innkodede reaksjonen når man får angst for å sulte, hvor man blir panisk og vil dytte i seg masse. Hun mener at hvis man ikke er forsiktig med hvordan man tenker på slanking (ikke så negativt og strengt, men høre på kroppen og passe på hva som skjer i hodet) så kan man uten å være klar over det utvikle "famine-brain", og ende opp tyngre enn man var... Jeg har nettopp begynt å lese boken, men den har hvertfall forklart mye for meg om hvorfor jeg sprakk sist og hva jeg bør jobbe med når det gjelder hvordan jeg tenker om mat. Kan anbefales! Er forøvrig på leting etter annet lignende lesestoff.. har lurt på boken French Women Don't Get Fat. Har du kommet over noe?

 

Jeg får se om jeg kommer inn i detta kalori inntaket!:D hehe..

Takk for go forklaring! skal prøve å sette meg litt ordentlig inn i det!:)

Jeg er ikke den største lese hesten,så har desverre ikke kommet over noen bøker innen det tema.

 

Jeg pleier også dele opp eplene!:D hehe..føler jeg blir mere mett da,også er det mer kos og hygge enn å spise det helt!:) Tenker jeg skal en tur å handle inn litt så jeg har masse sunt i hus! Trur det hjelper nå oppmot jula! Som du sier,en pepperkake er ikke verdens undergang,men jeg sliter med det å legge vekk boksen igjen når jeg først har fått smaken:p hehe.. men tok 3 og holdt meg unna så langt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se om jeg kommer inn i detta kalori inntaket!:D hehe..

Takk for go forklaring! skal prøve å sette meg litt ordentlig inn i det!:)

Jeg er ikke den største lese hesten,så har desverre ikke kommet over noen bøker innen det tema.

 

Jeg pleier også dele opp eplene!:D hehe..føler jeg blir mere mett da,også er det mer kos og hygge enn å spise det helt!:) Tenker jeg skal en tur å handle inn litt så jeg har masse sunt i hus! Trur det hjelper nå oppmot jula! Som du sier,en pepperkake er ikke verdens undergang,men jeg sliter med det å legge vekk boksen igjen når jeg først har fått smaken:p hehe.. men tok 3 og holdt meg unna så langt;)

 

Ps: sjekka nå,og ser ut som jeg er på meny 2, 1600 kalorier!:) så det er jo greit å vite! så langt har jeg 1001 i dag! må spise mer jeg da! Merker jeg har vondt i hode,så kan jo være at jeg ikke har fått nok! Eller det er jo bevist:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

×
×
  • Opprett ny...