Gå til innhold

Motivasjon til mammaer og vordende mødre


Gjest nueva vida

Anbefalte innlegg

Gjest nueva vida

En artikkel på vg's vektklubb-sider ga meg et magesug her nå på mårrakvisten, og det blir siste spiker'n i kista for mitt inaktive og usunne liv!

 

Det gjelder vel først og fremst gravide og vi som prøver å bli gravide. Noe jeg selv gjør.

 

Må si dette er skremmende, og veldig motiverende for å virkelig endre livsstilen for godt!

 

Alt vi ønsker barna våre, både de vi er priset med å ha og de vi drømmer om å få, er et sunt, friskt og godt liv. Da bør vi virkelig ta oss sammen for å gjøre starten deres så god som mulig, så de får det beste utgangspunktet de kan få for et sunt liv.

 

http://www.vektklubb.no/artikkel/mors-overvekt-kan-skade-barnet-20241816

 

ØKT RISIKO...

-for å ikke lykkes i å bli gravid

-for komplikasjoner i svangerskap og føddsel

-for tidligfødsel

-for dødfødsel

-for misdannelser på fosteret

-for overvektige barn

-for komplikasjoner ved evt keisersnitt

 

En annen artikkel skriver om at overvektig (BMI over 30) mor før graviditet øker sjansene for at barna bli overvektige!

 

I tillegg vet vi jo at foreldrenes kosthold påvirker barna og deres helse. Nå er det sikkert mange, som meg, som spiser godis etter at barna er i seng, men som spiser sunt sammen med barna. Barna får kun godteri på lørdagskvelden, og en is en sjelden gang. Joda det er jo vel og bra.

Men når barna blir større og gjennomskuer foreldrenes dobbelmoral? Og det skjer før vi vet ordet av det. de er ikke gamle før de finner spor på bordet eller i søppelkassen.

Hvilke signaler sender vi våre barn?

 

Syns denne artikkelen og denne tankegangen var veldig motiverende for mitt vedkommende. Når jeg ikke greier å motivere nok med mine gevinster med en vektnedgang, greier jeg det iallefall med disse momentene. Kun det beste er godt nok for mine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen kan kanskje klassifiseres som skremselspropaganda - men det er viktig å være klar over konsekvensene av de livsttilsvalgene man tar :-)

 

Jeg er selv så heldig å ha fått to barn - det gikk greit å bli gravid selv om jeg var ordentlig overvektig da jeg ble gravid med førstemann! Jeg var heldig - det er ingen selvfølge at det skal gå fint. Under graviditeten tok jeg en rutinemessig glukosbelastningstest, og lå helt i grenseland for diabetes! Der kom motivasjonen jeg hadde ventet på!! Mitt barn fortjente bedre enn en mamma med svangerskapsdiabetes! Så jeg kutta øyeblikkelig ut ALT tilsatt sukker i kosten, og begrenset inntaket av banan og annen frukt med høy GI. Det fikk konsekvenser - -16kg under svangerskapet, og flere kilo etterpå.

 

Da jeg ble gravid med yngstemann, gikk det ikke like "greit" - jeg var mye tynnere i utgangspunktet, og uten "diabetes-skrekken" var ikke motivasjonen den samme. Så i løpet av svangerskapet og barselperioden, krøp kiloene på igjen.

 

Helt til jeg "så meg selv utenfra" en dag. Jeg holdt på å bli det jeg fryktet mest: En tjukk, giddalaus mamma, som ikke orker å leke, og som smugspiser godteri når ungene ikke ser på. Jeg ser faretegnene for at jeg med årene skal bli en tjukk bestemor, uten energi, med diabetes, hjerteproblemer, osteoporose og dårlige knær.

 

Jeg har gått ned over 15 kg siden da (rundt juletider), og jeg har fremdeles 7 igjen før jeg skal si meg fornøyd. DA vil jeg være 43kg lettere enn da jeg ble gravid første gang, for 5,5 år siden - DET kaller jeg en seier!

 

Der ligger min motivasjon: Jeg vil ha bedre helse, fordi ungene mine fortjener det! Fordi mine fremtidige barnebarn fortjener det! Og fordi JEG fortjener det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Flott resultat, Roskva!

 

Og ja, en skremselpropaganda er det helt klart. Men set er jo en sannhet. det trenger ikke skje, men det er større sjanse for at det skjer. alt skjer mest sannsynlig ikke, men noe kan skje. At sjansene er større om jeg er overvektig enn om jeg er normalvektig er motivasjon god nok.

 

Enig i deg at barna er en motivasjon i seg selv. Både for det forbilde jeg vil være som en sunn og aktiv mamma, og fordi jeg ønsker at de skal ha en frisk mamma i mange, mange år frem i tid!

Det handler om livskvalitet både for seg selv, og de man er nærmest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...