Gå til innhold

Flukten fra hundre


Gjest Wallee
 Share

Anbefalte innlegg

Må introdusere emnet ved å si litt om meg selv. Er i skrivende stund 19 år, 179 cm høy og veier 113 kg (m. sko og treningsklær da jeg veide meg, er ca. 112 kg uten sko og bukse tenker jeg. I følge vekta veier skoene mine 0.8 kg, men akkurat det tar jeg ikke hensyn til på vekta jeg bruker, siden det ikke har så mye å si). Jeg blir 20 år om to uker, og ønsker å gi meg selv en god start på året i bursdagsgave!

 

Jeg har det siste året gått stødig ned i vekt, kanskje rundt 10 kg. Eller, i starten gikk jeg faktisk oppover. Jeg fikk et skikkelig hardt spark bak da jeg før sesjon 1. desember 2010, gikk på vekta - og så den hadde tikket over 120 kg. På sesjon fikk jeg høre at jeg var veldig overvektig, og ble ansett som ikke tjenestedyktig. Det var ydmykende. Jeg innså såklart før sesjon at jeg var overvektig, men å høre det på den måten, det var tungt. Jeg har i 2012 virkelig gått inn for å gjøre noe med det. Målet mitt er å nå 90-95 kg, og så jobbe videre derifra. Først vil jeg greie litt ut om historien min i 2011:

 

Jeg hadde ikke trent noe de første månedene i 2011, og gikk deretter til innkjøp av Wii Fit plus i mars, hvor jeg igjen fikk veiet meg og målt generelle ting som balanse og tyngdepunkt - her veide jeg på det meste 127 kg, selv om vekta der viser mer enn den vanlige husvekta her. Det var ekstra tungt, så i mars-april gikk jeg inn for å trene mer, og var regelmessig på treningssenteret ca. 3 ganger i uka. Gikk ned kanskje 5 kg. Jeg gikk på en smell da eksamensperioden kom, så sommerferie. Heldigvis hadde treningen gjort at jeg generelt gjorde smartere valg i matveien. Jeg trente ingenting fra mai-november i 2011. Eksamene gjorde dog så jeg gjorde meg et inntrykk om at jeg ikke hadde tid til å trene, så kom sommeren hvor jeg var bortreist i over fem uker. Drakk veldig mye brus, men åt heldigvis ikke VELDIG usunt. I august begynte jeg på folkehøgskole. Jeg vet ikke hvor mye jeg veide da. Tipper rundt 119 kg. Jeg velger å tro at dette året har reddet livet mitt på en egen liten måte. Spiser til faste tider, maten er relativt sunn. Det er nærliggende butikker, så har ikke bare spist sunt, dessverre, men har blitt bedre. Kun ved å spise greit har jeg fra august 2011 til midten av november 2011 gått ned kanskje 6 kg. I november meldte jeg meg inn på et treningssenter (for TREDJE gang i mitt liv). I desember la jeg naturligvis på meg litt igjen, gikk opp til 116 kg, tenker jeg.

 

Nå, nå vil jeg snakke om 2012. Jeg har begynt å gjøre inngrep. Allerede 4. januar, etter jeg dro tilbake til folkehøgskole startet jeg med treningen igjen, og har nå trent 3 ganger i uken siden da. Jeg veide meg for første gang i 2012 den 11. januar og vekta målte 115.3 kg. Jeg begynte å skrive matdagbok for en uke (er ferdig med den, og den gir generelt et blikk på hvordan jeg spiser i løpet av en uke, med noen unntak selvsagt), som var en oppfordring fra treningsveileder på senteret jeg går på. Jeg merker at jeg har overskudd til å gjøre mer, søtsuget er mindre og jeg spiser kun usunt, og faktisk mye mindre usunt enn før på lørdager og søndager, ikke så mye på søndager heller.

 

Uansett, dette ble langt. Målet mitt er 90-95 kg, og her er oversikten så langt:

 

Onsdag - 11. januar 2012 - kl. 18:00 = 115.3 kg

Onsdag - 18. januar 2012 - kl. 18:15 = 113.5 kg (-1.8 kg, ble sykt overrasket og glad!)

