Gå til innhold

Frokostblanding


Gjest Silje151
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Silje151

Hei

 

Jeg trenger litt hjelp med frokostblandingen min. Jeg bor i Nederland for tiden så jeg blander min egen med havregryn, 4-korn, kruskakli, solsikkefrø, knuste linfrø, rosiner, tørkede tranebær og All bran pluss, tilslutt har jeg det som tilsvarer skummet melk oppi.

 

Problemet mitt er porsjonene, jeg går på meny 2 som skal ha 220 kcal til frokost og det anbefales da 40 gr/ 4 ss frokostblanding og 2 ss rosiner som skal tilsvare 280 kcal. Når jeg forsyner meg så tar jeg ofte 3/4 bolle full som tilsvarer nesten 200 gr med min blanding og topper det med skummet melken. Hvis jeg bare spiser en halv bolle så er jeg sulten før lunsj.

 

Hvordan går det an å klare seg på 40 gr rasjonen? Og den hjemmelagde frokostblandingsoppskriften er veldig inkonsekvent på dl-målene i de forskjellige porsjonene, hva er riktig? www.greteroede.no/42704194.o2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Someoneelse

Hei!

 

Så det var mangel på svar på innlegget ditt, så jeg tenkte jeg skulle komme med et lite tips angående "problemet" ditt. :) Det at du går på meny 2, altså skal ha 1600 kcal til dagen à 220 kcal ca til frokost er jo i grunn og bunn greit nok. Men dersom du sliter med at du overstiger 220 kcal til frokost, og du føler at du ikke kan spise mindre, så er det ingenting i veien for å spise det du spiser vanligvis til frokost, men at du da bare minker inn på kaloriene når det kommer til de andre måltidene.

 

Dersom dette er noe som kan la seg gjøre, så er det fullt mulig og "lovlig" :) Ga det noen mening? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Fryd

En slik frokost med korn og skummet melk, vil trolig ha for lite både fett og proteiner til at metthetsfølelsen varer.

 

- bruk en mindre skål, det er viktig at det ikke virker som om det er nesten ingenting i skåla.

- få inn mer proteiner, enten cottage cheese eller proteinpulver

- få større andel fett, bruk mer nøtter og frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg prøvde å foreslå dette for kursholder når jeg gikk på nettkurs, men hun var ikke helt enig.

Det er kjempe vanskelig å få til gode matrutiner som student fordi jeg må vanligvis gå 4-4,5 time uten å være sikret mat. Er liksom grenser for hvor mye gulrøtter jeg kan knaske i meg på forelesningfør noen får lyst til å hysje.

 

Hei!

 

Så det var mangel på svar på innlegget ditt, så jeg tenkte jeg skulle komme med et lite tips angående "problemet" ditt. :) Det at du går på meny 2, altså skal ha 1600 kcal til dagen à 220 kcal ca til frokost er jo i grunn og bunn greit nok. Men dersom du sliter med at du overstiger 220 kcal til frokost, og du føler at du ikke kan spise mindre, så er det ingenting i veien for å spise det du spiser vanligvis til frokost, men at du da bare minker inn på kaloriene når det kommer til de andre måltidene.

 

Dersom dette er noe som kan la seg gjøre, så er det fullt mulig og "lovlig" :) Ga det noen mening? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min kursholder sa det var viktig å tilpasse måltidsklokken etter min rytme.

Jeg slet litt i begynnelsen, men da jeg fant ut at det var "lov" å fordele måltidene som det passer meg best, føler jeg meg ikke lenger konstant sulten.

 

håper du finenr ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...