Gå til innhold

BMI og sånt


Gjest lilleaziza

Anbefalte innlegg

Gjest lilleaziza

Hei!

jeg har sjekket BMI en min og jer kommer i kategorien 24, og da sier de at jeg er i faresonen for å utvikle sykdommer på grunn av fedme.

Jeg er 165 høy og er 66-67 kilo. Jeg syns ikke jeg er fet...? Den BMI greien er ganske streng?

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Du har nok helt rett i at du ikke er feit. BMI er bare en PEKEPINNE, pluss at det er endel andre ting som spiller inn. Deriblant trening. Jeg skal riktig nok ned endel kg, for jeg har noen for mye :P Men både min familie, venner (de nærmeste som vet om det) og min LEGE har sagt klart i fra at jeg ikke må se på BMI. Jeg er ei meget aktiv jente på 25 år med stor muskelmasse. Om jeg skulle fulgt BMI satsene, så hadde jeg blitt en pipestilk, det er jo ikke det som er målet.

 

I tillegg så har man en mye sunnere kropp om man har noen kg for "mye" og er aktiv og spiser relativt sunt, enn om man er innenfor "normal" BMI og ikke har en sunn livsstil :)

 

24 på BMI er heller ikke for høyt. Er man over 25, så kanskje.. Det er viktigere også med hvilken figur man er, midje/hofte- ratio er derfor mer vesentlig enn BMI :)

 

Det skal jo sies at det er lett å bikke over med noen kg for mye, så litt obs kan man jo være, så slipper man å måtte ta tak når man har 10 kg eller mer som skal av :P Hvis du setter deg ned med moren din, på tomannshånd, så hør hva hun syntes og fortell hva du føler rundt det. Vær ærlig, da vil hun si det hun mener om det, og ikke hva hun tror du vil høre.. man kan få mye ut av en slik samtale. :)

 

Føler du deg bra så er du det :D Og med de tallene du skriver, så er det ingen ting som tilsier at du har et feil selvbilde heller :D

 

Oppsummering:

BMI er streng, du er ikke fet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mia123 skriver, så er ikke en BMI på 24 regnet som overvekt.

I følge BMI skal den være mellom 18-25 for at du skal være normalvektig.

 

Men, som nevnt er BMI bare en pekepinn og ikke en fasit. De aller fleste som trener aktivt, og har store muskler, blir definert som overvektig. I tillegg bør du kanskje vurdere å bruke målebånd. På kvinner, så bør midje/ hofteratio være under 0,8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...