Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp/råd!


Gjest Someoneelse
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Someoneelse

Hei! :)

Jeg lurte på hvordan deres syn er på å bruke ost i middagen? Jeg tenker her da i gratenger og slikt. Jeg pleier å bruke Synnøve Finden Så Lett gulost, men ble brått litt usikker på om det er greit å bruke litt ost til gratinering og slikt også til hverdags?

Noen som har noen gode svar på dette? Jeg lurte også på om dere spiser fløtegratinerte poteter? Jeg leste bakpå Mills Føtegratinerte poteter med franske urter, og der sto det at det kun var 80 kcal 100 gram. Er dette ferdig tilberedt eller tørrvare? Uansett, hva tenker dere om dette?

 

Håper virkelig på gode svar, da jeg står fullstendig fast og irriterer meg grønn over dette! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Først: Mills fløtegratinerte poteter synes jeg er fantastisk.

Det er 80 kcal per 100 gram. Boksen utgjør 600 gram, og de regner per posjon som 200 gram. Altså, boksen inneholder 3 porsjoner, og hver porsjon er 160 kcal. Genialt! :-) Hjemme her, lager vi ofte en slik sammen. Er vi veldig sultne klarer vi nesten å spise den opp bare vi to, da har vi altså fått i oss 1,5 porsjon. altså 240 kcal, ikke galt det heller etter min mening.

 

Vi koser oss gjerne med kyllingfilet, fløtegratinerte poteter og sjysaus fra toro. = 400 kcal. + kcal i salaten.

 

Er det helg tar vi gjerne litt strø ost på, og av og til toro peppersaus. Da er det ca. 500 kcal. + kcal i salaten.

 

 

Når det angår å bruke ost i hverdagen, så er jeg litt delt på dette punktet. Sambo har ett spesielt forhold til ost, og vil ha ost på alt. Så vi har ost på nokså mye av vår mat, for vår del handler alt om mengde, derfor minimerer vi bruker. I tillegg så handler det om valg, hva vil kcal regnskapet bli til slutt? Ofte hvis vi lager en middag som inneholder ost, gratenger osv. blir det fort middager til 600 kcal, da må vi ta andre valg i løpet av dagen som er magrere. Da prøver vi å velge bort ost til frokosten, magrere pålegg, kanskje knekkebrød i stedet for brød, ++. Og i middagen velger vi gjerne magrere produkter..

 

Men, jeg husker ALLTID å veie osten, for her kan det fort påløpe ekstra kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Someoneelse

Jeg kan jo nevne at jeg aldri bruker ost som pålegg, det går helst i kokt skinke eller kalkun/kyllingpålegg, så da går det kanskje greit å bruke lettost i middagsmaten? Eller? Uff, jeg er så usikker på dette altså. :S Jeg kan jo gi et eksempel på noe som ost blir bruk til i middagsmaten:

 

Gratinert torsk med urter:

 

-2 stk Torskefilet

-Gressløk

-Oregano

-Salt

-Pepper

-2 stk skiver Synnøve Finden Så lett 10 % gulost

-200 g brokkoli & blomkålblanding

 

Er dette greit som middagsmat selv om det inneholder ost? Jeg har også prøvd å tenke slik at torsk er jo ganske magert, det samme er grønnsakene og urtene, så de 2 skivene lettost som brukes til gratinering har vel egentlig nada niks å si i det store bildet sånn sett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diskusjon

Jeg spiser ost hver dag på knekkebrød, norvegia lettost. Bruker dog lite ost i matlaging. Spiser det på pizza da.

 

Synes ost er helt ok. Jeg sliter derimot mer med pasta/ris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...