 

Håper jeg klarer dette! Beklager at det ble så langt. Tror likevel at å ha et slikt emnet kan pushe meg til å gjennomføre det.

 

Treningssenteret stenger tidlig, så nå skal jeg ta meg en tur dit og få inn en aldri så liten styrkeøkt før det stenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24.01.12

 

I morgen er det nok en veiedag. Kjenner at den siste uken har vært ekstremt tung, og at jeg ikke har fått pushet meg helt på trening. Mtp. kosthold går det generelt greit. Teller ikke kalorier, enda. Åt en big bite-baguette-ting (uten brus som tilbehør selvsagt :)) i går, som jeg skulle vært foruten, men sånn går det når man ikke kommer seg til de regelmessige måltidene her. I helgen gikk det greit, til å være meg. Drakk litt mye brus kanskje. 1.5-2.0 L i løpet av helga tror jeg det var. Isj. Det har vært mye mer før. Som snacks hadde jeg generelt bare en pose superchips paprika (-40% fett) og en 100g melkesjokolade, en billig en jeg fant, "Poesia" eller noe slikt. Det er absolutt framgang, men brusen må kuttes ned på hvert fall. Jeg klarer bare ikke å tvinge meg til å ikke unne meg noe godt, men jeg synes det er viktig å få kose seg litt i helgen, så lenge man ikke tar av heeelt.

 

Forrige uke fikk jeg trent fire ganger, mandag, onsdag, lørdag og søndag, hvor jeg la en hard styrkeøkt på onsdag. I dag hadde jeg ukas første økt, som er det hardeste styrkeprogrammet mitt (selv om jeg løfter mer på det andre programmet) etter ni timer med revyjobbing med skolen. Har vært på farta i elleve timer i dag. Sykt stolt over at jeg trosset både hodepine og slitenhet for å trene. Hadde min beste økt på lenge, selv om jeg gjerne skulle være foruten hodepinen som sparket inn nå og da. Fikk lindret det med litt væskeinntak og bevegelse da, I guess.

 

Selv om jeg mellom disse veiedagene har fått inn fire treninger, så er jeg veldig nervøs for å gå på vekta i morgen. Men, om jeg faktisk går ned, blir jeg utrolig fornøyd uansett, så lenge det ikke går opp. Veietid blir ca. klokka 19-19:30, da vi øver forbi mitt vanlige tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *plingeling*

Du er kjempeflink! Stå på, så er du under 100 in no time;) Var selv over 100 for ikke så lenge siden, å vet at det er tungt. Men gud så kjekt det var å komme seg ned på to-sifret:) Gleder meg til å se hva vekten din viser idag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempeflink! Stå på, så er du under 100 in no time;) Var selv over 100 for ikke så lenge siden, å vet at det er tungt. Men gud så kjekt det var å komme seg ned på to-sifret:) Gleder meg til å se hva vekten din viser idag:)

Ahh, tusen takk!

 

Skulle gjerne fått resultatet i dag, men da jeg stakk til treningssenteret for å veie meg, så var vekta borte, fordi den var lånt bort til fysiolaben eller noe, og det rommet hadde ikke de ansatte som var der tilgang til. Utrolig kjipt! Får vel sjekke det i morgen da. :/ Typisk at det skjedde akkurat i dag.

 

Ellers har dagen i dag vært relativt sprek. Mye gåing, og så å si alltid bevegelse. Maten har ikke vært usunn heller. Det verste jeg hadde i meg i dag var kanskje en liten kuli appelsinjuice. Men den har 30% mindre sukker nå, så jaja. :)

 

Håper vekta er der i morgen! Tror jeg må få papsen til å ta med en av de vektene vi har hjemme nedover, så det blir litt lettere å veie seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått veiet meg. Ble en nedgang på 500 gram/0.5 kg. Jeg merker selv av jeg løfter mer og at lår og legger er hardere enn før, så det kan jo være økt muskelmasse som holder igjen vekta litt? Heh.

