Gå til innhold

Studentmat! God - sunn og billig?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en jente på 19 år, som har satt meg som mål å gå ned ti kg innen sommeren (puh!). Deltar på nettkurs, og er veldig fornøyd med materialet jeg har fått tilsendt så langt :) Er bare det at jeg ikke er så veldig "oppfinnsom" på matfronten selv, og begynner nå å bli litt lei av "standardoppskriftene min" - spesielt lunsj og middag!

Samtidig lever jeg på et ganske stramt budsjett, da jeg studerer fulltid, og ikke har jobb annet enn i ferier, høytider o.l. Er derfor vanskelig å "sprite opp" maten litt uten å ta altfor store jafs av lommeboka!

Derfor (for å komme til saken!) lurer jeg på om det er noen som har noen tips til sunn, god og billig studentmat? :)

Tips mottas med stooor takk! :D

 

Hilsen en uforbederlig surrekopp på nitten år, som ikke aner hva hun skal bli når hun blir stor ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne86

Hei! :)

 

Jeg har noen tips! :)

 

Hva med fiskeboller i hvit saus? Bruk lettmelk eller skummetmelk i sausen, og noen poteter til. Er det helg, så kan du jo unne deg noen First Price-reker og lit karri i sausen? Det er mange billige typer fiskeboller, men prøv å finne den med mest fisk i!

 

Grønnsaker er jo kjempebillig, så hva med grønnsakssuppe? Potetsuppe er også godt, eller kanskje løksuppe? Supper metter ganske godt siden det fyller opp i magen. Som tilbehør kan du kjøpe gårsdagens brød hos bakeren. Skjær opp og putt i fryseren, så tar du ut et par skiver og putter de i brødristeren. Som nybakt! :)

 

På Kiwi kutter de momsen på nøkkehullprodukter. Jeg fikk et tips fra søsteren min om at det koster ca 56 kr/kg for strimlet svinekjøtt fra Gilde! Det er jo svinebillig! (hihi)Da kan du feks lage wok. Du finner billige wokgrønnsaker i fryseren.

 

Og så er det jo studentretten over alle studentretter: havregrynsgrøt! :) Med bare en bitteliten smørklatt og masse kanel og lite sukker så har du en sikker vinner!

 

Lykke til med matlagingen og med studielivet! :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student selv så dette interesserer meg :)

 

Hvis du har muligheten er det helt GENIALT å dra til Sverige. Jeg har fylt en hel fryseskuff med kjøtt, spesielt kylling. Har dermed alltid noe å lage til middag, og bruker rester til lunsjen på skolen (men advarsel; andre studenter blir som ugler når man kommer med lunsj som ikke er knekkebrød eller brødskiver. Jeg ble faktisk ganske pinlig berørt første gangen - haha!)

 

Annet enn dét anbefaler jeg virkelig fryste grønnsaker her i Norge. Kjøpte en gang fire fryste brokkoliposer da jeg oppdaga at det kosta rundt en tier på Kiwi! Veldig greit, og kjempeenkel mat. Har i tillegg stått masse om at grønnsakene visstnok ikke mister næringen selv om det er fryst, og det passer meg utmerket :)

 

Foruten dét spiser jeg mye knekkebrød og diverse retter lagd av egg. Et tips er å kjøpe forskjellige krydder, så maten ikke nødvendigvis blir så kjedelig.

 

Et annet tips mtp pris er å handle én gang i uka ;) Da handler jeg inn kyllingfilét eller laks og grønnsaker (alltid fryst) og fordeler dette utover uka, samt innkjøp av pålegg og knekkebrød for hele uka. Også har jeg som regel og ikke småhandle hele tiden. Unner meg bare kaffe kjøpt på skolen.

 

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Veldig grei tråd!

 

Noe jeg pleier å gjøre, som kanskje ikke er det sunneste, men veldig slankende, er å spise posesupper 1-2 ganger i uken. Kjempebillig, 10-15 kroner for en suppe, også hiver jeg oppi litt ekstra. Gjerne litt ekstra gulerøtter, eller go og mager pølser i en kjøttsuppe, litt torsk i fiskesuppa. Jeg spiser den jo ikke opp på alene, så da har jeg middag eller lunsj dagen etterpå også :-)

 

 

Ellers har jeg fått tak i en fryser billig på finn.no, så jeg stapper med mat når det er tilbud. Kjøper kyllingfileer fra first price ++ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest murreM

Veldig grei tråd!

 

Noe jeg pleier å gjøre, som kanskje ikke er det sunneste, men veldig slankende, er å spise posesupper 1-2 ganger i uken. Kjempebillig, 10-15 kroner for en suppe(...)

 

 

SUPPE! Sjekket kaloriinnholdet i det, det er jo kjempefå kalorier i de fleste suppper! At jeg ikke har tenkt på dette før, tusen takk for supert mattips som også er billig! Jeg som var sååå matlei nå, skal blir gått å spise noe annet enn kylling, hehe! Holder du deg lenge mett av suppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPPE! Sjekket kaloriinnholdet i det, det er jo kjempefå kalorier i de fleste suppper! At jeg ikke har tenkt på dette før, tusen takk for supert mattips som også er billig! Jeg som var sååå matlei nå, skal blir gått å spise noe annet enn kylling, hehe! Holder du deg lenge mett av suppe?

 

Man blir fort sulten igjen, derfor er det et bra triks å ha litt "fyllmateriale" i suppen. Når jeg kjøper fiskesuppe har jeg alltid oppi hakkede gulrøtter og hakket purre f.eks, og i de aller aller fleste supper eller gryteretter er det supert å ha oppi røde linser. De har det i små pappkartonger til en OKish pris på Rema (i hermetikkhyllen), men det beste er å kjøpe det på en innvandrerbutikk, det er så SYKT billig, 2 kg for 39 kroner tror jeg.

 

En personlig favoritt:

1 boks tunfisk i olje (åpne opp boksen bittelitt og så sett den på hodet i vasken for å få rent av)

2 grønne epler i biter

1/4 hakket rødløk

litt røde linser

For det lille ekstra: litt lime/sitronsaft + noen blader fra en krydderplante + litt pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest hircine

Ser det er lenge siden dere har skrevet her nå, men et tips er å kjøpe grønnsaker på "innvandrerbutikker"! De har som regel godt utvalg og prisen kan være halvparten eller en tredjedel av det den er i norske butikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

×
×
  • Opprett ny...