Gå til innhold

Ønsker inspirasjon grillmat


Gjest snigla
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest snigla

Ønsker å høre hva dere spiser nå når dere spiser grillmat :)

 

Hvilke kjøtt lager dere til ?

 

Hva bruker dere til kjøtt , marinader til dømes ?

 

Har lyst å prøve fisk på grillen , noen med gode tips ?

 

Hva har dere i salatblandingen ?

 

Noen som bruker å grille grønnsaker , hvilke ?

 

Hva har dere til tilbehør ?

 

Andre tips ?

 

Hva med dessert , frukt kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Someoneelse

Hei! Når det kommer til kjøtt bruker jeg som regel kyllingfilet eller magert rent kjøtt. (Svinekjøtt, biff av storfe).

 

Som marinade funker det veldig fint å blande sammen Sambal Oelek og andre krydder du liker og vend kjøttet i denne blandingen før det grilles. Dette er en favoritt hos oss, og det er jo ikke å fordra at marinaden er relativ kalorifattig.

Det er også mulig å f.eks ta paprika, tomat, hvitløk og evt.andre grønnsaker man vil bruke. Vask og rensk grønnsakene og skjær i mindre biter. Ha over i en blender, eller kjør med stavmikser sammen med masse ønskelig krydder til en jevn og glatt marinade. Vend kjøttet i og grill.

 

Har du prøvd å lage fiskeburger? Det er veldig enkelt, og ikke minst veldig sunt! Her er en oppskrift på seikarbonader:

-500 g Seifilet

-10 g potetmel

-Gressløk

-0,5-1 dl skummet melk

-Salt

-Pepper

-Hvitløkspulver

 

Framgangsmåte:

1. Skjær fisk i biter og bland sammen med potetmel og krydder. Kjør i blender, eller bruk stavmikser, mens du sper med melken.

2. Kjør til det blir en jevn farse, tilsett gressløk til slutt og gjerne andre urter eller krydder man ønsker å anvende.

3. Form til ca. 6-8 karbonader og grill til de er gjennomstekte og fåttgylden farge. Her er det kanskje fordel å bruke grillrist eller folie for å unngå at karbonadene klistrer seg til grillen.

Server med grove hamburgerbrød eller annet ønskelig tilbehør, og selvfølgelig med salat!

 

I salat liker jeg å variere med ulike ting. En favoritt nå om dagen er en salat bestående av strimlet hodekål, isbergsalat, paprika, tomater, mais (bruk helst mais uten tilsatt sukker!), rødløk i ringer. Piff gjerne salaten opp med litt mager kesam, cottage Cheese eller annet.

 

Paprika, squash, poteter, kålrot, tomater og lignende er særdeles godt egnet til grilling. Pensle litt olje på grønnsaker du har skjørt opp i passelige biter og krydre med det u måtte ønske, og grill. Nydelig tilbehør!

 

Ovnsbakte potetbåter, sellerirot fres, bakte krydret kålrotskiver, hjemmelaget potetmos og kålrotmos, blomkålmos, stekte blomkålbuketter ++ er alle sunne og gode forslag til tilbehør. Grillet squash med masse krydder passer også veldig godt til grillmat.

 

Lag en fruktsalat til dessert! Vannmelon, jordbær, bringebær, blåbær, Kiwi ++ Server sammen med mager Kesam blandet med litt fun light saft og kanel, eller gjør som jeg bruker å bare server salaten naturell.

 

Håper noen av mine tips hjelper deg litt :-) Lykke til med grillingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...