 

Er fornøyd, sånn egentlig, men man skulle jo alltids ønske det var mer. Får ikke trent før på mandag igjen heller nå, så neste uke kan bli interessant. Kanskje jeg kan prøve å få inn ET ELLER ANNET om jeg har tid. Er så mye revyarbeid. Usikker på om jeg bare skal endre veiedag til torsdag nå òg, pga. dette, eller gjøre onsdag, som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, her er ståa. Tror jeg på veiedag, onsdag, kommer til å gå opp, kanskje en del også. Er skikkelig nervøs. Grunnet en veldig hektisk revyuke forrige uke (fikk heldigvis gått kjempemye) har jeg ikke trent siden forrige torsdag, og det var ikke en spesielt lang eller effektiv økt. Skulle egentlig bare veie meg. I dag har jeg veiledningstime for tredje gang, og skal etter den få inn en styrkeøkt tenker jeg.

 

Helgen var den verste siden desember. Slo meg løs på fredag, lørdag og søndag. Ikke i like stor grad på søndag, men ille nok. Det er brusen. Og lørdagskvelden ba på mye søtt. Jeg unner meg selv noe, men ikke alt for mye. Kjempenervøs. Håper utslaget ikke er for stort. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES! Det gikk overraskende bra, til tross for en veldig dårlig uke. Ned 0.6 kg. Superfornøyd med det.

 

Var på trening i dag, og hadde en grei økt. Tredemøllene er alltid opptatt nesten, så jeg droppet den fra programmet i dag, og tok en lengre gåtur hjem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider bikket over i 20-årene (i går). Tenårene er over, og det er på tide for meg å komme meg vekk fra 100-tallet.

 

Er sykt spent på vekta denne uka. Pga. noe bursdagsfeiring i helgen tror jeg det blir interessant. Har klart meg supert på ukedagene. Har ikke spist noe godteri på ukedagene, så å si. Drakk mye brus i helga... æææh, vanskelig altså. Håper jeg fortsatt klarer å gå ned NOE hvert fall. Vi skal til USA med skolen i April. Hadde vært superdigg å se noe bedre ut til da. Tør nesten ikke ta av meg t-skjorta på stranda, let alone svømmebassenget. Er ikke bare pga. en stor mage, men jeg har også strekkmerker, siden mye av vekta mi kom fort i løpet av videregående og ungdomsskole. :(

 

Skal på treningssenteret etterpå, klar til en real styrkeøkt for å gjøre opp for en noe slapp uke forrige uke. Denne uka skal bli bra! Tror ikke det blir en drastisk nedgang på vekta denne uka for å si det sånn, men håper jeg ikke går opp FOR mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES. Er så sykt glad og stolt nå. Ned 1.1 kg denne uka. 4 uker, 4 kilo. :D

 

Har store planer om å prøve å være aktiv hver dag denne uka. På mandag hadde jeg en så som så styrketrening, ble sykt demotivert av å vente på apparatene. Januarhysterikerne erobrer treningssenteret. Fikk trimmet en del, heldigvis. Er en halvtime til og fra treningssenteret i seg selv, så. I går, så var jeg ute og gikk med ei venninne en times tid. Absolutt kjekt å få gjort. I dag hadde jeg en kondisjon/styrkeøkt. Ikke like tungt som det vanlige styrkeprogrammet mitt, men jeg gjorde opp for det med stor effektivitet i dag. I morgen skal jeg ut på nok en tur, skal høre om jeg ikke kan få med meg noen. På fredag er det treningssenteret igjen, og helga blir det litt tur. Kanskje senteret på søndag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er kjempegøy!

