Gå til innhold

Hjelp! Motivasjon - hvor ble du av?


Gjest Solskinnssinn
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Solskinnssinn

Hjelp - nå er jeg så lei!

 

Begynte på mitt første kurs i januar, og over halvveis gjennom kurset nå.. Men nå har jeg skikkelig møtt veggen motovasjonsmessig. Lei lei lei av all den her målingen og veiingen, og å hele tiden måtte skrive det ned og senere taste det inn på nettet. :( går på kurs med min mor, og hun gjør ingenting sånn som hun skal, og går mer ned enn meg, det er heller ikke særlig motiverende.. Og når jeg spiser middag med andre syns de jeg er helt sykelig som driver og veier alt jeg legger på tallerkenen min.. Men hvordan ellers kan man følge med på hvor mye kcal man spiser? Men nå er jeg så lei at jeg nesten ikke orker å holde på sånn mer... Er det noen som har møtt denne veggen før som har noen råd å gi? Vil jo ikke gi opp med kurset osv, er bare så lei av å veie/måle/regne og bla bla bla.

 

Også veldig sliten av å hele tiden passe på mengder på ting som for eksempel juice, hvor usunt kan det være å drikke en flaske/kartong juice?! Ja, jeg vet det er mye fruktsukker i juice, men hvis man ikke skal få lov til å drikke og spise noen ting usunt som boller, brus, chips, sjokolademelk, så må det jo være lov å kose seg med naturprodukter som juice noen ganger, eller!? Jeg forstår ikke at jeg ikke skal kunne kjøpe en flaske blodappelsinjuice uten dårlig samvittighet :( #frustrert og lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristiiin

Hei du!

Jeg skjønner godt hvordan du føler det nå, men ikke gi opp, det blir bedre! Og når fremgangen kommer, da er det en vanvittig god følelse. Når man ser hvordan vekta kryper nedover, glemmer man alt man har "ofret" for å komme dit. :-)

 

Jeg har slitt med samme problem som deg og jeg ble tilslutt syk av å veie, vurdere og velge mat. Så man bør være litt obs på dette. Men det som har fungert fint for meg er å legge om kostholdet mitt, og nå spiser jeg mager, kalorifattig og god mat, og for å få i meg nok kalorier per dag må jeg spise større mengder mat enn jeg er vant til. For eksempel grove knekkebrød, egg, kesam mager, cottage cheese, kylling, tunfisk, svinekjøtt og grønnsaker.

 

Når jeg skal spise middag fyller jeg tallerken med grønnsaker/salat og spiser kjøtt/fisk til. Dermed kan du spise mer mat, fordi dette inneholder mindre kalorier enn en kombinasjon av kjøtt, potet/ris/pasta og saus. Jeg pleier ikke veie maten min, men jeg bruker ren fornuft. Et annet tips er å drikke et stort glass vann før middag, da dette gir mindre sulthetsfølelse. I tillegg kan du spise middagen fra et mindre fat enn du pleier, da føles prosjonen større. Er du sugen på noe godt etter middag, lag deg te/kaffe og spis ei gulrot/kålrot/annen grønnsak du liker.

 

Selvfølgelig kan du unne deg juice, men husk at det også inneholder kalorier. Når du skal ned i vekt er det en ting som gjelder, nemlig negativ energibalanse. Det vil si at du inntar mindre kalorier enn kroppen forbruker. Alle kalorier teller, både via flytende og fast føde. En kjapp gjetting er at en dl juice inneholder rundt 40-50 kcal, så drikker man et glass (ca. 2,5 dl) juice, tilsvarer dette opp rundt 100-125 kcal. Det er ikke noe i veien for å gjøre det, men husk å regne med disse kaloriene i dagsregnskapet.

 

Når det er sagt, har jeg aldri vært med på noe kurs, og det er mulig at dette strider mot "kursreglene" og tipsene du får der. Jeg ville bare bidra med tips som har hjulpet for meg! Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

×
×
  • Opprett ny...