Gå til innhold

stavgang


Gjest madeleinerenate

Anbefalte innlegg

Gjest madeleinerenate

Er stavgange god trening ?

 

Har prøvet stavgang 6 ganger det siste 2 ukene . Jeg svetter som en sil , går dobbel så fort som gange og føles ut at jeg har elendig pust ...

 

Vurderer å gå ca 4 lengre turer i uken , 1.5 time - 3 timer i hver økt .

 

Vet ikke hvilke intensitet jeg skal føre i dagboken ...

 

Er det ok å bruke en stor ball som styrketrening ? Har kjøpt dvd til pilates og yoga .

 

Gleder meg og håper jeg kan svømme mye gjennom sommeren .

 

Høres dette ok ut som trening ?

 

Eventuelt hva kan eller bør jeg gjøre annerledes ?

 

Tar i mot alle tips med stor takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

hei :)

 

stavgang er mer effektiv en vanlig gange.

under registering av trening, er det egen *linje for stavgang. ser du på forbrent på gange å på stavgange, så ser du at stavgange forbrenner mer.

 

du får og brukt mer av kroppen ved stavgang en ved vanlig gange.og det hjelper på knærne, ikje så belastende.

og for å få opp kondisen, så er det lurt å legge inn noen intervall økter... enten ved å ha et par bakker å gå fortere opp, eller ved å ha et minutt fort så et minutt rolig, noen ganger under turen.

 

opptil 67 % mer energi forbruk, å mer effektiv en løping har jeg lest.

 

http://ingridkristiansen.com/treningsveiledning/trim-og-mosjon/stavgang-nordic-walking/

 

en link som sier litt om stavgange. håper det er til hjelp :)

 

er så mye info å finne, så valgte den ene med kristiansen.

 

selv er jeg med på stavgang et par ganger i uka, å vi går i ulendt terreng, så får intervall ved å gå i oppoverbakkene. merker at de blir lettere etter hvert som jeg blir mer trent...

 

når det gjelder å gjøre styrke, så tru jeg nok at ball er bra til styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

kom på du nevnte svømming og, svømming er veldig god trening. enten med trene påulike svømme teknikka, eller gjørestyrke øvelser i vann.

 

her kan du å legge inn økter for å betre kondis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...