 

I dag hadde jeg min beste økt til nå. Trente i ca. 2 timer, ytet fullt på både mølla og ved vektene. Sykt fornøyd. Og før økta, veide jeg meg, snikveide (hehe), fordi i dag er det akkurat én måned siden jeg begynte etter nyttår. Jammen viste vekta 110.3 kg. Har gått ned en hel kilo siden onsdag!! Forstår lite, men er sykt fornøyd med å gå ned 5 kg på én måned. Håper trenden fortsetter. Da blir det bra til USA-turen i April. :) Håper nesten på å være under 100 kg til 12. april, men, det er veldig ambisiøst. Men, uten treningsoutfiten veier jeg jo faktisk under 110 kg! Glad! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Kjempeflotte resultater så langt! For meg er trening nøkkelen til bedre helse, vektreduksjon, trivsel og selvtillet :-) Jeg startet ganske hardt nå i Januar, og trener mellom 5 og 7 ganger i uka. Er nesten dobbelt så gammel som deg, men har omtrent samme høyde, vekt og vekthistorie. (Her er det sjokolade som er problemet, ettersom jeg foretrekker Pepsi Max på brus-fronten..) Jeg kommer til å følge med på deg her inne, og håper du kommer inn i en god rytme som du kan opprettholde og gjøre til din livsstil! (Det er målet for meg selv også :-) )

 

PS, Jeg kjøpte meg en vekt som måler fettprosent og muskelmasse, og det finner jeg veldig motiverende. Disse vektene gir ikke eksakte resultater, men resultatene er iallefall konsistente, og endringer vises helt klart nå som jeg er i gang! -Og så slipper du nedturer fordi fysio'n har tatt vekta ;-) Jeg skulle skrevet det inn litt før, så kunne du ønsker det en til bursdagen.. Gratuerer på etterskudd, forresten!

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Den forrige uka gikk ganske bra. Den eneste dagen jeg ikke trente var fredag. Jeg var på senteret fire ganger, og de to andre gangene var jeg ute og gikk/jogga smått. Har ikke trent i dag, siden jeg var utrolig støl etter hard trening på både lørdag og søndag. Litt vondt i skulderen. Skal se om jeg ikke får vært med på min første spinningtime i morgen! Ikke lenge til veiing nå! Veldig spent. Om jeg har gått ned noe i det hele tatt siden lørdag, kan det bli en bra uke! Men, tørr ikke å håpe for mye. Har følt meg litt tung i magen i dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man hatt sin første spinningtime, ever. Kjenner det allerede nå at jeg kommer til slite med å gå i morgen. :P

 

Merker at det var blodig effektivt da, for svett, dét ble jeg! Veiedag i morgen, oi oi oi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på vekta. Ned 1.4 kg denne uka! =) Kjempeglad for det. Ligger på et snitt over 1 kg uken, og det er jo bare positivt. Har altså gått ned 400 gram siden lørdag i tillegg.

 

Nå viser vekta altså 109.9 kg! Akkurat under 110 kg. Superkjekt å være under 110 kg, sånn offisielt nå. :)

 

Var innom senteret i dag, men stakk etter 20 min, da magen har vært noe urolig i dag, og jeg var litt dårlig i bein og ledd etter spinninga i går. Er dog fornøyd med meg selv at jeg dro dit i det hele tatt for å se an formen. Jeg klarte å jogge sammenhengende i 10 min på mølla. Har klart 12-13 min før, men 10 min er jeg fornøyd med, siden magen var uenig med meg. I november (da jeg meldte meg inn) klarte jeg knapt 2 min. Har merket forbedringene nå først etter nyttår da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg er redd hver eneste uke. Men denne uka er jeg virkelig bekymret. Helga ble mye verre enn jeg tenkte. Ble heldigvis ikke MYE brus, men mer enn nok. Ble for mye smågodt hvert fall, og til feil tid. Og har spist en del vafler i helga, samt noe i dag. Ææh. Ikke har jeg fått trent mye heller. Stort sett sovi bort hele forrige uka. Var helt ødelagt i beina etter spinningen. Var heldigvis på trening på søndag. Skulle trene i dag, men ble ikke slik. I morgen SKAL jeg på spinning. Håper på en god økt hvor jeg ikke blir så inni hampen støl etterpå. =p

 

Håper det kan rette opp litt med vekta. For denne uken tror jeg at jeg går opp minst 0.5 kg. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hang litt mer med på spinninga denne uken, til tross for at jeg ikke hadde noen å dra sammen med. Var utrolig digg, og morsomt. Kommer nok til å gjøre tirsdag til fast spinningdag! Det er et stort framskritt. Føler likevel at vekta er min største fiende i morgen. Vi får vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 0.3 kg, dessverre. Forventet. Har ikke vært spesielt flink den siste uka, men tror en real sluttspurt forhindret at det ble et veldig stort utslag. Veide meg litt tidligere enn jeg pleier på dagen og. Tror også magen min har vært treg denne siste uka. Men nok unnskyldninger!

