Gå til innhold

pulsklokker


Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

Anbefalte innlegg

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

noen som kan gi litt informasjon ang pulsklokker? lurer på om det kan være lurt å kjøre en. men skjønner ikke helt greia med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pulsklokke og jeg blitt helt avhengig. Da får du opp eksakt hvor mange kalorier du har forbrent og det er mye lettere og mer nøyaktig når du registrerer treningen her inne. :)

Jeg anbefaler det veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

jeg har lest litt om det, og da er treningen delt inn i soner? oh hvordan finner man hvilken puls man skal ligge på og under, osv? og hvilken puls som gir treningen mest utslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så inne på de sonene. Viss du trener på treningssenter så vet de det garantert. Jeg trener cardio på tredemølle. Det vil si 4 min på "flat mark" og 4 min "oppoverbakke". I "oppoverbakke" skal ikke pulsen være over 160. Jeg pleier å ligge på 158-159 i puls. Er da du forbrenner best fett. Jeg holder på ihvertfall 1 time, noen ganger mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

å, æsj.. jeg bruker ligge på max 140 ca når jeg går på mølle.. må presse meg selv mere da. jeg har måler på møllen min, men vært greit å hatt med pulsmåler på tur også. får gruble litt mere. takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, æsj.. jeg bruker ligge på max 140 ca når jeg går på mølle.. må presse meg selv mere da. jeg har måler på møllen min, men vært greit å hatt med pulsmåler på tur også. får gruble litt mere. takk for info :)

 

Det er ikke noe å gruble på - løp og kjøp :D

Klokka viser deg hvor høy puls du har, og, avhengig av din makspuls, hvilken pulssone du ligger i. Dette betyr at selv om anneme forbrenner mest på å ha en puls på 158-159, er ikke det nødvendigvis riktig for deg :)

Mener ha lest at man skal ligge på 60-80% av makspuls for optimal forbrenning, korriger meg gjerne!

Makspuls finner du ved enten å teste den ved løping, eller å regne den ut:

211-(din alder X 0,64)= makspuls.

 

Men vi "vanlige" mosjonister trenger egentlig ikke bekymre oss så mye for dette. Jeg synes bare det er veldig motiverende å se hvor mye jeg har forbrent i løpet av ei treningsøkt.

 

Og når du har bestemt deg for å kjøpe pulsklokke, kommer det vanskelige valget om hvilken... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

Det er ikke noe å gruble på - løp og kjøp :D

Klokka viser deg hvor høy puls du har, og, avhengig av din makspuls, hvilken pulssone du ligger i. Dette betyr at selv om anneme forbrenner mest på å ha en puls på 158-159, er ikke det nødvendigvis riktig for deg :)

Mener ha lest at man skal ligge på 60-80% av makspuls for optimal forbrenning, korriger meg gjerne!

Makspuls finner du ved enten å teste den ved løping, eller å regne den ut:

211-(din alder X 0,64)= makspuls.

 

Men vi "vanlige" mosjonister trenger egentlig ikke bekymre oss så mye for dette. Jeg synes bare det er veldig motiverende å se hvor mye jeg har forbrent i løpet av ei treningsøkt.

 

Og når du har bestemt deg for å kjøpe pulsklokke, kommer det vanskelige valget om hvilken... ;)

 

okey, takk for info. følte meg bedre med den 140 pulsen min nå :P

kanskje du har en å anbefale? som ikke er så dyr, men bra? tror jeg må satse på å finne maxpul på annen måte enn regnestykket. ifølge det skal min være 120.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, takk for info. følte meg bedre med den 140 pulsen min nå :P

kanskje du har en å anbefale? som ikke er så dyr, men bra? tror jeg må satse på å finne maxpul på annen måte enn regnestykket. ifølge det skal min være 120.. :P

 

Tror kanskje du skal prøve regne ut makspulsen på nytt :)

120 er feil, med mindre du er 142 år...

Jeg er 37, så for meg blir regnestykket:

211 - (37 x 0,64) = 211 - 24 = 187.

 

Når det gjelder å anbefale pulsklokke, kommer det an på hva slags trening du skal bruke den til, hvor stæsj-interessert du er, og hvor mye penger du vil bruke. Jeg har en Polarklokke, og de er bra og solide. Les litt på hjemmesida ders og finn ut hva som passer deg og lommeboka. Fra andre tråder her inne, så ser jeg folk har en tendens til å kjøpe en enkel klokke til å begynne med, og så "oppgradere" til en mere avansert seinere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

Tror kanskje du skal prøve regne ut makspulsen på nytt :)

120 er feil, med mindre du er 142 år...

Jeg er 37, så for meg blir regnestykket:

211 - (37 x 0,64) = 211 - 24 = 187.

