Gå til innhold

Noen gravide her som trener?


Gjest Maoli
 Share

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 27 år og gravid for første gang. 18 uker på vei nå. Er gla i å trene mye, men det finnes så mange meninger om hva som er bra og ikke. Er det noen her som har noen erfaringer de ønsker å dele? Jeg lurer på hvor hardt man kan trene og hvor tungt man kan løfte vekter. Trente ganske hardt før jeg ble gravid, men merker jeg er blitt litt redd for å "ta i" både på tredemølle, spinning og styrkeløft. (f.eks knebøy med vektstang på skuldrene) Håper noen har noen gode råd og har vært igjennom dette før.

 

Hilsen meg:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Det samme lurer jeg på. Er gravid i 5. uke, men har ikke turt å trene noe særlig enda da jeg ikke vet hva som er "lov".

 

Leste på nettet at trening er noe leger og jordmødre anbefaler.. Men hvor mye og som du sier, hvor tungt kan vi løfte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg trente moderat med mitt første barn. Jeg følte litt på kroppen hva som var greit for meg. Jeg elsket å jogge, men kjente innimellom at magen begynte å gjøre litt vondt, så da gikk jeg over til rask gange. Det er veldig lurt å trene, hadde nemlig et svangerskap hvor jeg ikke gjorde det. Da la jeg på meg mye, og var utrolig slapp og trøtt.

 

Så nå presser jeg meg litt, skal hvertfall ut å løpe/gå annenhver dag, hvis ikke hver dag. Vekter har jeg ikke prøvd, men når jeg leste litt rundt om trening for gravide, så står det at man kan fortsette med det samme, men selvsagt ikke pumpe jern for å bygge store muskler. Man kan også høre på et treningssenter om de kan hjelpe til å sette opp et program for gravide. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Nå er jeg igang :) Vært en tur på treningsenteret idag tidlig. Ble jogging/fort gåing om hverandre + en økt med styrke.

 

Jeg har også sagt til meg selv at jeg skal på treningsenteret minst 2 ganger i uken. I tillegg skal jeg ut å gå 40-45 minutter 3 ganger i uken.

 

Har ikke lyst å ende opp med for mange kilo etter fødeselen, så i tillegg til å trene skal jeg legge vekt på en sunt kosthold. :)

 

Hvordan går det med dere? Går det fint å ta situps?

 

Ha en fin mandag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt lenge siden jeg har vært inne her:S beklager det, siden jeg som startet hele tråden.

Har ihvertfall trent som før og nesten hver dag :) og magen begynner bli litt tung. jordmor s til meg på kontroll for en uke siden ar jeg ikke skulle jogge, men det virker merkelig, så lenge jeg ikke kjenner noe ubehag m det. Sikkert litt" gammeldags" info. Har googlet endel også, mange som mener man kan trene som før bare man er litt ekstra oppmerksom og lytter til kroppen. det er viktig å avbryte om man føler ubehag eller blir svimmel å sånt.

 

når drt gjelder situps så er det ikke så bra når magen begynner vli større, men man kjenner når det vlir vanskelig og ubehangelig.det er fordi musklene i magen strekker seg og deler seg etterhvert som magen blir større. Man kan ta planken istede og jobbe statisk med musklene i magen.

 

Jeg er snart 26 uker og skal prøve fortsette så lenge jeg klarer målet er frem til fødsel :) kjenner det gir masse energi og føler meg vel. Åssen går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg trente for fullt begge svangerskapene.

 

Jeg sluttet å jogge rundt uke 21 pga ubehag og kynnere, gikk heller over til rask gange. JEg vet hun ene orienteringsløperen løp orientering da hun var 8 mnd på vei. Omdiskutert ja, men man kjenner nok selv på kroppen sin hva som er best :)

 

Jeg drev med spinning til jeg syns magen var i veien (rundt uke 30), men kjørte ikke pulsen mye over 75% av maks.

 

Styrketrening drev jeg med hele veien, men økte ikke i vekter. Jeg tok heller flere repetisjoner. Jeg fokuserte på kjernemusklatur, rygg og bekken, og tok en del yogaøvelser for gravide. Jeg droppet tung knebøy pga nedpress, tok heller benpress eller litt lettere vekter. Er kroppen din vant til styrketrening er det bare å kjøre på, men lytt litt ekstra til den. Den siste styrkeøkta mi hadde jeg på termindagen med nr. 1.

 

Kos dere med graviditeten og nyt at dere har form til å trene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg lurte også på det samme da jeg var gravid for første gang i fjor. Da snakket jeg med en fyr på toppidrettsgymnaset som har litt mer praktisk erfaring med slikt enn mange i helsevesenet som kommer med "for sikkerhets skyld"-anbefalinger. Jeg fikk høre at jeg kunne trene det jeg følte for, og at kroppen sier i fra når det er nok. Fosteret vil alltid prioriteres, så om man f.eks skulle trene på seg lavt blodsukker, så blir du dårlig av det før fosteret merker noe til det. Jeg løp min siste 70 min terrengtur i uke 14, ble deretter for tung i pusten til å løpe hele veiene. Men løp vel deler av løypa til ca uke 20, og gikk hvis jeg ble for andpusten. Jeg var også på fjellferie i uke 26, og gikk 2-4-timers turer opp til 2500 meter. Så bare tren til kroppen sier ifra om at det er ubehagelig.:-)

Styrke har jeg litt mindre peiling på, men det kan de sikkert få satt opp på et treningssenter. Ellers finnes det jo mange treningsprogram for gravide på nett. Det er i hvert fall lurt å trene, for man kommer seg utrolig fort etter fødselen hvis man er i bra form! Lykke til med resten av svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...