Gå til innhold

I og På hjemmelaget pizza.


Gjest kanskje

Anbefalte innlegg

Gjest Ringskua

Jeg har laget ganske lik pizza i 30år, med stor suksess. Men nå som jeg har regnet ut kaloriene, så ser jeg at noen ting med fordel kan byttes ut.

 

Jeg bruker siktet speltmel....noen bedre forslag.

Jeg bruker soyaolje...........

Jeg bruker ferdig revet pizzaost...

 

Det er disse ingrediensene evt. andre, jeg vil bytte til det aller lureste/sunneste/beste. Noen forslag?

 

Her er oppskriften:

7dl siktet mel

litt salt

2,5 ts b.pulver

4 ss soyaolje

2,5 dl melk

 

800g karbonadedeig

1 løk

1 liten boks mais

1 glass pizzasaus(Idun)

mye revet ost

 

Og en stor bolle salat.

 

Og jeg spiser nesten 1/4 del selv, men da er jeg stapppp mett.

Vil nøye meg med 1/6 heretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville byttet ut melet med en grovere variant, feks Fibra elns. (for speltmel er ikke grov, eller tar jeg helt feil her?). Evt kan du bytte ut ca 10% av melet med FiberFin (fås kjøpt på helsekost eller funksjonellmat.no), det er dyrt, men inneholder mye mer fiber slik at du blir fortere mett.

 

Vet ikke hvilken melk du bruker, men ville brukt skummet melk fordi det er den magreste melken.

 

Pizzasausen ville jeg heller laget selv, tenker du kan få den mye sunnere da. Har ikke noen god oppskrift, men det finner du sikkert enten her inne eller på nettet.

 

Osten ville jeg byttet ut med Synnøve Ekstra lett (eller hva den nå heter), den har veldig mange ferre kalorier. MEN den smelter annerledes, så det er ikke sikkert at du vil like den like godt. Men verd å forsøke! :)

 

Ville også sagt putt på mer grønnsaker, men siden du spiser salat til så får du vel i deg nok grønnsaker der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville byttet ut melet med en grovere variant, feks Fibra elns. (for speltmel er ikke grov, eller tar jeg helt feil her?). Evt kan du bytte ut ca 10% av melet med FiberFin (fås kjøpt på helsekost eller funksjonellmat.no), det er dyrt, men inneholder mye mer fiber slik at du blir fortere mett.

 

Vet ikke hvilken melk du bruker, men ville brukt skummet melk fordi det er den magreste melken.

 

Pizzasausen ville jeg heller laget selv, tenker du kan få den mye sunnere da. Har ikke noen god oppskrift, men det finner du sikkert enten her inne eller på nettet.

 

Osten ville jeg byttet ut med Synnøve Ekstra lett (eller hva den nå heter), den har veldig mange ferre kalorier. MEN den smelter annerledes, så det er ikke sikkert at du vil like den like godt. Men verd å forsøke! :)

 

Ville også sagt putt på mer grønnsaker, men siden du spiser salat til så får du vel i deg nok grønnsaker der. :)

 

 

Ja, er veldig enig med Anci. FiberFin er grei å bruke i pizzabunn og man sparer faktisk en del kcal der. ;) Hvis du vanligvis bruker 7 dl og nå erstatter 1/2-1 dl med FiberFin vil du spare ca 150-300 kcal.

 

Du skriver ikke hvilken ost du bruker, men jeg bruker Finello Mozzarella (ca 300 kcal/100g) og så drysser jeg gjerne over litt Jarlsberg (ca 350 kcal/100 g) for å få smak og farge på toppen. Slik sparer jeg enkelt 100-150 kcal og osten er fremdeles god.

 

Hvis du kun har på mais for å være sunn, så ville jeg erstattet den med sopp. Mais har endel kcal, men er jo også veeeeldig godt på pizza. F.eks. hvis du spiser 1/4 av pizzaen vil 25-30 kcal være fra mais. Tilsvarende mengde med champignon gir deg 8 kcal. På en hel pizza vil du spare ca 80 kcal.

 

Tilsammen kan gjerne hele pizzaen bli på 500 kcal mindre mens du fremdeles beholder smaken du liker, men du må jo føle at du ender opp med noe det er verdt å spise. En langpanne-pizza deler jeg i 10 biter der én bit metter til middag, men der jeg av og til unner meg en bit nr to til kvelds. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...