Gå til innhold

Få en form så fin (...uten Nikotin!)


Gjest Alleskalfå

Anbefalte innlegg

Gjest Alleskalfå

:D

 

Dagboken min begynner med et smil! Følelsen av mestring og av å ha tatt et oppgjør med gamle uvaner. Veien er gått halvveis en gang før, men da endte den i en u-sving og et hopp tilbake til start som med så mange andre før meg. Jeg som skriver er en 28 år gammel jente som arbeider på kontor; ganske lite krevende fysisk - til tider ganske krevende på topplokket.

 

Jeg har allerede kommet et stykke på vei i forkant av denne dagboken, men jeg søkte nå en måte å få ned tanker og teorier på. Grete Roede står for alt det som jeg kan kjenne meg igjen i; her er ingen superkur eller urealistiske mål. Jeg har gitt kroppen min god tid på å øke med 20 kilo, og jeg har tenkt å gi meg god tid til å minke.

 

Følgende opplegg har jeg kjørt og kommer til å fortsette med:

- Røykfri i 4 måneder nå

- Ingen PEPSI MAX på 2 måneder (dæven!)

- Et kcal nivå på ca 1400-1600 pr dag

- Er det ris eller pasta så er det fullkorn

- Dressinger, rømme etc er byttet ut med urter (utenom på Tacoen)

- smør er kuttet ut

- kjøtt er nå som regel rent, med noe farse av og til

- eneste brød er Vita Hjertegod Ekstra Grovt (testvinner, 100% grovt!)

- Hvitost til frokost er byttet ut med mager leverpostei (jern)

- Spiser ting jeg aldri visste hva var (se gresskarkjerner...)

- Frokost, lunsj, middag, kvelds (+ to mellommåltid)

- Minimum med alkohol

 

Jeg er stolt! En annen ting som kanskje er litt spesielt med min metode er at jeg ikke veier meg :/....sist jeg veide meg var i begynnelsen av April da jeg veide 89,9.....hva jeg er nå er jeg ikke interessert i. I dag er det 135 dager til jeg skal veie meg. Og målet? Å være mindre enn jeg er nå (det må jeg klare) og kanskje håpe på å se 7- tallet! Så dette blir ikke noe veie dagbok, heller en ukesoppsummering med tanker, matreferat og treningsmengde.....

 

For å snakke litt om mitt forhold til sistnevnte: IKKE min sterkeste side. MEN jeg lover å skjerpe meg :)

Så da gleder jeg meg til å fortsette endringen og å heie på alle dere andre som går samme veien (og dere som går motsatt - det er da man virkelig trenger det!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Nok en fornuftig og fin fredag!

 

Dagen startet med to grovbrødskiver og leverpostei, lunsjen bestod av to rugsprø med salat, avocado, kalkunpålegg, norvegia lettere ost 16% og cherrytomat. Middagen ble i dag en Fjordland versjon bestående av 380 kcal. 3 bananer i mellom disse måltidene. Nå sitter jeg her klar for senkveld med to grove rundstykker i ovnen som skal få leverpostei på seg. Unner meg et glass Lerum appelsinsaft uten tilsatt sukker i kveld. Har aldri vært noe godtefysen, så det er hovedsaklig chipsen jeg må kjempe i mot (og rømme og gode tykke sauser på deilige beige store middagsporsjoner!!).

 

Er god og gåen i kroppen også; fredagskvelden til nå er nemlig tilbrakt på fjelltur i 2 timer!! Så det var deilig å bevege seg igjen.

Fin fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Jeg begynte lørdagen i går med å være fornuftig.....spilte Bowling med jenten min og bestilte en Cæsar Kyllingsalat plus på Peppes etter på (inneholder bacon og krutonger fyfy!). På kvelden ble det min mors hjemmelagede Pizza, smågodt og Saltstenger. Jeg har sagt til meg selv at jeg skal få kose meg på lørdager, men jeg ser det at å komme opp i over 3000 kcal er noe i overkant. Får være mer nøye neste kosestund :)

 

I dag har jeg spilt fotballkamp og spist fornuftig igjen, kom dog kun opp i 1100 kcal....men jeg er ikke så nøye med tallene; jeg gjør dette på min egen måte som sagt og har i dag 132 dager til veiing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Denne endringen går veldig fint! Jeg spiser ikke noe "unødvendig" og spiser nok til å ikke være sulten. Dermed blir jeg heller ikke fysen på noe og sprekker :/. I helgen skal jeg i bryllup, så i dag har jeg kjøpt kjole og annet knask. Litt kjedelig å bruke kr 699,- på en kjole som forhåpentligvis ikke passer om en stund hehe...men skal love å ikke gråte for lenge når den blir for stor ;)

