Gå til innhold

vil ta av 10 kg+, men hvordan beholde energi?? trenger tips


Gjest tusseladda
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest tusseladda

Hei!

 

For 1 år siden fødte jeg en flott sønn, og gravidkiloene henger igjen. Nå veier jeg 8 kilo mer enn før graviditeten (men jeg ble gravid da vekta var på vei oppover og vil derfor ta av minst 10 kilo).

Vel, jeg har en hang til å spise når jeg er nedfor, er stresset, i "ubalanse", og under graviditeten spiste jeg alt for mye, inkludert sukker, dette har hengt igjen etter fødselen. Jeg har blitt avhengig av sukker, jeg får abstinenser etter en dag uten sukker (like ille som da jeg sluttet å røyke). Nå etter nyttår har jeg vært flink å redusert sukkerinntaket mye. Jeg bestemmte meg for å endelig slanke meg på "ordentlig", og startet med 1 knekkebrød til frokost, litt frukt, 1 knekkebrød eller salat til lunch, middag, og frukt eller knekkebrød til kvelds. Dette, kombinert med lett mosjon har funket bra for meg tidligere, jeg har rast ned i vekt og klart å holde vekten nede.

Denne gangen er det annderledes. Jeg trenger mye mer energi. Jeg gjennomførte planen i 2 uker, før jeg møtte den berømte veggen. Jeg ble fullstendig tom for energi, jeg ble deperimert, og jeg måtte sove, sove, sove. Dette går ikke med en liten gutt på 1 år (uten barnehageplass) og fulltidsstudium der jeg må være på skolen nesten hver dag. Hverdagen er altså alt for hektisk til å gjennomføre den planen jeg hadde satt opp.

 

Problemet mitt er at jeg ikke aaaaner hvordan jeg skal fortsette nå. Hvor mye kan/bør jeg spise for å beholde energien og samtidig gå ned i vekt???

 

Er det noen her som har tips til meg??

 

Bør jeg gå til en ernæringsspesialist? Noen gode bøker?

 

(jeg er ikke interessert i lavkarbo, heller ikke manisk måling av alt jeg tar inn, telling av kalorier etc.)

 

Jeg skal, og har såvidt begynnt å trene flere dager i uken, men dette vil bli mest hjemmetrening pga nevnte hektisk hverdag.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Hei!

 

Du slanker deg nok med ALT for lavt kaloriinnhold. Det vil funke en stund og deretter sprekker du nok for kroppen får så alt for lite energi. Dette kan jeg alt om B)

 

Jeg vil anbefale deg å melde deg på Grete Roede kurs. Hvis du ikke har kurs der du bor, eller har problemer med å komme på faste kursdager, så kan jeg anbefale internettkurs. Det har funket helt optimalt for meg - og ikke bare går du ned i vekt men du lærer masse om kosthold som du tar med deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusseladda

Hei!

 

Du slanker deg nok med ALT for lavt kaloriinnhold. Det vil funke en stund og deretter sprekker du nok for kroppen får så alt for lite energi. Dette kan jeg alt om B)

 

Jeg vil anbefale deg å melde deg på Grete Roede kurs. Hvis du ikke har kurs der du bor, eller har problemer med å komme på faste kursdager, så kan jeg anbefale internettkurs. Det har funket helt optimalt for meg - og ikke bare går du ned i vekt men du lærer masse om kosthold som du tar med deg videre.

 

 

 

 

takk for svar!

 

Et kurs ville vært flott, men siden jeg er student (med barn) har jeg ikke mulighet til å prioritere (økonomisk) et slikt kurs nå, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn en kostholdsplan jeg fikk av min pt som ikke handler km måling eller veiing av mat, men om riktig kosthold, mengde og når på døgnet vi skal ha mest karbo, proteiner og fett. Jeg skal se om jeg finner den igjen, hvis ikke kopierer jeg den inn her til deg i morgen...:) ( skiver fra tlf nå:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusseladda

Jeg har lagt inn en kostholdsplan jeg fikk av min pt som ikke handler km måling eller veiing av mat, men om riktig kosthold, mengde og når på døgnet vi skal ha mest karbo, proteiner og fett. Jeg skal se om jeg finner den igjen, hvis ikke kopierer jeg den inn her til deg i morgen...:) ( skiver fra tlf nå:))

 

 

OI!- Supert! Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: (ca kl 08-09)

Havregrøt / mysli / gryn, melk/ yoghurt, bær, 1 egg

 

Mellom måltid: (ca kl 10)

Eple/ pære/ druer

 

Lunsj: (ca kl 11)

1 knyttneve proteiner og 1 knyttneve grønnsaker ( proteiner er feks kylling eller kokt skinke, rent kjøtt el fisk)

 

Mellom måltid: (ca kl 14)

Kesam med bær/ cottage cheese med frukt

 

Middag: (ca kl 16.30-18)

1 knyttneve proteiner (kjøtt /fisk)

1 knyttneve varme grønnsaker (gullerøtter/ brokoli/ blomkål/ rotfrukter)

1 håndflate med grov pasta/ langkornet ris/ poteter/ cous cous

 

Kveldsmat: (ca kl 20-21)

Proteinrik mat

Kjøtt/ fisk/ egg på ryvita/ rugsprø/ eller annet grovt tynt knekke brød (2 stk)

 

Ikke sjokolade….!!

Sunnere valg…..

Bixit (men ikke mange), 70 % sjokolade, nutrilett sjokolade men ikke

mye av dette, bare når du skal kose deg litt ekstra….

Fortsett å skrive mat dagbok, dette fordi det er en bra egen hjelp og

fordi det er fint å kunne følge med så vi kan forstå vekt nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...