Gå til innhold

Hvordan bruke pulsklokke??


Gjest Pia
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en pulsklokke i julegave og ble kjempeglad for den, MEN jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bruke den. Testet den fort i kveld og jeg får opp gjennomsnittspuls og hva jeg lå på som max, men hvordan vet jeg hva jeg bør ligge på??

Håper noen med god erfaring kan forklare meg dette :)

Nå skal det virkelig trenes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en pulsklokke i julegave og ble kjempeglad for den, MEN jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bruke den. Testet den fort i kveld og jeg får opp gjennomsnittspuls og hva jeg lå på som max, men hvordan vet jeg hva jeg bør ligge på??

Håper noen med god erfaring kan forklare meg dette :)

Nå skal det virkelig trenes ;)

 

hei

jeg bruker en del pulsklokke. Men har ikke funnet den nøyaktige makspulsen. Jeg har regnet ut at det er litt mer enn det jeg har vært oppi når jeg trener med meget høy intensitet.

Men det sies at du skal ta 220- alderen din. Så er du for eksempel 30 år, så vil makspulsen din være 220-30 = 190. Dette er nok ikke den mest nøyaktige metoden.

 

jeg bruker pulsklokken når jeg trener intervall. Da kan jeg se hvor høy pulsen min er til en hver tid.

 

Men generellt kan du si at hvis du vil trene i fettforbrenningsmodus, så bør du ligge på ca 65% av makspuls, og skal du trene for å øke kondisjonen, så bør du ligge på ca 80-85% av makspuls.

 

Når jeg trener intervall, så trener jeg 4*4.

Slik gjør jeg det:

6 min oppvarming der en ligger 65% av maks

4 min jogg/løping der en kommer opp til 85-95% av maks

3 min gange, der en kommer ned til 65%

gjenta 4 min jogg med 3 min aktiv pause mellom, til du har tatt 4 intervaller.

avslutt med 3 minutt aktiv pause.

Øk farten på intervallene etter hvert som du føler deg sprekere. I stedet for løping, kan du jo velge å gå i en motbakke. Det viktigste er at pulsen øker.

 

Det er veldig mange ulike synspunkt på intervalltrening. også hvordan det bør gjennomføres, men det er i alle fall slik jeg foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...