 

Nå har jeg nydt to grove skiver med kokt egg og lett-majones til kvelds og akter å rydde litt i bulen her før jeg tar kvelden. Har forresten vært veldig aktiv denne uken med både fotballtrening og kamp, og i morgen blir det en treningstur med en venninne. Dette blir bra! Jeg krysser av dager på kalenderen hver dag og kan i dag se at dag nr 129 før veiing blir krysset bort. Tålmodighet er en dyd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Hei :) Syns det du gjør her er veldig bra jeg :) Fortsett med ditt og kanskje jeg stikker innom å ser i ny og ned, liker veldig godt å lese slik du skriver nå. Om 128 dager skal jeg komme innom å se hvordan det har gått, og skal da samtidig sjekke min egen vekt da, se tilbake på i dag og hva som har skjedd. Håper du har målt cm "her og der" på kroppen også, som du kan ta igjen samme dagen, DET er artig å se det ;)

 

Fortsatt lykke til videre på ferden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Hei Mia! (veldig fint navn! Kalte datteren min det samme).

 

Takk for det! Jeg kjører samme løpet enda, bruker kun fornuften og prøver å bevege meg mer! Ha en flott og fornuftig helg du og alle andre her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Gjest Alleskalfå

Jeg holder koken enda! Det blir lite oppdatering i dagboken, men det er fordi jeg er for opptatt med turer i fjellet haha....Gleder meg til å veie meg om litt over 90 dager!!!

 

Ellers så har jeg gjort en endring til i kostholdet, og det er å kjøre et karboredusert kosthold (NB! IKKE lavkarbo!) der jeg følger en blanding av Roede/fedon opplegg. Spiser knekkebrød laget av frø istedenfor brød og nyter grønnsaker og salat istedenfor pasta eller ris. Funker som fy og jeg føler meg lettere allerede!

 

Oppdaterer smått etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Alleskalfå

....jeg spilte fotballkamp i kveld. Og vet dere hva? Drakten var løsere! Det var MYE lettere å løpe enn før, og pusten er upåklagelig.

 

Jeg feiret min 6 måneders dag den 12. juni. Da var det 6 måneder siden jeg la sigaretten på hyllen, og endelig begynner det å løsne litt! Jeg har faktisk sjekket vekten siden sist for å forsikre meg om at det går riktig vei.

Jeg avslører ingenting annet enn at det virkelig går nedover :)

 

Dette er gøy jenter. Og ikke vanskelig i det hele tatt! Jeg har mer informasjon om sunn mat enn jeg hadde tidligere. Kjører Roede opplegg med sunn mat, og kombinerer dette med et karboredusert kosthold. Jeg har kuttet ut (utenom lørdagene) brød, poteter, pasta og ris, men spiser karbohydrater i form av frukt og andre matvarer. Jeg er nemlig ikke noe tilhenger av Low Carb/High Fat som mange kjører nå for tiden: med omfattende hjerte & kar sykdom i familien er jeg rådet av lege til å holde meg unna den slags :)

 

Jeg baker mitt eget knekkerbrød av mange frø/korn typer samt Fiberhusk (ingen hvetemel m.a.o.) og dette smaker som Popcorn. Er jo ikke rart jeg liker maten min! Utenom dette så spiser jeg masse frukt, salat og grønt samt rent kjøtt til middag. Som pålegg bruker jeg salat, kylling/kalkun- eller annet magert pålegg og agurk eller annet godt på toppen. Pepsi Maxen har sneket seg litt inn på banen igjen, men den lasten får jeg kvitte meg med når jeg har nådd de tod største målene mine: røykefri og lettere.

 

Mye har forandret seg siden første innlegget, men holdningene er lik:

Veien er målet! Jeg har det artig på veien nedover, pynter meg til fest og hverdag! Tidligere tenkte jeg at "bare jeg går ned disse kiloene så blir det myyyyye gøyere på dette julebordet". Nå har jeg deltatt på både bryllup (framførte dikt under vielsen til og med), vært på fotballcup med bankett samt reist på storbytur. Jeg har hatt det kjempe gøy hele tiden!

 

Veien blir stadig kortere og jeg gleder meg til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

...fikk på meg bukse som ikke passet for noen måneder siden....shait dette er artig!

 

I tillegg må jeg ut å kjøpe nye jeans, for de jeg har passer kun i 5 minutter etter at de er nyvasket/og tørket, og deretter slenger de i ræven og på lårene. Men tro du jeg klager av den grunn? ;)

 

Føler meg dødsfin og vet at dette går riktig vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...