Gå til innhold

Trenger tips om grønnsaker!


Ingardina
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! :rolleyes:

 

Trenger noen gode tips til å spise nok grønnsaker.

 

Spiser mye grønnsaker til middag, men det blir aldri "nok" i forhold til anbefalingen på 300 g per dag. :unsure:

 

Prøver å spise litt tomat og salatblader til lunsjen. Men blir veldig fort lei av grønnsaker/salater.

 

Er det noen som kan dele noen gode tips for å få i seg nok grønnsaker? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grønnsaker du liker bedre enn andre? kan du spise mer av dem? Og bruke dem til mellommåltid?

 

Jeg har grønnsaker som basismaten i mellommåltider. Har alltid med meg en to-tre gullerøtter på jobb, som som regel er oppspist før vi kommer til lunsj. Ellers fyller jeg på med hva nå jeg har funnet i butikken; agurk, paprika og cherry tomater er bankers, sukkererter,selleristenger og redikker er også godt.. Jeg gidder sjelden å lage dem til noe fancy, kutter kanskje agurken og paprikaen i litt mindre staver og momser innpå. (Så mye jeg vil!)

 

Som regel spiser jeg mer enn nok grønnsaker på en dag, og gullerøtter og slikt metter også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme, men har iallefall kommet opp med noen løsninger:

 

- cherrytomater og noen oliven funker supert som kveldssnacks. Oliven teller både som grønnsak og hjertevennlig mat. Av og til har jeg også mozzarelal til. Jeg spiser med små snackspinner for ekstra stas ;)

 

- har alltid oppi en haug brokkoli på slutten når jeg koker pasta. Lettvint!

 

- har med en boks med feks sukekrerter, cherrytomater, reddikker, gulrotbiter etc som jeg tar frem på jobb om ettermiddagen. Da putter jeg det i meg uten at jeg merker at jeg spiser det.

 

- asparges med spekeskinke. Namnam!

 

- Italiensk salat med 41% grønnsaker, fra Denja. Alle monner drar! (og er hjertesunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest trenignsjunkie

Kjøp beholder fra fit&fresh på iherb.com. Den er perfekt til å ha med grønnsaker da den har både kjøleelement og egen kopp til dressing. Hendig i vesken ;-) Finnes i flere varianter, min favoritt er den spesielt egnet til grønnsaker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aminda

Det som funker for meg er å lage grønnsakssupper hvor jeg (etter oppskrift her på GR) koker grønnsaker i bulljong og moser de med stavmikser. Heller de så opp i plasbokser ut ifra vekt og varmer opp til lunsj. Kan også fryses og tas ut av frysern og med på jobb som lunsj man varmer i mikroen. Ekstra godt med egg, tørrstekt spekeskinke (smaker bedre enn bacon)eller kanksje rester av grønnsaker fra middagen som topping. Et tips for å få mer kremete supper uten fløte er å mose noen spiseskjeer med cottage cheese ilag med:o)

 

Ellers så er det fort å fylle kvoten med å drikke grønnsaksjuice. Fant en jeg syntes var god på Eurospar merke Rynkeby.

 

Et annet tips er å ta seg tid til å skrelle og dele opp frukt og grønnsaker og legge de i poser i kjøleskapet, da er det mye raskere og enklere når man skal bruke de både til middag og snacks. Deler de gjerne inn i poser a 300 gram så vet jeg hvor mye jeg skal ha på en dag.

 

Er ikke så glad i rå rotgrønnsaker, men har funnet ut at de smaker fortreffelig dersom de forvelles - gis et raskt oppkok for så å skylles i kaldvann. Veldig godt i salater mm. Brokkoli fikk en ny sjanse hos meg da jeg oppdaget dette.

  • Bra innlegg! 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann! :rolleyes:

 

Trenger noen gode tips til å spise nok grønnsaker.

 

Spiser mye grønnsaker til middag, men det blir aldri "nok" i forhold til anbefalingen på 300 g per dag. :unsure:

 

Prøver å spise litt tomat og salatblader til lunsjen. Men blir veldig fort lei av grønnsaker/salater.

 

Er det noen som kan dele noen gode tips for å få i seg nok grønnsaker? ;)

 

Jeg skjærer opp et par stilker stangselleri og en gulrot i biter og har med på jobb. Det hender jeg også har kålrabi og sukkererter. Det er bare å mikse litt og skjære opp, ha det i en fin boks og kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratinert blomkål til middag :)

Hva med å servere salat til middagen? Passer den ikke til hovedretten kan du servere den som forrett :) Rasp gjerne gulerot å ha i salaten, nydelig.

Agurk, tomat (med salt & pepper) og paprika gjør seg alltid på pålegg som ost eller skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :rolleyes:

 

Trenger noen gode tips til å spise nok grønnsaker.

 

Spiser mye grønnsaker til middag, men det blir aldri "nok" i forhold til anbefalingen på 300 g per dag. :unsure:

 

Prøver å spise litt tomat og salatblader til lunsjen. Men blir veldig fort lei av grønnsaker/salater.

 

Er det noen som kan dele noen gode tips for å få i seg nok grønnsaker? ;)

 

Jeg bruker mye wokblandinger, eller lager den selv med paprika, løk, kinakål, gulrot, ja, alle slag grønnsaker, blander sammen i panna med olje og massssse forskjellig krydder. Hiver oppi piri piri, muskatnøtt, salt, pepper, timian, alt mulig. Smaker kjempegodt inntil alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...