Gå til innhold

No treng eg skikkelig motivasjon altså!!!


Gjest KiLin

Anbefalte innlegg

*sukk*

 

Kjem eg til å klare dette her? Går ikkje direkte på slankekur, sia eg ammar, men eg prøver å leggja om kosten min litt, og følgja hovudoppbygginga av ein dag med eting slik GR skriv.

 

Men eg aner ikkje kor mange kcal eg skal ha då, sia eg ammar... mellom 1500-1700kcal?

 

Så har det seg slik, at eg i eit svakt øyeblikk bad typen om å kjøpa ein krokanrull til meg, i stad... Så no ligg rullen i skapet og nærmast BER meg på sine kne om at eg skal eta han opp...

 

Motivasjon til å overhøyra krokanrullen sine klynk???

 

Har klart megbra ei god stund no, så litt dumt om rullen vert fortært i kveld.... kva godt kan eg finna på istadenfor? Ligg berre på 1300kcal i dag! Forslag motas med stoooor takk!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du må spise 'mye' mer!!

Fullammer du? da skal du ha 750 kcal ekstra pr. dag!

Hvis du gikk på et vanlig kurs og skulle hatt 1600 kcal, så skal du ligge på 2350 mens du ammer.

 

Ikke hør på rullen i skapet, gå å kast den i søppla om du ikke klare å vite at den ligger der, eller trekk den den i do!! Det er bedre enn å sluke den!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her legger jeg inn kopier av svarene jeg har gi5tt mamosa og Faith tidligere i uka:

 

Svar til Mamosa:) Ammende:

 

Hvis du går ned mye mens du ammer, så kan det ha 2 negative effekter.

 

For det første så lagres tungmetaller og avfallstoffer i fettet vårt, og når fettet forsvinner, så går dette over i melken. Dette er miljø-gifter, og man har lite dokumentasjon på hvor skadelig dette er, men det er påvist i inuitt samfunn at barna får nedsatt fruktbarhet. De fleste anbefaler maximum vekt reduksjon på 0,5 kg per uke ved fullamming.

 

I tillegg kan man risikere å miste melken helt hvis man spiser for lite! -Hvis du har sett kalori beregningene og meny-forslagene rundt i forumet, så må du iallefall opp en meny i forhold til normalt (den du regner deg frem til. Se svaret mitt til Faith sitt innlegg om manglende motivasjon!), og i tillegg skal du ha endel ekstra på melkerasjonen. Vet ikke helt hvor mye, og har sett mye forskjellig på forumet. Jeg ville anbefalt deg å melde deg på ett kurs, for instruktørene skal ha god oversikt over dette. -Ellers ville jeg kuttet ut snop og brus, og tatt dette over litt lenger tid enn til sommeren. -Du kan alltids øke tempoet på reduksjonen når du ikke lnger ammer!

 

-Dette var neppe særlig motiverende, men det er greit å vite hva man skal passe på i forhold til melk og barn også, synes jeg.. -Og sunn mat og trilleturer (venter også på våren , er uansett bare bra! Prøv forresten Pilates i stua! Det gjør jeg med ujevne (skal bli jevnere!) mellomrom!

 

Svar til Faith ;) (Ikke ammende, trenger bare ett puff bak!)

 

Du kan regne ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)"

 

Er litt usikker på hvilken meny du vil ende på, men for meg (som ligger på 1600kalorier nå) så ser en dag omternt slik ut:

 

Frokost:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Luns:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Mellommåltid:

1 brødrasjoner

1 påleggsrasjoner

 

Middag:

1 middagsrasjon

1 potetrasjon

saus og annet tilbehør

 

Kveldsmat:

1 brødrasjoner

1 påleggsrasjoner

 

3 melkerasjoner

3 forskjellige frukt.

Minimum 2 liter vann

 

Kan legge til at en brødrasjon er 30 gram, pålegg er 20g, 1 middagsrasjon(fisk/kjøtt/kylling) er 150 gram rå vare. 1 potetrasjon er 150g potet/100g pasta/100g ris. Melk er 1,5 dl skummet eller ekstra lett melk (Biola, lett yoghurter, Lett og mild youghurter osv).

 

I tillegg kan man spise "kosemerker" = (søte/usunne, kaloriholdige matvarer) tilsvarende ca 50 kalorier daglig. Det er veldig lite, så disse kan man spare til helgen og ta for eksempel en halv flaske vin, en sjokolade, eller ett kakestykke.

 

Håper dette kan være ett lite spark i baken for å få litt motivasjon, og komme i gang!

 

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingen ting om hvor gammel du er, hvor høy du er og hvor mange kilo du veier. Fullammer du? Etter som jeg har forstått anbefales det ammende å spise 500kcal per dag mer enn ikke ammende.

 

1300 høres alt for lite ut. Det er den laveste anbefalte kalorimengde for IKKE AMMENDE - så du må iallefall ligge 500 kcal over dette. Det er i fettvev vi lagrer miljøgifter som PCB og lignende og dersom du sulter deg, vil mange av de frigies til melken. Derfor er det ikke anbefalt å gå på veldig lavkaloridietter når du ammer.

 

Dersom du tar tiden til hjelp vil kiloene forsvinne - jeg har ammet tre - og graviditetskiloene forsvant sakte men sikkert. Husk å drikke mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...