Gå til innhold

Kaloriregning i mat


Gjest murreM
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest murreM

Tenker å teste ut om man kan bytte ut fløten med melk i enkelte retter, slik som f.eks Toro Thai Kyllinggryte. Er det noen som har prøvd dette?

 

Når man så skal regne kaloriene, vill dette være rett måte å gjøre det på?

En pose Thai Kyllinggryte gir 1200g ferdig vare på 1344 kalorier (100g = 112kalorier)

I denne oppskriften har man 5dl vann og 2,5dl matfløte. Matfløten har 223 kalorier per 100gram (1dl.)

 

Kan man da ta antall kalorier for hele retten, trekke fra antall kalorier fra fløten, for så å plusse på antall kalorier fra melken?

1344 kalorier i hele retten med fløte

- 557 kalorier fra 2,5dl matfløte

+ 99 kaloriern fra 2,5dl skummetmelkt

= 886 kalorier i hele retten med skummetmelk.

 

Kan dette stemme eller er jeg helt på bærtur?? :rolleyes: :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har hentet inn riktig info om kcalinnhold i de ulike ingrediensene, så er iallefall utregningen din og tankene rundt dette korrekt.

 

Jeg har ikke prøvd denne gryta, men bruker selv ofte å skifte ut fløte med melk. Det blir ikke akkurat det samme, selvfølgelig, da alt med fett eller sukker gir en ekstra god smak. Men det blir helt all right, mye av smaken kommer jo dessuten fra krydderet.

 

Si fra om det blir vellykket, så skal jeg jammen prøve den selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Someoneelse

Hei!

Jeg ville bare si at jeg sendte mail til Toro ang. spørsmålet du kom med ang. å bytte ut ulike matvarer med andre i deres retter, og det er akkurat slik du har tenkt det skal gjøres for å regne ut kaloriinnholdet da.

 

Greit å vite! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest murreM

Hei!

Jeg ville bare si at jeg sendte mail til Toro ang. spørsmålet du kom med ang. å bytte ut ulike matvarer med andre i deres retter, og det er akkurat slik du har tenkt det skal gjøres for å regne ut kaloriinnholdet da.

 

Greit å vite! :) :)

 

 

Svarte de det? Så flott :) At jeg har tenkt rett da!!

 

Har nå smakt Toro Thai kyllinggryte der jeg byttet ut 2,5dl fløte. Jeg hadde i 1,5dl skummetmelk og 1dl fløte. Og verken jeg eller samboeren syntes at det var store forskjellen i smaken, eneste var at konsistensen var litt tynnere. Men det har jo ikke noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Kan man da ta antall kalorier for hele retten, trekke fra antall kalorier fra fløten, for så å plusse på antall kalorier fra melken?

 

Enig :)

Jeg gjør det samme, stort sett hver gang jeg lager en poserett. Bytter ut gulost for gratinering med lett gulost, lettrømme med ekstra lett rømme, fløte med melk osv.

 

De eneste gangene jeg ikke får til å regne meg tilbake, er de gangene Toro ikke oppgir nøyaktig antall porsjoner eller mengde kjøtt som skal brukes. De har bl.a. en lasagne hvor det står noe sånt som "4-7 porsjoner" og "400-600 g" kjøttdeig. Dere skulle sett den mailutvekslingen jeg hadde med Toro sin kundeserviceavdeling da jeg prøvde å få klarhet i hvilken input de selv hadde brukt for å regne ut kcal-innhold pr porsjon... hun som skulle svare, hadde i hvert fall aldri prøvd å regne ut noe selv. Så akkurat i det tilfellet ble jeg ikke noe klokere ;)

Men stort sett oppgis det nøyaktig input og et gitt antall porsjoner - og da er det jo ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg spurte Toro om kalori-innholdet i lasagnepakken deres som tørrvare. Her er det de svarte:

TORO Lasagne 100 g tørr vare inneholder 354 kcal.

 

Syns det er utrolig plagsomt at de ikke kan oppgi sånne verdier på pakkene sine i tillegg til den andre kcal informasjonen de har, og det sa jeg til dem. Hvis flere sender mail og klager på det, gjør de kanskje noe med det?

 

 

Enig :)

Jeg gjør det samme, stort sett hver gang jeg lager en poserett. Bytter ut gulost for gratinering med lett gulost, lettrømme med ekstra lett rømme, fløte med melk osv.

 

De eneste gangene jeg ikke får til å regne meg tilbake, er de gangene Toro ikke oppgir nøyaktig antall porsjoner eller mengde kjøtt som skal brukes. De har bl.a. en lasagne hvor det står noe sånt som "4-7 porsjoner" og "400-600 g" kjøttdeig. Dere skulle sett den mailutvekslingen jeg hadde med Toro sin kundeserviceavdeling da jeg prøvde å få klarhet i hvilken input de selv hadde brukt for å regne ut kcal-innhold pr porsjon... hun som skulle svare, hadde i hvert fall aldri prøvd å regne ut noe selv. Så akkurat i det tilfellet ble jeg ikke noe klokere ;)

Men stort sett oppgis det nøyaktig input og et gitt antall porsjoner - og da er det jo ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg spurte Toro om kalori-innholdet i lasagnepakken deres som tørrvare. Her er det de svarte:

TORO Lasagne 100 g tørr vare inneholder 354 kcal.

 

Syns det er utrolig plagsomt at de ikke kan oppgi sånne verdier på pakkene sine i tillegg til den andre kcal informasjonen de har, og det sa jeg til dem. Hvis flere sender mail og klager på det, gjør de kanskje noe med det?

 

 

Takk, anci! :D

 

Jeg prøvde for øvrig å gi samme tilbakemeldingen du ga, for jeg er helt enig i at det er plagsomt. Og lite brukervennlig. Jeg fikk til svar noe i retning av de ikke hadde plass på pakningen. Men dette var jo samme person som ikke kunne skjønne hva jeg mente med at det ikke gikk an å regne på lasagnen ut fra det som sto der, så kanskje hun var ny. (Prøver å være snill her nå;) )

Så ja, jeg er enig. Hvis ingen sier i fra, vil de i hvert fall ikke endre på noe.

 

Oppfordringen herved sendt videre til alle andre som sliter med det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Takk, anci! :D

 

Jeg prøvde for øvrig å gi samme tilbakemeldingen du ga, for jeg er helt enig i at det er plagsomt. Og lite brukervennlig. Jeg fikk til svar noe i retning av de ikke hadde plass på pakningen. Men dette var jo samme person som ikke kunne skjønne hva jeg mente med at det ikke gikk an å regne på lasagnen ut fra det som sto der, så kanskje hun var ny. (Prøver å være snill her nå;) )

Så ja, jeg er enig. Hvis ingen sier i fra, vil de i hvert fall ikke endre på noe.

 

Oppfordringen herved sendt videre til alle andre som sliter med det samme!

 

Jeg har også sendt noen slike mailer i min tid. Jeg har nå nærmest kuttet ut alt som heter posemat, og da er det så mye enklere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...