Gå til innhold

Gravid, overvektig og nå også glukoseintolerant


Gjest bhs
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er nå 25 uker på vei med barn nr 2, har ca 25 kg for mye fra før jeg ble gravid, og idag fikk jeg beskjed fra legen om at jeg har glukoseintoleranse. noe som skal behandles som diabetes når man er gravid. I første omgang kostveiledning.

 

Det er jo ikke sånn at jeg ikke vet hva jeg skal spise og ikke spise, jeg bare følger det ikke. Jeg er utdannet helsepersonell og har god innføring i kost og ernæring, men det er ikke det samme som at jeg har et godt kosthold... mitt forhold til sukker er nesten skummelt, jeg tror egentlig jeg er avhengig, og har tatt meg selv i å trykke innpå med godsaker selv om jeg egentlig ikke har lyst på det... og så tenker jeg; har jeg kjøpt det må jeg jo spise det opp...

 

I forrige svangerskap var jeg superflink, spiste nesten ikke snop og gikk over 60 fjellturer, men med ei lita tulle på 1,5 år er det ikke lenger like lett å finne tid og overskudd til trening. (jada jeg vet det bare er unnskyldninger, det svikter nok litt på motivasjonen og...)

Av erfaring så forsvinner snopsuget når jeg er i regelmessig aktivitet, så det er vel bare å komme seg i gang. Det verste av alt er at jeg synes det er kjempegøy å trene, jeg kommer meg bare ikke i gang. nå er jo alt tungt med en voksende mage, har vel lagt på meg ca 6 kg til nå i svangerskapet.

 

Er det noen der ute som har det sånn som meg, eller som også er interessert i å kutte sukkermengden i kosten? Jeg satser på å kutte alt snop å raske karbohydrater fra nå! og håper på at lille junior i magen ikke tar skade av mammas (frem til nå) egoistiske matvalg...

puh dette ble et langt innlegg, satser på at jeg får noen som kan følge meg på veien, da er det litt lettere å få det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...