Gå til innhold

Hjertevennlig


Gjest MissKris

Anbefalte innlegg

Gjest Movistar

Hjertevennlig er forbundet med de sunne omega 3 - 6 - 9 fettsyrene. Mat som inneholder slikt er ofte fete matvarer, dvs høy kaloritetthet, og dermed faller de inn under "NEI"-mat.

 

Jeg syns ikke du skal fokusere veldig mye på at noe er NEI mat dersom det sier seg selv at i små mengder så ER det sunt, i og med at man får i seg mye av de sunne fettsyrene.

 

Når det er sagt er det viktigere med omega 3 (fra fisk) enn omega 6 (fra f.eks. vegetabilsk fett som oljer og nøtter) fordi sistnevnte får man som oftest i seg nok av fra før. Omega 9 klarer kroppen å produsere selv og er ikke en "essensiell fettsyre", dvs noe vi må få fra kosten. Omega 9 i feks rapsolje og oliven.

 

Jeg spiser lettmajones og laks. Begge er hjertevennlig og "Litt" mat. Makrell i tomat er også "Litt" mat, men jeg spiser lite av dette pga det utgjør så lite i en påleggsrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissKris

Aha! Meget opplysende, takk!

 

Jeg lever med mantraet "Alt med måte" og henger meg ikke så veldig opp i at noe er nei-mat, men jeg fikk det ikke helt til å henge sammen. Lett-majones var en god variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...