Gå til innhold

Intervalltrening i motbakke ?


Gjest kirie
 Share

Anbefalte innlegg

hei,

 

lurte på om det er noen andre her så trener intervall med motbakke på tredemølle?

 

jeg liker ikke å jogge så jeg har fått et opplegg fra veileder på treningsstudio som jeg følger.

 

var i utgangspunktet kun 4 intervaller men har lagt på et ekstra intervall.

 

10 min oppvarming rask gange

4 min 12 i stiging 5,7 i hastighet

3 min aktiv pause (her er det 0 i stigning og varierer mellom 4 i hastighet og "bygger meg opp" til ny intervall økt ettersom jeg får "pusten tilbake"

 

kjører dette 5 ganger men 10 min nedtrapping etterpå.

 

veilederen mente det var bedre å ha høy stigning og heller litt lavere tempo og kan heller øke begge deler litt etter hvert.

 

noen andre som trener på denne måten eller har erfaring. gjort dette nå i ca 3 uker (3-4 ganger i uken) og merker god fremgang både på stiging og hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Hei :)

Jeg trener ikke intervaller i motbakke ak nå, men har gjort det masse tidligere da jeg har ett kne som ikke alltid er like glad i fart :P Opplegget du har fått er jo kjempebra! Det svir mange kalorier samtidig som du bygger muskler når du går i motbakke :) for knærne sin del vil jeg anbefale å ikke gå helt ned til 0, men ligge på minst1 i stigning i pausene ;) (da får du mindre støt)

 

Hmm, kanskje jeg skal begynne med disse intervallene igjen, har holdt på en stund med kjappe intervaller nå, så er kanskje på tide å bytte litt igjen ;)

 

Lykke til hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo utrolig gøy trening synes jeg. til og men mannen kommenterte at rumpa var blitt fastere :P

hiv deg på motbakker igjen du også :)

 

men har du opplevd at noen dager går alt bare galt?

trener jo samme opplegg hver gang og aldri hat noe problem med melkesyre.

i går stoppet alt opp og var sliten før jeg var ferdig med oppvarming og fikk melkesyre i hvert intervall og klarte ikke fullføre alle intervallene. ble fysisk dårlig underveis.

kjenner du til det?

var litt ekkelt at kroppen bare totalt sviktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Det har jeg så abslolutt vært borti, flere ganger ;) jeg får det gjerne etter 5-7 uker med samme treningsopplegg, da kommer det en slik en. Enten så kan du kroppen et par dager ekstra fri, det går bra! Eller du kan trene noe helt annet eller hvertfall helt rolig en uke, så fortsette igjen.

 

Det sies jo at ofte så skal man gjerne bytte treningsprogram hver 6 uke, men det kommer vldig ann på opplegget! Og hva som er målet. Trener du med pulsklokke? Det gjør jeg. Og hvis pulsen ikke er noe høyere enn vanlig så prøver jeg bare å kjøre økta gjennom, men hvis enten pulsen er høyere eller eg kjenner samme "sviktene kropp" 2-3 økter etter hverandre så kegger jeg om treningen hvertfall 1-2 uker, for å komme løs på en måte :) (jobber som fysioterapeut så har jo en stor fordel der når det kommer til trenings og generell kunnskap om kroppen da)

 

Håper det løsner for deg igjen snart :)

 

GOD HELG!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trente bodypump i går og prøvde meg på en ny intervall økt i dag, det gikk litt bedre men kroppen er enda ganske tung. skal kjøre en rolig treningsøkt i morgen tenkte jeg så kroppen får en liten pause.

 

jeg har trent mye med pulsklokke før og har store planer om å bruke den på intervall treningene men jeg kan ikke finne magebelte!!!!!

skal gjøre et nytt forsøk i dag på å finne det :P

 

ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kirie tuseeen takk for en flott opplegg :)

Nå har jeg trent det 2 ganger i uka og synes det er helt toppers.

Skal trene det igjen i morgen. Men jeg gjør det bare 4 ganger.

Trener hjemme med barn rundt.Så litt vanskleig å få mere tid. Kanskje etterhvert .

Men skulle bare takke deg. :)

 

Får du noen flere opplegg på tredemølle,vil jeg gjerne ta i mot tips .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirie tuseeen takk for en flott opplegg :)

Nå har jeg trent det 2 ganger i uka og synes det er helt toppers.

Skal trene det igjen i morgen. Men jeg gjør det bare 4 ganger.

Trener hjemme med barn rundt.Så litt vanskleig å få mere tid. Kanskje etterhvert .

Men skulle bare takke deg. :)

 

Får du noen flere opplegg på tredemølle,vil jeg gjerne ta i mot tips .

 

Hei,

 

kjekt at du likte samme opplegg som meg.

hold meg oppdatert på hvordan det går så kan vi dele erfaringer :)

 

jeg har nå klart å kjøre et par økter med 15 i stigning (max på tredemøllen jeg bruker) med 5,5 i hastighet. men noen dager er kroppen kjempe tung og da er jeg nede på 12,5 igjen.

