Gå til innhold

Tips til frokost og lunsj


Smurfis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny på dette, og trenger tips til sunn frokost og lunsj :) Jeg spiser litt grovt brød, hjemmelaget knekkebrød eller ryvita multigrain. Jeg er forferdelig kresen i matveien og liker feks ikke kokt skinke (men kan spise den hvis den er krydret, liker feks godt Prior sine kalkunvarianter), røkt laks, tomat, løk, paprika. Jeg blir fort matlei og trenger noe å variere med, som jeg kan spise meg skikkelig mett på! Og om det går fort å lage er det også et pluss.

Hva med hjemmelaget frokostblanding med feks blåbær i? Hvordan regner man kcal i sånt, og har noen oppskrift?

 

Salat lager jeg innimellom også, men har en lei tendens til å putte i ting som ikke er så sunt (fordi salaten fort blir kjedelig siden jeg ikke spiser tomat og paprika), som feks pinjekjerner eller fetaost.

 

Hva spiser dere til frokost og lunsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Jeg spiser havregrøt til forkost. Synes det er kjempegodt og veldig luksus med varm frokost.

 

Til lunch spiser jeg 2 skiver med forskjellige pålegg på. Salat til lunch funker ikke så bra for meg for jeg blir så fort sulten igjen. Så matpakken min er ganske "norsk" , skiver med pålegg som leverpostei, jubelsalami, makrellfillet i tomat, skinke av diverse typer, hvitost, ja det er det meste tenker jeg.

Så har jeg alltid en hel tomat med, salat under all skinke pålegg, agurk og paprika oppå pålegget. Da får jeg også mye av grønnsakene fylt opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser havregrøt til forkost. Synes det er kjempegodt og veldig luksus med varm frokost.

 

Til lunch spiser jeg 2 skiver med forskjellige pålegg på. Salat til lunch funker ikke så bra for meg for jeg blir så fort sulten igjen. Så matpakken min er ganske "norsk" , skiver med pålegg som leverpostei, jubelsalami, makrellfillet i tomat, skinke av diverse typer, hvitost, ja det er det meste tenker jeg.

Så har jeg alltid en hel tomat med, salat under all skinke pålegg, agurk og paprika oppå pålegget. Da får jeg også mye av grønnsakene fylt opp :-)

 

Tilbereder du havregrøt med melk eller vann? Jeg har prøvd havregrøt noen ganger, men syns det blir litt smakløst. Må nesten ha sukker og kanel på, og det skal man vel helst ikke ha (sukker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Tilbereder du havregrøt med melk eller vann? Jeg har prøvd havregrøt noen ganger, men syns det blir litt smakløst. Må nesten ha sukker og kanel på, og det skal man vel helst ikke ha (sukker).

 

Jatakk, begge deler :-)

 

Jeg bruker sånn blå havregrøt med ekstra kruskakli.

 

Oppskriften:

 

1 dl havregrøt (fra den blå pakken)

1 dl melk

1,5 dl vann

1 ss rosiner

Kanskje litt salt

 

Alt dette koker jeg sammen og hiver i tallerkenen før jeg går på badet - det er så FRYKTELIG varmt! Når jeg er ferdig på badet er grøten avkjølt og lunken :-)

 

1 ts blåbærsyltetøy har jeg på før jeg spiser.

 

Det blir ca 200 kcal som er "frokostrasjonen". Så drikker jeg ett glass melk til.

 

Av og til har jeg kanel på, men tror det er lurt å bruke søtningsmiddel i stedet for sukker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også en del havregrynsgrøt, men bruker da AXA Great havregrøt. Denne finnes både i små porsjonsbokser (som passer til lunsj) og større pakker som ligner frokostblanding. Det er bare å tilsette varmt vann, og vente i et par minutter. Kjapt og greit.

 

Havregrøt laget av 50 gram havregryn og 2 dl vann gir 180 kcal.

 

Jeg foretrekker den med eple og kanel, mens min søster sverger til den med røde bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

er ikke så glad i brødmat tidlig på morgenen. så jeg spiser enten havregrøt

1 dl havregryn (ca 40g)

1 1/2 dl melk

ca1 1/2-2 dl vann

 

Ellers så lager jeg smoothie av følgende

150g frosne bær

50-100 g cottage cheese

50-100 g kesam mager

og evt. et egg.

ha gjerne litt havregryn oppi.

du kan justere slik at det er riktig mengde til din meny.

