Gå til innhold

Få i seg melkeporsjoner


Gjest Myrt

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få i meg melkeporsjonene, ren melk er ikke det beste for magen min. Kan til nød få i meg en porsjon for dagen.

I tillegg er jeg ikke særlig glad i hverken ren melk eller yoghurt.

 

Forslag til hvordan jeg kan få i meg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg foreslår da kesam! Den er mild på smak, og har ikke den syrlige yoghurt-smaken. Hvis du kjøper mager vaniljekesam, kan du bruke den som du ville brukt yoghurt, for eksempel over müsli eller som kveldskos med friske bær oppi. Veldig godt med både blåbær, jordbær og bringebær.

 

Du kan også lage smoothie med mager vaniljekesam (evt vanlig mager kesam), hvis du har blender. Den blir nok litt tykk hvis du lager med bare kesam og frosne bær, men kanskje magen din tåler det om du sper ut med bare litt melk? Evt. kan du spe ut med vann eller fruktjuice.

 

Mager vaniljekesam er også suverent å bruke som topping på sunne desserter. Epler bakt i ovnen, fruktsalat osv.

 

Vanlig (mager) kesam er kjempefin å bruke som dressing til middag, i stedet for saus. Riv hvitløk, kvern i pepper og evt litt salt, ha i friske krydderurter.... hva du enn liker. Brukes til bakt fisk, kylling, grillmat...

 

Jeg for min del drikker aldri ren melk, men bruker 1 dl melk i havregrøt til frokost, ellers får jeg i meg litt her og der ved å bruke yoghurt og kesam som beskrevet over. Jeg bruker også melk i te og kaffe. Men jeg tåler melk godt, så det er vel greit å styre unna hvis du ikke tåler det :)

 

Hvis du ikke liker yoghurt, kan jeg anbefale de milde vaniljeyoghurtene i enten Ja-serien fra Tine (ikke tilsatt søtstoffer), eller Yoplait sin Dobbel 0-serie. De smaker lite syrlig yoghurt, synes jeg. Nesten som kesam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jubalon

Hehe, bare en liten advarsel: Vaniljekesam er faktisk så godt at det er fort å få i seg alt for mye av melkerasjonene hvis man allerede har spist en yoghurt og hatt melk på frokosten... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...