 

når jeg klarer 15 i stigning uten å dø så skal jeg få videre opplegg av veilederen så jeg kan jo gi deg tips om hvordan "veien videre" blir når du har nådd toppen :)

 

er foresten ikke bra å kjøre dette opplegget så hardt mange dager på rad, det liker vertfall ikke min kropp. annen hver dag er ganske greit for det er intense økter og kroppen trenger pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kjekt at du likte samme opplegg som meg.

hold meg oppdatert på hvordan det går så kan vi dele erfaringer :)

jeg har nå klart å kjøre et par økter med 15 i stigning (max på tredemøllen jeg bruker) med 5,5 i hastighet. men noen dager er kroppen kjempe tung og da er jeg nede på 12,5 igjen.

 

når jeg klarer 15 i stigning uten å dø så skal jeg få videre opplegg av veilederen så jeg kan jo gi deg tips om hvordan "veien videre" blir når du har nådd toppen :)

 

er foresten ikke bra å kjøre dette opplegget så hardt mange dager på rad, det liker vertfall ikke min kropp. annen hver dag er ganske greit for det er intense økter og kroppen trenger pause.

 

Jo det hadde jeg likt :)

Jeg har også stigning Max på 15 på min tredemølle. Men jeg tror jeg vil trene på 12 enda. Er ikke blitt så flink etter 3 ganger. Ser ut som du har holdt på med dette lenge.

 

Nei da jeg trener ikke hverdag. Annen hver dag her også :)

Hva annet er det du trener ?

God helg til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

du går vel ikke intervallene, men springer? har jeg forstått riktig?

 

skal prøve ut dette jeg og:)

 

Den intervalltreningen som står beskrevet her så går vi både i "pausene" og "intervallene" :) med 15 (eller 12,5) i stigning vil du se at å holde ut å springe i 4 min av gangen er i det meste laget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er sant hehe, glemte det med stigningen, jeg hadde aldri klart og gått i 15 eller 12,5 om det ikke var stigning hehe

 

skal ligge på mellom 5 og 5,5 i hastighet. poenget er mest mulig stigning og ikke farten. men når du ligger på ca 5,5 i hastighet så får kroppen jobbet hardt i de 4 minuttene du "jobber"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det hadde jeg likt :)

Jeg har også stigning Max på 15 på min tredemølle. Men jeg tror jeg vil trene på 12 enda. Er ikke blitt så flink etter 3 ganger. Ser ut som du har holdt på med dette lenge.

 

Nei da jeg trener ikke hverdag. Annen hver dag her også :)

Hva annet er det du trener ?

God helg til deg :)

har vert litt fraværende den siste uka, føler jeg gjør alt riktig men vekten står stille :( mistet litt motivasjonen kan du si.

 

jeg trener body pump ca 1 gang i uka og fri vekter i studio 1 dag i uken. så blir det tredemøllen ca 3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Har bare en ting å si:

 

FORTSETT den gode trenden din du :D

 

Kunne sikkert skrevet en hel avhandling til deg, men vet du, det trenger du ikke :) Du er flink og resultatene vil komme! :) Hører du det, FLINK er du :D

 

Motivasjonsklem fra meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en ting å si:

 

FORTSETT den gode trenden din du :D

 

Kunne sikkert skrevet en hel avhandling til deg, men vet du, det trenger du ikke :) Du er flink og resultatene vil komme! :) Hører du det, FLINK er du :D

 

Motivasjonsklem fra meg :rolleyes:

 

Helt enig med mia123.

Kunne ikke si det bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk jenter.

 

har ikke veid meg denne uka, har pusset opp kjøkkenet så har ikke hatt mulighet til å trene men i dag er kjøkkenet på plass og da er det bare å komme meg på trening i morgen. GLEDER MEG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk jenter.

 

har ikke veid meg denne uka, har pusset opp kjøkkenet så har ikke hatt mulighet til å trene men i dag er kjøkkenet på plass og da er det bare å komme meg på trening i morgen. GLEDER MEG!!

 

Så hva fikk du trent i dag kirie ?

Jeg har fått så bedre kondis av å trene dette opplegget i bare 2 uker. Nå har jeg gått tilbake til vanlig interval. Før kunne jeg ikke løpe 4 min på 7 km pr time. Nå kan jeg løpe i 10km pr time i 4 minutter. Det var deilig å kunne løpe lenge uten å stoppe.

Men kommer nok tilbake til motbakke trening.

Jeg blir på en måte lei av samme trening lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva fikk du trent i dag kirie ?

Jeg har fått så bedre kondis av å trene dette opplegget i bare 2 uker. Nå har jeg gått tilbake til vanlig interval. Før kunne jeg ikke løpe 4 min på 7 km pr time. Nå kan jeg løpe i 10km pr time i 4 minutter. Det var deilig å kunne løpe lenge uten å stoppe.

Men kommer nok tilbake til motbakke trening.

Jeg blir på en måte lei av samme trening lenge :)

 

så bra du merker forskjell. jeg har heller aldri vert flink å jogge før og den ene dagen tenkte jeg å prøve og plutselig jogget jeg 25 min!!!!

i går hadde jeg tidenes "verste/beste" økt. 75 min spinning. har ikke trent spinning på sikkert 10 år så har ganske vondt i ræva i dag hehe.

 

tenkte meg på body pump i dag men er helt sjele i beina så jeg skal bare bort å trene litt vekter på overkroppen. mulig jeg har meg en rask gåtur på tredemøllen.

 

satser på å være klar til motbakke i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...