Denne smoothien inneholder en del protein, slik at hvis du trener en del, så er dette super mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Havregrøt er kjempe godt !

Jeg bruker strø splenda og kanel på den.

 

Og så kan du kryddre den vanlig skinken din.

Jeg lager også hjemmelagd italiensk salat som jeg har under skinken.

Det syns jeg er nyyydelig ! :)

 

Jeg bruker en del egg som pålegg til lunsjen.

Enten hardkokt egg, med tomat oppå skiven, eller jeg mikser sammen egg og litt vann, og setter den i mikroen. Så vips har jeg eggerøre på 1,5 minutt :) Passer på å kryddre det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Gjest sichelle

Hei. Har du bakt GR sine frukt og nøtteringer? En slik er skikkelig god med ei skive lett jarsberg :) Blir fort veldig lei selv av brødmat og havregrøt :P Hvis du kutter ned på nøttene i blandingen blir den fort mindre kaloriholdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kom tilbake til denne tråden, jeg, iom at jeg endelig har funnet en løsning på frokostproblemet mitt! Jeg har ikke vært vant til å spise frokost, rett og slett fordi jeg ikke har spesielt matlyst tidlig på morgenen. Dessuten er det ofte knapt med tid.

 

Nå har jeg begynt å lage meg havresmoothie til frokost, og den er både frisk og lettvint. Mye lettere for meg å drikke i meg "maten", samt at jeg bare kan ta den med meg på badet mens jeg fikser meg.

 

Internettsidene her har litt feil i oppskriften, noe jeg tror skyldes at programmet deres runder opp alle verdier til hele tall. Uansett, her er den som står i boka:

 

0,5 dl biola naturell

1 dl druejuice

0,5 dl frosne blåbær

0,5 banan

2 ss havregryn

et par isbiter

--- og kjør i blender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest eltevelte

mange tror at salaten blir usunn av å ha i f eks pinjekjerner. da de tenker at nøtter er usunt.

 

nøtter inneholder mye kalorier, ja. men har de rette fett typer og ulike viktige mineraler og vitaminer en treng.

 

så sies å anbefales ofte det, under slanking, at en skal forsøke å få i seg nøtter.

men her skal jo og dette begrenses, ikke mer en en neve eller 50-100g per dag.

 

ser også oppskrifter fra gr og jeanett r, har nøtter i rettene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Linemor1975

Kom tilbake til denne tråden, jeg, iom at jeg endelig har funnet en løsning på frokostproblemet mitt! Jeg har ikke vært vant til å spise frokost, rett og slett fordi jeg ikke har spesielt matlyst tidlig på morgenen. Dessuten er det ofte knapt med tid.

 

Nå har jeg begynt å lage meg havresmoothie til frokost, og den er både frisk og lettvint. Mye lettere for meg å drikke i meg "maten", samt at jeg bare kan ta den med meg på badet mens jeg fikser meg.

 

Internettsidene her har litt feil i oppskriften, noe jeg tror skyldes at programmet deres runder opp alle verdier til hele tall. Uansett, her er den som står i boka:

 

0,5 dl biola naturell

1 dl druejuice

0,5 dl frosne blåbær

0,5 banan

2 ss havregryn

et par isbiter

--- og kjør i blender!

 

 

Hei Logika!

 

Tusen takk for bra tips - høres veldig godt ut :) Hvor mange kcal er det i denne oppskriften?

 

 

Line :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en salat skal få nok kalorier til å være frokost eller lunsj, så trenger man faktisk å tilsette eks pinjekjerner, nøtter, krutonger, feta, kjøtt osv. Man kan seff bruke opp kaloriene på dressing, men det er vel ikke helt meningen ;-)

 

Jeg liker godt brødmat, men varierer med havregrøt inni mellom. Bruker også Vitas frokostblanding "flerkornsblanding", "Fitness" fra Nestle og andre som har fullkorn og lite sukker. Du kan ha godt go vel 60 g og ekstra lettmelk til av de fleste, og det blir man mett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...