 

Kommer kanskje til å veie meg på fredag/lørdag uten treningsklær osv, også gjøre den dagen til ny veiedag, siden jeg drar hjem på vinterferie, og har fri tilgang til vekt, og anledning til å veie meg uten sko og alt det der. Skal kanskje prøve å få med meg vekta nedover, så det blir lettere for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom hjem viste vekta 109.6, men det var på fredag. Siden forrige onsdag har jeg ikke fått trent noe, både pga. mangel på tid, vær og helse. Jeg har nå pådratt meg halsbetennelse ser det ut som. Halsen er hvert fall veldig sår, og hodet verker. Megakjipt. :( Håper det går over fort. Så, kommer nok ikke til å veie meg i dag. Kanskje sjekke hvor mye jeg har gått opp, men kommer nok ikke til å offentliggjøre noe. Typisk, nå som jeg har ferie og alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at jeg faktisk har gått ned, var 108.8 kg på vekta. Skal sies at jeg har stagnert da, sånn i virkelighet, siden man trolig kan legge på rundt 1.2 kg med klær på treningssenteret. Men, det er samtidig digg å føle at man veier under 110 kg, egentlig.

 

Formen er bedre enn den var tidligere i dag, etter å ha gurgla og drukket ren sitron. Renset virkelig halsen. Kommer uansett ikke til å legge til resultatet i signaturen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Wallee

Jeg er tilbake!

 

Jeg falt av lasset sånn i midten av mars, pga. sykdom og skader. Men føler meg klar til å heve fakkelen igjen og løpe videre. Jeg har holdt på vekta, heldigvis. Veier nå 110.0 kg blank.

 

Forskjellen nå, fra forrige gang er et strengere kosthold, da jeg har begynt på lavkarbo. Begynte så sent som på mandag, men jeg satser på at jeg skal klare det. Håper fortsatt på at jeg skal klare målet mitt om 95 kg-ish i August, men vet det er litt ambisiøst akkurat nå. Lever i håpet! Så lenge jeg klarer å komme meg under 100-tallet i løpet av året, skal jeg juble høyt. Jeg har også flyttet hjem, da folkehøgskolen er ferdig, så nå står jeg uten treningssenter. Usikker om jeg er villig til å punge ut 4-500 kr i mnd! :/ Skal alltids klare meg uansett, selv om et treningssenter hadde hjulpet!

 

Mål 1: få døgnrytmen på plass igjen!

Mål 2: fortsette vektnedgangen som jeg var så godt i gang med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wallee

Jeg veide meg i stad, siden det blir alkohol i kveld: -2.2 kg. 5.4 kg ned på 12 dager! Håper jeg går ned ytterligere noen gram de siste to dagene, men med fest er jo det litt mye å ønske seg. Så lenge jeg ikke går opp alt for mye er jeg fornøyd. Kommer ikke til å legge dette i signaturen/oversikten, da det ikke er veiedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wallee

Resultat fra uke 2:

 

MINUS 3.9 KG!

 

Synes ikke den er helt reell, da jeg ikke har fått spist særlig med mat den siste dagen, men vi får se hvordan resultatet er neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistanken var riktig. Opp 0.2 kg denne uka. Er egentlig helt greit. Heldigvis ikke så mye. Etter to store vekttap, så er det fint å se at kroppen faktisk virker som den skal. I matveien har det gått riktig denne uka og jeg har trent, men det har blitt noen ganske seine måltider, og noe småmat (spekeskinke) på natta, siden døgnrytmen er litt sånn der igjen. :P Satser med nedgang til neste uke! :)

 

Resultat fra uke 3:

 

OPP 0.2 KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...