 

Når det gjelder å anbefale pulsklokke, kommer det an på hva slags trening du skal bruke den til, hvor stæsj-interessert du er, og hvor mye penger du vil bruke. Jeg har en Polarklokke, og de er bra og solide. Les litt på hjemmesida ders og finn ut hva som passer deg og lommeboka. Fra andre tråder her inne, så ser jeg folk har en tendens til å kjøpe en enkel klokke til å begynne med, og så "oppgradere" til en mere avansert seinere ;)

 

211-22*0.64 = 120,96. hvorfor tar du minus 24? må tallene stå i parantes, forresten? det kan jo gjøre utslag :P da blir det 196,92.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

vet forresten noen om klokken måler automatisk på hånda, eller må man trykke på noen knapper og holde fingrene over på alle klokkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei også her OLR :)

 

Keg har trent endel med pulsklokke, og jeg er avhengig av sonene.. For å se at du presser deg nok, og ikke presser deg for hardt for å f.eks klare holde ut 1 time.. Bruker det hver gang jeg jogger, og det er den som ar gjort at jeg klarer jogge.. Tidligere har jeg startet altfor hardt, og ikke klart roe ned.. Da er jeg raskt opp mot makspuls.. Men nå lar jeg klokken styre joggeturene mine.. Dette med kcal er en bonus synes jeg, men jeg stoler ikke 110% på det klokken sier der.. Uansett en suveren investering for å følge treningen bedre..

 

For å ha litt funksjoner, og kvalitet, bør nok klokken ikke være så mye billigere enn 800-900.. Jeg har selv kjøpt en til nesten 1300 og angrer på at jeg ikke tok en mer avansert,. Du blir hektet på den, og du blir hektet på informasjonen den gir.. Jo mer, jo bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

Hei også her OLR :)

 

Keg har trent endel med pulsklokke, og jeg er avhengig av sonene.. For å se at du presser deg nok, og ikke presser deg for hardt for å f.eks klare holde ut 1 time.. Bruker det hver gang jeg jogger, og det er den som ar gjort at jeg klarer jogge.. Tidligere har jeg startet altfor hardt, og ikke klart roe ned.. Da er jeg raskt opp mot makspuls.. Men nå lar jeg klokken styre joggeturene mine.. Dette med kcal er en bonus synes jeg, men jeg stoler ikke 110% på det klokken sier der.. Uansett en suveren investering for å følge treningen bedre..

 

For å ha litt funksjoner, og kvalitet, bør nok klokken ikke være så mye billigere enn 800-900.. Jeg har selv kjøpt en til nesten 1300 og angrer på at jeg ikke tok en mer avansert,. Du blir hektet på den, og du blir hektet på informasjonen den gir.. Jo mer, jo bedre :)

visste ikke at du hadde pulsklokke ;)

er det automatisk pulsmaler på noen klokker(altså at man bare kan se på klokka mens man løper), eller må man stoppe og så trykke på noen knapper for å få frem pulsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter klokka når du begynner økten.. Og da vises den i skjermen helt til du stopper den..så det er start og stopp som du må trykke på knapper for.. De aller fleste klokkene har et belte du skal ha rundt livet.. Rett under puppene, for å måle puls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Jeg har en polar pulsklokke og er superfornøyd med det. den jeg har nå, har jeg bare hatt i ett år, før det hadde jeg også polar, men den ble desverre stjålet.. Det lønner seg å kjøpe litt kvalitet som det er nevnt tidligere her. Min klokke kan jeg velge om jeg vil ha pulsen fremme hele tiden, eller om jeg vil ser klokka,kalorier eller delt skjerm. Jeg har den som regel på pulsvisning ;)

 

Jeg erogså HELT avhengig av pulsklokka. Den er så innmari motivasjon for meg! Jeg trener ikke bare for å forbrenne fett da, men for å forbedre formen også. Til slutt så er det jo totalen av forbrente kalorier som gjelder uansett. Men det er klart at om man ikke har så høy puls når holder på, så holder man ut lenger, om man har tålmodighet til det :P

 

Når det kommer til maxpuls så er det flere utregninger på det, men alle er bare en ca. Jeg har fått testen min maxpuls og den er på 208 (tester meg ca 1.året), og i følge den utregningen som er nevt her skal jeg ha en mxpuls på 194. Men nå er det ikke såå nøye heller da :)

 

Poenget mitt er vel at det er utallige måter å bruke en pulsklokke på, du må finne den måten som motierer deg best :) Og jeg anbefaler virkelig å kjøpe en! Og da en du hvertfall får opp kalorier du forbrenner, puls og etter endt økt et sammendrag (maxpuls i løpet av økta, evt hvilken soner du har trent i, gjennomsnittpuls o.l)

 

LYKKE TIL :D

 

(Nå skal jeg ut på skitur, m pulsklokka på B) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

211-22*0.64 = 120,96. hvorfor tar du minus 24? må tallene stå i parantes, forresten? det kan jo gjøre utslag :P da blir det 196,92.

 

Ja, tallene må stå i parentes fordi det er summen av din alder x 0,64 som skal trekkes fra 211 ;)

Dette er din teoretiske makspuls, du må gjøre en makspulstest på mølle el. for å få vite den reelle makspulstest, men denne utregningen er mindre slitsom :D

 

Har du bestemt deg for hvilken klokke du skal kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

ende opp med å kjøpe en klokke fra ebay til litt over 200 kr. det var en med belte under puppene. hadde masse fancye greier, som jeg sikkert ikke kommer til å skjønne så mye av ;P hadde to års garanti, så da må det jo være en bra klokke.

 

takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...